Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bok till virke  (läst 1182 gånger)

ojd

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
Bok till virke
« skrivet: 03 jul-20 kl 00:33 »
Har fått två rediga bokstockar. Vill använda till snickeri, kanske lite svarvämnen och lite annat.

Hur hanterar jag virket bäst? Skräda till block och sen såga? Klyva i halvor, kvartar och åttingar? Få det planksågat (den tråkigaste lösningen)?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bok till virke
« Svar #1 skrivet: 03 jul-20 kl 06:52 »
Med tanke på den långt framskridna årstiden så tror jag att enda räddningen är att såga det till plankor illa kvickt.
Du borde ha fått det sågat redan för en månad sedan eller mer.

Nu gäller det att rädda vad som räddas kan och tunnare plankor torkar snabbare än grova block
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ojd

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Bok till virke
« Svar #2 skrivet: 03 jul-20 kl 08:40 »
Med tanke på den långt framskridna årstiden så tror jag att enda räddningen är att såga det till plankor illa kvickt.
Du borde ha fått det sågat redan för en månad sedan eller mer.

Nu gäller det att rädda vad som räddas kan och tunnare plankor torkar snabbare än grova block

Det fälldes igår

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bok till virke
« Svar #3 skrivet: 05 jul-20 kl 21:32 »
Ja men du lär bli tvungen att försöka lufttorka det mitt under rötmånaden och då torkar det dåligt och tar lätt skada.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

ojd

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Bok till virke
« Svar #4 skrivet: 06 jul-20 kl 21:48 »
Hej. Hmm, jag brukar lägga virke i min krypgrund, det är väldigt torrt, och framförallt stabila förhållanden. Så det är jag faktiskt inte orolig för. Men jag har iaf klyvt det i kvartar nu. Skall bli skaklar och lite andra detaljer till hästredskap och kärror.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser