Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna kalkonglädjetråden  (läst 26392 gånger)

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
Allmänna kalkonglädjetråden
« skrivet: 13 jun-10 kl 06:57 »
Är det inte på tiden att vi har en kalkonglädjetråd?
Här är mina 5 nya (jag har tre sedan tidigare) bronzekalkoner.
Jag hämtade dem i går från Trollhättan, en nätt tripp på 65 mil ???
Men vad gör man inte när man hittar exakt det man vill ha ::).
Idag blir det till att göra en hage intill de "gamlas" så de får vänja sig vid varandra.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #1 skrivet: 13 jun-10 kl 10:05 »
Grattis till dina nya "Gobblers"  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #2 skrivet: 14 jun-10 kl 08:06 »
Grattis till dina nya "Gobblers"  ;D
Tack Azoo-Lina.

Ja, de har verkligen karakteristiska läten ;D.
Häromdagen var det fler skolklasser som passerade här på utflykt och jag hörde hela tiden hur kalkonerna "varnade" för att det var främlingar i närheten.
Samntidigt hörde jag : - Kolla här! - Vad är det för något? - Kalkoner?!?
Detta upprepades varje gång en ny grupp passerade förbi.
Det var en minnesvärdd ag för både elever och kalkoner, tror jag.

Senare på dagen svängde en främmande bil in på uppfarten. Det visade sig vara en lärare som hört talas om kalkonerna och ville köpa ruvägg :)
En sak är säker, kalkoner lämnar ingen oberörd!
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #3 skrivet: 14 jun-10 kl 08:15 »
Mer kalkonbilder!
Mina 7 bronzekalkonkycklingar kläckta i torsdag.
Jag lade in 10 äggh, tog bort tre obefruktade och alla resterande kläcktes.
Mitt bästa kläckningsresultat någonsin!
Hoppas nu bara att alla kycklingar klarar sig. Just nu bor de i en hamsterbur på mitt köksbord för att jag ska kunna övervaka varje steg de tar ;).
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #4 skrivet: 14 jun-10 kl 08:48 »
Grattis igen :D Tänk på att Kalkonkycklingar behöver lite mer värme än vanliga kycklingar och lite mer protein i maten. Dessutom är det inte alltid att dom fattar att äta & dricka själv utan behöver hjälp att lära sig. (Du kanske vet detta sedan tidigare men om du nu har haft ditt bästa kläck hittills så hoppas jag att du klarar alla mini gobblare och kommer därför med lite tips  ;) )
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #5 skrivet: 14 jun-10 kl 10:37 »
Tack för infon, Azoo-Lina.
Jo, jag vet det men är ändå tacksam för att du tog dig tid att påpeka det.
Det vore ju synd om om man missade något ;).

Jag har doppat näbbar i både vatten och mat och äter gör de, med vattnet är det litet sämre så det måste jag fortsätta med.
Ska åka och handla Kalkon Start idag. Tidigare kalkonkycklingar jag haft har fått nöja sig med Allfoder, men de här tänker jag "skämma bort" litet extra  :).
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #6 skrivet: 14 jun-10 kl 12:07 »
Grattis!!!
Visst är de söta.
Kläckte sådana förra året.
Har nu 1 par vuxna som är tillsalu.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #7 skrivet: 14 jun-10 kl 19:39 »
hur lång tid tar det innan kalkonerna får lite mera storlek och blir biffiga? Mina är ca 10-12 veckor nu men har fortfarande storlek som en vanlig höna.................?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #8 skrivet: 18 jun-10 kl 20:53 »
Har idag varit på utflykt och hämtat nya Bronze Damer till min Adam, han har varit så sorgsen och sur nu ett antal veckor sedan hans förra tjusiga damer blev rävens byte...  :'(
men nu hoppas jag på en gladare herre ;D ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #9 skrivet: 18 jun-10 kl 23:40 »
Jag har precis tillbringat närmare en timme med att valla in mina nya kalkoner.
Två av hönorna saknades när det var "nattningsdags"  och jag upptäckte dem till slut uppflugna på ett två meter högt nätstängsel.
Jag lyckades få ned dem därifrån och sedan försökte jag få in alla fem i nattvistet jag gjort till dem för att de ska vara skyddade på natten.
Jag är väldigt, väldigt glad att det gick till slut  ::).
I morgon ska jag starta litet tidigare och försöka locka in dem med mat.
Nu var det så pass mörkt att de inte såg havren jag strött ut åt dem.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

trallallaa

  • Gäst
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #10 skrivet: 24 jun-10 kl 19:23 »
Mina Kalkoner ligger och ruvar...har ingen aning om  på hur många ägg 10+, finns inte en chans att jag går dit och lyfter på dem, de väser  :P ::)
Min enda maskinkläckta kalkonkyckling, han är två veckor, springer runt och spänner sig  ;D :-* haha, ser såååå sött ut, ska försöka få det på kort  >:D, hönskycklingarna...lika gamla, undra fad f-n han håller på med  :o (:) .

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #11 skrivet: 27 jun-10 kl 19:28 »
Tycker det är så kul att se kalkonerna sitta på högsta pinn med hönskompisarna  ;D Tycker dom ser mycket häftigare ut när dom är unga än när dom är stora  :D

är det förresten vanligt att kalkoner sitter på pinnen?  kan tillägga att det är ca 12-16 veckor..

trallallaa

  • Gäst
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #12 skrivet: 27 jun-10 kl 19:43 »
Citera
är det förresten vanligt att kalkoner sitter på pinnen
Mina vuxna sitter på pinne, precis som höns  :)

trallallaa

  • Gäst
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #13 skrivet: 04 jul-10 kl 17:14 »
kom hem idag från High Chaparal, min gårdsvakt hade uppmärksammat att det hade börjat kläckas kycklingar i kläckaren. Jag förklarade vad hon skulle göra, jag hade vändningen på och hållarna i , men de skulle ju inte kläckas föränn imorgon ,måndag, men började redan igår, lördag  ??? .
Hur som helst så trodde jag att jag skulle få se hönskycklingar, men det var kalkonerna som var tidiga, såååå gulliga!! 6 st har kläckts och en till är på väg...får se om hönsäggen kläcks imorgon...hmmmm, jag undrar hur jag har räknat egentligen? Är det 28 eller 30 dagar ruvning på kalkonägg? :-[

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #14 skrivet: 04 jul-10 kl 18:34 »
28 dagar för kalkoner
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

trallallaa

  • Gäst
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #15 skrivet: 04 jul-10 kl 20:48 »
Ja, jag har iallafall räknat fel, men jag har räknat på 28...tror jag  o:) ::)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #16 skrivet: 05 jul-10 kl 08:47 »
Ha, jag höll på att skriva "det är inte kalkonkycklinagar , dom är bruna" Men sedan kom jag på att du hade Cröllwitzer  :-[ ;D

Grattis till småbebbarna ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

trallallaa

  • Gäst
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #17 skrivet: 11 jul-10 kl 21:50 »
Wohoooo!! ;D :o
Mina kalkondamer har tåligt ruvat fram kycklingar!!!
Jag skulle stänga till dem idag, då såg jag skal ,som låg lite här och där i redet (pallkrage  ::) ) och ett litet pip hörde jag, mellan mödrarnas väsningar  ::).
Återkommer med bilder, så fort jag får se kycklingarna,vill inte störa, de är ju så otroligt "kärvänliga" >:D ...
« Senast ändrad: 12 jul-10 kl 10:20 av trallallaa »

 

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #18 skrivet: 11 jul-10 kl 22:07 »
Återkommer med bilder, så fort jag får se kycklingarna,vill inte störa, de är ju så otroligt "kär vänliga" >:D ...

 ::) Det med kärvänliga ruvande kalkoner känner jag igen :P

Grattis och hoppas att du får möjlighet att fota de små  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #19 skrivet: 11 jul-10 kl 22:52 »
Så dom har börjat föröka sig nu  ;)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 6 användare (3 dolda)
simon.arvestrand, javill, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser