Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvärvstillstånd  (läst 1738 gånger)

610blixten

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
Förvärvstillstånd
« skrivet: 17 jan-19 kl 21:19 »
Jag är intresserad av att köpa en mindre jordbruksfastighet i Norrland (glesbygd, vill inte avslöja exakt var). Fastigheten kräver ett Förvärvstillstånd.

Vad brukar krävas för att man skall få ett tillstånd?

Nu bor jag i Stockholm och jobbar som mjukvaruingenjör. Jag är dock uppvuxen på en liten jord-/skogsbruksfastighet och vet vad det handlar om. Min plan är att driva småskaligt eko-jordbruk (självhushållning) samt skogsbruk, samtidigt som jag bedriver IT-konsultverksamhet för att få in lite stålar. Det kan förstås gå åt helskotta, men jag är optimistiskt lagd. Planen är att bo där permanent, även om det såklart kommer att vara en övergångsperiod då jag pendlar mellan stad och landsbygd.  Inget jordbruk har bedrivits på fastigheten under lång tid och på två av näringsbyggnaderna har taket rasat in.

Tror ni att det finns någon möjlighet att jag uppfyller kraven?

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Förvärvstillstånd
« Svar #1 skrivet: 17 jan-19 kl 22:29 »
Låter väldigt likt min situation när vi ansökte (och beviljades) förvärvstillstånd för vår gård i Roslagen. Ladda ned och kolla blanketten är mitt råd. Har du inte varit målvakt vid andra markaffärer (vanligt i Västernorrland där jag har släkt som jobbar på Länsstyrelsen) så skall det inte vara några problem. Du måste ha ett påskrivet köpekontrakt för att kunna ansöka om FT. Vi hade en klausul om detta i kontraktet att köpet skulle hävas om vi inte beviljades FT.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

610blixten

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
SV: Förvärvstillstånd
« Svar #2 skrivet: 17 jan-19 kl 22:34 »
Låter väldigt likt min situation när vi ansökte (och beviljades) förvärvstillstånd för vår gård i Roslagen. Ladda ned och kolla blanketten är mitt råd. Har du inte varit målvakt vid andra markaffärer (vanligt i Västernorrland där jag har släkt som jobbar på Länsstyrelsen) så skall det inte vara några problem. Du måste ha ett påskrivet köpekontrakt för att kunna ansöka om FT. Vi hade en klausul om detta i kontraktet att köpet skulle hävas om vi inte beviljades FT.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Okej! Tack för svar! Ska kolla in blanketten samt kontakta länsstyrelsen imorgon.

 

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Förvärvstillstånd
« Svar #3 skrivet: 18 jan-19 kl 08:22 »
Fyller på med lite info när jag har allt framme.
Vi skrev köpekontraktet 2017-04-05 och betalade i och med det handpenningen till mäklarens konto.

Kontraktet innehöll följande klausul:
"Köparen är medveten om att avtalet är beroende av att köparen av Länsstyrelsen erhåller förvärvstillstånd enligt Jordförvärvslagen (1979:230). Det åligger köparen att omgående ansöka om tillstånd. Skulle köparen förvägras detta enligt detta kontrakt skall handpenningen återbetalas i sin helhet"

Vi skickade in ansökan 2017-04-08 med en kopia på köpekontraktet, betalade ansökningsavgiften (då 3700 kronor) och fick godkänt 2017-05-18 av Länsstyrelsen Stockholm.
Först i och med detta tillstånd beviljat var köpet klart, vilket ju är en lång och osäker tid för både säljare och köpare.
Köpebrev upprättades sedan 2017-06-15 när vi fick tillträde till fastigheten.

Bered dig på en ganska utdragen process.
« Senast ändrad: 18 jan-19 kl 08:29 av msand »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Förvärvstillstånd
« Svar #4 skrivet: 18 jan-19 kl 16:44 »
"Norrland" är stort men tyckte jag såg i nån tråd att du skulle till Västerbotten. Tror inte att det är något problem med förvärvstillstånd där. Är det en bra mäklare hjälper de till med förvärvstillståndet, att fylla i och skicka in blanketten och bevaka att det rullar på.


Har sett flera affärer i olika delar av Norrland samt Svealand göras av utbor där förvärvstillstånd krävts utan att det någon gång varit problem. Det ska nog till att en granne vill göra rationaliseringsförvärv eller att kommunen har andra planer för området, eller som nån skrev att du är en skummis, för att det ska bli stopp.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Förvärvstillstånd
« Svar #5 skrivet: 19 jan-19 kl 12:10 »
När vi köpte i glesbygd så mäklaren att hon bara varit med om ett par tillfällen då förvärvstillstånd inte medgivits.
Då har hon jobbat väldigt många år och säljer nästan bara objekt i glesbygd. Så som privatperson är det väldigt sällan man nekas förvärvstillstånd.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 7 användare (1 dolda)
LimJans, von tratt, långfot, xaelanar, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser