Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skall man tolka detta?  (läst 22033 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #40 skrivet: 14 mar-18 kl 12:45 »
Jag har svårt att tro att det finns särskilt många tjänstemän på data inspektionen som inte är jurister. Bland de som svara på Mail från privatpersoner och företag rörande lag-tolkningar skulle jag bli mycket förvånad om det finns en enda som inte är jurist.

Såå...självfallet var svaret vi fick på jobb skrivet av en jurist.

Mvh
Magnus

man får inte underteckna jurist om man inte är det (är utb ) det är ett lagbrott

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #41 skrivet: 14 mar-18 kl 12:47 »
Har du hittat övervakningskameror till bra pris någonstans?

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #42 skrivet: 14 mar-18 kl 12:49 »
Hej

Bygglov är nödvändigt även utanför stadsplanerat område. Haft vänner som fick sin sommarstuga fördröjd i över ett år för att byggnadsnämden tyckte att den inte passade in i landskapet. Det var ändå ett kataloghus som inte alls stack ut.
Så ute på landet, där finns ingen stadsplan att luta sig emot vad som är tillåtet/otillåtet att bygga. Istället är det upp till handläggaren att bedöma om huset skall få byggas.
Där har kommuner olika åsikter förutom gestaltning, utrymningskrav, vattenförsörjning och avlopp kan också saker som bristande kollektivtrafik eller obefintlig trafiklösning stoppa/fördröja byggen.

Kan inte svara för hur det är i andra kommuner, men i Vingåker har jag tydligen ganska fria händer så länge som allt går rätt till så, bygga 40 Kvm utan bygglov,och lite sådan saker

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #43 skrivet: 14 mar-18 kl 12:52 »
Nu blandar du ihop äpplen med päron, eller snarare "se ut" med "se bilder".

Om du eventuellt har rätt att rikta en kamera ut över allmän mark, så har det ingen som helst bäring på om du får lov att ersätta fönster (i dess traditionella betydelse) med bilder (från en kamera) över utomhusmiljön.

Dessutom beaktar du inte behovet av (direkt) dagsljusinsläpp (och därmed möjligheten att ha krukväxter i fönstren t.ex.), och rättigheten att få tillgång till frisk luft (=öppna fönstret).
I bl.a. erbetsmiljöreglerna, som berör arbete i fönsterlösa miljöer, som t.ex. i vissa datorhallar under jord, eller andra underjordsmiljöer, så talas det en del om behövet av "direkt dagsljus", till skillnad mot artificiellt ljus för de som arbetar i sådana miljöer.

Varför i hela friden, vill du förneka de boende i ditt hus att "se solen" (eller regnet), på riktigt? Det låter så enormt, jag vet inte vad bästa ordet är, människofientligt.
Varför vill du driva denna märkliga frågeställning överhuvudtaget? Jag förstår inte, är det ett fängelse du vill bygga eller ett hus att trivas i?

Jag har inte rätt att rikta den ut mott allmän mark (har aldrug påstår något åt det hållet) detta är om reglerna för att ha en kamera på sin tomt och filma i realtid på sin egen mark och inget annat. .. så kan vi utgå från det nu utan att blanda in annat

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #44 skrivet: 14 mar-18 kl 13:19 »
Hej

Där jag bor får jag utanför stadsplanerat område och utanför samlad bebyggelse bygga ut huset 40 kvm och bygga attefallhus med bara bygganmälan . Annars är det bygglov för nya hus eller större ombyggnader även på landet. Aktiva jordbruk har några undantag för hus som behövs i lantbruket. Att du någonstans i landet skulle få bygga ett hyreshus utan bygglov tror jag inte på.

Sen förbryllar ditt svar om kameror mig, de som bor skall alltså bara få se egna tomten? Aldrig se himlen innifrån, se vad som händer utanför tomtgränsen inifrån?

Återigen har du hittat en enda människa med någon som helst valmöjlighet som vill bo så?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #45 skrivet: 14 mar-18 kl 19:45 »
Återigen har du hittat en enda människa med någon som helst valmöjlighet som vill bo så?

Den frågan skulle nog många av oss ha ställt ganska tidigt, alldeles i inledningen av våra dagdrömmar...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #46 skrivet: 15 mar-18 kl 12:39 »
man får inte underteckna jurist om man inte är det (är utb ) det är ett lagbrott

Nu förstår jag inte varför denna kommentaren kom som ett citat av mig. Jag har inte en aning vad du vill ha sagt.

Men.....Jurist är ingen skyddad titel och de krävs ingen särskild utbildning för att få kalla sig jurist. Till exempel det svenska nämndemanssystemet uppmuntrar rent av att göra jurist jobb utan någon kvalificerande utbildning. Nämndemännen skall ju alltid vara lekmän, men jobbar med att läsa och tolka lagar som är en jurists jobb.

Advokat däremot är en skyddad titel får man inte kalla sig utan utbildning. Däremot så går det alldeles utmärk att göra en advokats jobb utan utbildning, men då måste man kalla sig för juridiskt ombud eller liknande. Skulle inte bli förvånad om några som arbetar med försvar i domstol utan utbildning kallar sig för just jurister. Domare inom domstolsväsendet kan man inte kalla sig utan rätt utbildning, inte ens praktisera som. Så det är väl det enda jobbet inom Svensk juridik som är ordentligt skyddat.

MVH
Magnus




tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #47 skrivet: 15 mar-18 kl 12:48 »
Jag har inte rätt att rikta den ut mott allmän mark (har aldrug påstår något åt det hållet) detta är om reglerna för att ha en kamera på sin tomt och filma i realtid på sin egen mark och inget annat. .. så kan vi utgå från det nu utan att blanda in annat

Nja, det tror jag är en feltolkning. Texten lyder "plats som allmänheten har tillträde till". Se mitt tidigare inlägg om videoövervakning av en hall innanför en öppen dörr. När det gäller din tomt så finns det fortfarande tolkningsutrymme. TEX: Hur är tomten avgränsad och vilka åtgärder görs för att allmänheten inte skall kunna få tillträde? Hur gör man med kameror kring ingången, där det ju finns dörrklocka/porttelefon som allmänheten har tillträde till. Hur rör man sig från tomtgränsen in till fastigheten och kommer man då att fångas av kamerorna? OSV

Vad jag förstår så finns det många olika tolkningar som ännu inte har fått prejudikat, när sånt saknas så är det bra om någon utmanar gränserna (med stor personlig risk). Eftersom det talas om ändringar i reglerna så utgår jag från att intresset att driva mål angående övervakning just nu är svalt.

Men, men. Allt blir bara hypotetiska diskussioner, eftersom ingen ändå vill bo så.

MVH
Magnus

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #48 skrivet: 15 mar-18 kl 13:18 »
Hej

Bygglov är nödvändigt även utanför stadsplanerat område. Haft vänner som fick sin sommarstuga fördröjd i över ett år för att byggnadsnämden tyckte att den inte passade in i landskapet. Det var ändå ett kataloghus som inte alls stack ut.
Så ute på landet, där finns ingen stadsplan att luta sig emot vad som är tillåtet/otillåtet att bygga. Istället är det upp till handläggaren att bedöma om huset skall få byggas.
Där har kommuner olika åsikter förutom gestaltning, utrymningskrav, vattenförsörjning och avlopp kan också saker som bristande kollektivtrafik eller obefintlig trafiklösning stoppa/fördröja byggen.
Bygglov behövs för bostad eller näringsverksamhet som jag förstått det. Samt för saker som t.ex. avlopp.

Men inte för annat som växthus, maskinhall,  ateljé,  ellet liknande för privat bruk utanför detaljplanerat område.

Postat med Alternativ.nu´s app


x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #49 skrivet: 15 mar-18 kl 13:36 »
Hej

Där jag bor får jag utanför stadsplanerat område och utanför samlad bebyggelse bygga ut huset 40 kvm och bygga attefallhus med bara bygganmälan . Annars är det bygglov för nya hus eller större ombyggnader även på landet. Aktiva jordbruk har några undantag för hus som behövs i lantbruket. Att du någonstans i landet skulle få bygga ett hyreshus utan bygglov tror jag inte på.

Sen förbryllar ditt svar om kameror mig, de som bor skall alltså bara få se egna tomten? Aldrig se himlen innifrån, se vad som händer utanför tomtgränsen inifrån?

Återigen har du hittat en enda människa med någon som helst valmöjlighet som vill bo så?

orkar inte dividera om det, jag har byggt gäst stuga, förråd  ska bygga uteplats  och duschrum...allt utan bygglov.. kolla med vingåker själv då om du inte tror på det jag säger...sen vill jag haa en ursäkt !

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #50 skrivet: 15 mar-18 kl 14:30 »
Hej

Jag gick in på Vingåker kommuns hemsida och läste, nästan det första som står under bygglov är:

   
Bygglovsprocessen

Om du vill bygga ett hus eller göra vissa andra åtgärder måste du anmäla eller ansöka om det till samhällsbyggnadsnämnden . Detta krävs oavsett om det behövs en detaljplan eller inte för området.



Vad skall jag be om ursäkt för? Jag vet att mindre om och tillbyggnader är bygglovsbefriade, men inte fria från krav på bygganmälan ens på landet. Att du kunnat renovera och byggt ut ditt hus lite grand utan bygglov förändrar inte att ett nytt hyreshus alltid överallt kommer att kräva bygglov.

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #51 skrivet: 15 mar-18 kl 16:22 »
Hej

Jag gick in på Vingåker kommuns hemsida och läste, nästan det första som står under bygglov är:

   
Bygglovsprocessen

Om du vill bygga ett hus eller göra vissa andra åtgärder måste du anmäla eller ansöka om det till samhällsbyggnadsnämnden . Detta krävs oavsett om det behövs en detaljplan eller inte för området.


ring allt står inte, har fått denna info från btggansvarig


Vad skall jag be om ursäkt för? Jag vet att mindre om och tillbyggnader är bygglovsbefriade, men inte fria från krav på bygganmälan ens på landet. Att du kunnat renovera och byggt ut ditt hus lite grand utan bygglov förändrar inte att ett nytt hyreshus alltid överallt kommer att kräva bygglov.

Ringist, allt står inte. det dom hänvisartill är boningshus. prata med byggingenjören direkt. Jag vet du tror

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #52 skrivet: 15 mar-18 kl 17:29 »
Ringist, allt står inte. det dom hänvisartill är boningshus. prata med byggingenjören direkt. Jag vet du tror

Det var ju ödmjukt av dig. I varje regelverk finns det massor av tolkningar, dessutom är varje handläggares uppgift att göra bedömningar.

I vilket fall så är det ingen som tror att du kan bygga ett flerbostadshus utan tillstånd. Inte ens du kan väl tro något sånt, eller?

Mvh
Magnus

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #53 skrivet: 15 mar-18 kl 17:40 »
Ursäkta om jag missuppfattat dig.
Jag trodde tråden handlade om att du ville bygga ett hyreshus utan fönster. Kan du vara snäll och förtydliga vad det är för hus utan fönster du tänker bygga? Lador, magasin och vissa industribyggnader utan fönster finns men jag trodde inte det var det du var ute efter att bygga. I den typen av miljöer är det knappast intressant med skärmar och kameror för att titta på trädgården. 

Och min viktigaste fråga har du ännu inte berört: Har du hittat någon med någon som helst valmöjlighet som vill bo i ett hus utan fönster?

Kan säga att jag jobbar med produktutveckling. Vi har lärt oss att det är mycket svårare att bygga en produkt kunderna vill köpa, än att bygga en tekniskt bra produkt.

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #54 skrivet: 15 mar-18 kl 18:38 »
Det var ju ödmjukt av dig. I varje regelverk finns det massor av tolkningar, dessutom är varje handläggares uppgift att göra bedömningar.

I vilket fall så är det ingen som tror att du kan bygga ett flerbostadshus utan tillstånd. Inte ens du kan väl tro något sånt, eller?

Mvh
Magnus
Om ni har missat så har jag hela tiden sagt UTANFÖR stads planerat omr, då gäller inte dom std reglerna som dom skriver på hemsidan. gör egen koll i era kommuner jämför innanför och utanför stadsplanerat omr så kommer ni att få se att det skiljer sig n hel del, dels på krav och på hur mkt. Fattar inte att ni inte kan göra något sj....

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #55 skrivet: 15 mar-18 kl 19:05 »
Varför startar du inte en bygglovstråd, så inte alla andra trådar behöver tjatas sönder om det?

Jag tycker det är intressant att läsa om dina ibland tokiga idéer och se om det går att utveckla nån del av dom till verklighet.

Mindre roligt att läsa sida upp och sida ner om regler, brott och bygglov, när det står något helt annat som rubrik på tråden.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #56 skrivet: 15 mar-18 kl 20:31 »
Om ni har missat så har jag hela tiden sagt UTANFÖR stads planerat omr, då gäller inte dom std reglerna som dom skriver på hemsidan. gör egen koll i era kommuner jämför innanför och utanför stadsplanerat omr så kommer ni att få se att det skiljer sig n hel del, dels på krav och på hur mkt. Fattar inte att ni inte kan göra något sj....

Haha, slarv med citeringarna igen? Om det är mig du verkligen vill kommentera så går det bra med "du".

Visa en enda källa på att det går att bygga flerbostadshus utanför detaljplan utan bygglov. För mig spelar det ingen roll var, bara det är i Sverige. Jag köper inte omvänd bevisbörda, det är du som påstår att det är så, då är det du som får föra fram bevis. Där jag bor är det inte möjligt.

I slutändan så är ju målet att faktiskt bygga. Det hoppas jag att du kommer igång med. Men det vore tråkigt om du får rivningsbeslut direkt pga svartbygge. Bättre att då att du har ditt på det torra innan du börjar.

Mvh
Magnus

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #57 skrivet: 15 mar-18 kl 20:49 »
Hej
Jag lämnar gärna diskussionen om bygglov, man får göra mer utanför stadsplanerat område än inom, om man inte bygger så stort att kommunen kräver att en detaljplan upprättas. Men strunt i det. Innan man kommer så långt som bygglov finns lite fundamenta som måste förklaras:

Har du hittat någon som vill bo i ett hus utan fönster?
Hur löser du kravet på dubbla utrymningsvägar?
Blir all denna teknik billigare än ett fönster, under de 40-100 år huset skall stå där?
Lyckas du tolka reglerna så att de boende får se mer än sin egen tomt?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #58 skrivet: 15 mar-18 kl 20:54 »
orkar inte dividera om det, jag har byggt gäst stuga, förråd  ska bygga uteplats  och duschrum...allt utan bygglov..

Och jag är inte ett endaste grand förvånad över att du gjort det. Däremot är jag fullständigt övertygad om att du därmed har gjort något olagligt, men nu är ju inte ämnet för denna tråden ditt återkommande "åka snålskjuts på samhällets skattebetalare". Eller hur?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #59 skrivet: 16 mar-18 kl 00:31 »
Och jag är inte ett endaste grand förvånad över att du gjort det. Däremot är jag fullständigt övertygad om att du därmed har gjort något olagligt, men nu är ju inte ämnet för denna tråden ditt återkommande "åka snålskjuts på samhällets skattebetalare". Eller hur?
Trevliga tonen Thomas..... ;)

Postat med Alternativ.nu´s app

De här trådarna är tillräckligt svårmodererade ändå, utan att det dyker upp oneliners som är klart OT. Har du synpunkter på samtalstonen eller för den delen modereringen på alternativ.nu är du välkommen att dela med dig av detta på tavlan Innehållet i forumet.
Vänligen /skräptanten, moderator


« Senast ändrad: 16 mar-18 kl 08:13 av skräptanten »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser