Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elgräsklippare?  (läst 1774 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Elgräsklippare?
« skrivet: 20 jul-19 kl 12:21 »
Råkade ropa in en Stiga Garden 600 åkgräsklippare på auktion för 20 kr.
Det verkar vara en påbörjad reparation, då allt till styrningen och drivremmen är ny.
Motorn saknar tändstift och går inte runt om man drar i snöret.
Funderade på att plocka lös de ny delarna för att sälja och sälja resten till skrot.

Men nu började jag att fundera på om man kunde bygga om den till eldrift.
Tankar om det?
Lämplig motor och batteri?
Vore bra om det gick att använda bil/lastbilsbatterier, då jag har flera olika som är bra.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Elgräsklippare?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-19 kl 14:41 »
Hittade denna https://the-electric-machine.blogspot.com/2014/11/stiga-garden-electric-conversion-part-1.html

Har själv kikat på liknande ombyggnader, fast som chassi till trädgårds/transportkärra. Tänk handdragen låglyft palldragare för trädgården.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elgräsklippare?
« Svar #2 skrivet: 20 jul-19 kl 15:05 »
Hittade denna https://the-electric-machine.blogspot.com/2014/11/stiga-garden-electric-conversion-part-1.html

Har själv kikat på liknande ombyggnader, fast som chassi till trädgårds/transportkärra. Tänk handdragen låglyft palldragare för trädgården.

Såg ut lika som min, synd det var på engelska, men ska försöka förstå.

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Elgräsklippare?
« Svar #3 skrivet: 20 jul-19 kl 16:16 »
Ett tips är att kolla på eltruckar. Där har du allt du behöver.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Elgräsklippare?
« Svar #4 skrivet: 24 jul-19 kl 20:49 »
Först och främst separata motorer för framdrivningen och till klippaggregatet så blir det betydligt enklare att köra klipparen. Är det flera knivar kan det nog vara en god idé med separat motor till varje kniv. Visst ökar förlusterna när driften delas upp på flera mindre motorer, men i gengäld slipper man förlusterna i kilremmarna. "Knivmotorerna" kan ju enkelt drivas on/off via reläer, och har man möjlighet att ladda drivmotorns batterier med flera separata laddare borde det funka ganska bra att köra motorn via reläer/kontaktorer i två eller tre steg via seriekopplade batterier (12-24-36V) och på så vis bygga lågbudget i stället för en "truckstyrning" av drivmotorn.

En motortyp med gott om kraft som kan gå att få tag på billigt hittar man i bakgavellyftar på lastbilsskroten. Finns både 12 och 24V och brukar ligga på ca 2kW. Är s.k. compoundmotorer som inte har bästa verkningsgraden, och så brukar de tyvärr ha "mejselspår" i stället för utstickande axeltapp. Jag hade en sådan 2kW/24V compoundmotor i en elmoped jag byggde för många år sedan. Marschade 40-50 km/h i lika många kilometer mellan laddningarna av fyra 12V fritidsbatterier. Motorn kunde bli ganska het kring kolborstarna så jag monterade på en liten kylfläkt.

Bilbatterier är väl inte det tekniskt bästa för elfordon, främst för att de mår dåligt av djupa urladdningar. Har för mig urladdning under 50% sägs vara riktigt dåligt, och så gäller det att omedelbart ladda upp efter körning. Fritidsbatterier kan vara aningen bättre, och så vitt jag vet är AGM-batterier ännu bättre. Gissar den senare typen börjar bli vanligare på bilskrotarna allt eftersom fler bilar får start-/stoppsystem.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser