Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till  (läst 50152 gånger)

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
Pratade med en uppfödare i England(kläcker fram 20000 kycklingar per år) i våras och det fick mig att börja fundera över det här med luftfuktighet och temperatur i äggkläckaren. Han hävdade att han låg på en luftfuktighet på 30% fram till 18e dygnet då han höjde till 55. Tempen låg på 38 grader i hans stora kläckare. Själv hade jag innan alltid startat på 50% och höjt successivt till 65 på dygn 19. Tempen så nära 37,5 som möjligt.

Jag testade med ett gäng som jag startade på 40% första veckan 50% andra veckan och 60% på dag 18 fram till slut. Tempen la jag på 37,7. Kläckprocenten gick upp från 82,7%(mitt snitt 2007 och 2008) till 89%(126 ägg) Fan, tänkte jag, den här killen verkar vara på rätt spår...

De två nästkommande kläckningarna sänkte jag luftfuktigheten till 30% på båda(126 ägg/maskin) låg kvar på 30% till dygn 18 då jag höjde till 55% på en grupp medan jag med den andra gruppen höjde till 45% på dygn 7 och 55% på dygn 14 samt 60% på dygn 18. Tempen 37,7 på båda. Vid den första kläckningen hade jag en kläck% på 86 dvs något sämre än 1a kläckningen men betydligt bättre än tidigare år. På den andra kläckningen fick jag 91%.

Upprepade försöken några ggr men varje avvikning från 30/45/55/60 på givna dygn gav sämre kläckresultat, medan de som jag körde på 30/45/55/60  låg nära 90% vid varje(3 lyckade kläckningar-2 ggr blev det haveri av olika anledningar)

Tycker att jag hamnat rätt men skulle gärna vilja veta vad andra har för erfarenheter av detta ämne
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
Pratade med en uppfödare som inte satte in vatten i kläckaren förrän dygn 18, han var helnöjd,hade över 80% kläckbarhet.
Jag ska testa det till våren.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
Klurigt, ska fan ta mig testa att gå ner på 25% med det gänget jag har inne(satte igår) fram tom 10e dygnet och därefter 35/60 dygn 11 och dygn 18. Även om det blir sämre så har ju kycklingarna i framtida kläckningar nytta av det (för dom som inte tycker att man ska experimentera med liv...)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
Jag pratarde med en uppfödare som inte tog något vatten i kläckaren. han sa att det blev bättre resultat utan vatten. jag häller i vatten når jag startar den och de varar ca 1 veckar sen tar jag inte i mer vatten.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Nu när jag satt igång min kläckare satt jag och sökte lite på "luftfuktighet" på den här forumdelen, så jag plockar upp den här tråden lite...

Man blir ju onekligen förvirrad när man först läser på ruvmax hemsida att man ska starta kläckningen med så hög luftfuktighet som möjligt, och sen detta, att man får bättre kläckning med låg luftfuktighet från början.  ???

Alla kommer förmodligen att säga att just dom har rätt, men jag skulle vilja ha lite mer spekulationer. ;) Hur ser luftfuktigheten ut under en höna? Vad är optimalt?
Jag får ju känslan av att man får skaplig kläck-procent oavsett hur man gör, bara man inte dränker kycklingarna med för HÖG luftfuktighet vare sig tidigt eller sent i processen.
Men vad är då för hög luftfuktighet? 70%? 80%?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
Jagär rätt ny på det här med maskinkläckning och hoppas oxå på fler spekulationer...... undrar oxå hur det fortlöpt för Rooster....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
Undrar om det kan vara så att de som har tillverkat äggkläckningsmaskiner kanske vill att det ska gå "dåligt" alltså att det ska verka som det är jättesvårt att kläcka ägg så att man inte bara går hem och sätter på en 60wattslampa och kläcker ägg. Det är ju klart att de tjänar pengar på det. (att man är osäker)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Mängden tillsatt vatten är inte intressant utan fuktigheten i kläckaren. Fuktigheten utan vatten i kläckaren varierar beroende på var i världen du bor och var du placerar kläckaren.

Det som är viktigt är att ägget minskar tillräckligt mycket i vikt. Vad som är lagom fuktigt beror också på hur stora ägg du kläckare då små ägg har större yta i förhållande till vikt än stora ägg. Små ägg torkar därför fortare. Därför finns det ingen kläckar manual som funkar exakt lika bra överallt på alla olika äggstorlekar.

Jag ligger ofta väldigt lågt på fukthalten ca 30% fram till dag 18 därefter 60%

Att ruvmax skriver att man ska börja med hög fukthalt beror på att han vill efterlikna hönan så mycket som möjligt . Hönan får en febertopp precis när hon ruvar igång sina ägg vilket innebär 1-2 dygn med något högre temp och något högre fuktighet.

Att det är så svårt att få till det perfekta resultatet beror på att man laborerar med olika förutsättningar och att man precis som Rooster gör måste prova sig fram vad som fungerar bäst där man bor, med den kläckare man har i den miljö den står.

Min samlade erfarenhet är dock att det är vanligare att folk har för mycket fukt i sina kläckare än att folk har för lite. Jag har flera gånger på prov kläckt helt utan vatten och det har funkat förvånandsvärt bra (kläckaren stod inne i ett gästrum med normalt innomhusklimat för att vara i Skåne under sommaren.) Jag hade flera raser som kläckte till 100% när jag bara satte till vatten f o m dag 18.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Undrar om det kan vara så att de som har tillverkat äggkläckningsmaskiner kanske vill att det ska gå "dåligt" alltså att det ska verka som det är jättesvårt att kläcka ägg så att man inte bara går hem och sätter på en 60wattslampa och kläcker ägg. Det är ju klart att de tjänar pengar på det. (att man är osäker)

Jag vill ju tro gott om folk, så jag tror i alla fall inte att man får det att låta krångligt med flit för att locka intresserade att köpa kläckare istället för att tillverka själv, men omedvetet får dom det säkert att låta krångligare än vad det är. ;) Dom vill ju få till en så hög kläckprocent som man bara kan få, och 100% är ju vad dom strävar efter. Du kommer ju inte ens i närheten av det med en glödlampa... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Jag puttar upp den här tråden igen. Tänkte att nån fler kanske hade erfarenheter att dela med sig av... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #10 skrivet: 20 maj-10 kl 14:04 »
Jag är också intresserad av detta ämne...

Jag har kläckt i maskin bara 2 ggr, båda gångerna med 50% resultat. Jag trodde det var pga att vi har lyft på locket för ofta av nyfikenhet så att luftfuktigheten har sjunkit. Jag kläckte dessutom några ägg som inte klarade sig och i flera av dem låg det fullgångna kycklingar som helt enkelt såg ut som att de hade "torkat inne".

I mina öron låter det som att det skulle bli katastrof om man försökte utan vatten? Det är ju som att lägga dem i en torkmaskin?  ???
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #11 skrivet: 20 maj-10 kl 14:46 »
Tanken är väl att man ska börja med låg luftfuktighet, men på slutet måste man ju öka, annars tar dom sig inte ut. Så 30% i början och 60-70% minst från det att man slutar vända dom verkar ju vara lämpligt... Tror jag...  ::)  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #12 skrivet: 30 maj-10 kl 16:19 »
så är det tänkt..puttar upp t 60% sen stiger det till 65-70 när kläcker är igång..öppna aldrig kläckaren efter det att kläcket startat till dom ska ut 2-3 dygn senare, då torkar dom lätt fast i membranen
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #13 skrivet: 31 maj-10 kl 16:09 »
Jag är också intresserad av detta ämne...

Jag har kläckt i maskin bara 2 ggr, båda gångerna med 50% resultat. Jag trodde det var pga att vi har lyft på locket för ofta av nyfikenhet så att luftfuktigheten har sjunkit. Jag kläckte dessutom några ägg som inte klarade sig och i flera av dem låg det fullgångna kycklingar som helt enkelt såg ut som att de hade "torkat inne".

I mina öron låter det som att det skulle bli katastrof om man försökte utan vatten? Det är ju som att lägga dem i en torkmaskin?  ???

Jag sitter nu framför datorn i mitt kök, en plats där många som har små kläckare har dem placerade. Bredvid mig på bordet ligger en Hygrometer. Den visar 41% luftfuktighet. Om jag haft en kläckare bredvid mig hade fuktigheten i kläckaren varit 42% utan vatten. Om jag tillsätter vatten i kläckaren ökar fukthalten ytterligare och kläckaren har kanske 50-60% luftfuktighet istället... Det är alldeles för högt under den första ruvningstiden.

Det är pga detta som fullgångna kycklingar som dör istället för att ta sig ut är så enormt mycket vanligare i små kläckare utan hygrometer. Man pytsar glatt  i vatten utan att tänka på att fuktigheten  i rummet påverkar fuktigheten i kläckaren.

Och ja, en kläckare ska faktiskt vara lite av en torkmaskin ::) Ägget ska torka och minska i vikt med ca 15%.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fauve

  • Gäst
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #14 skrivet: 31 maj-10 kl 17:23 »
Precis samma sak händer här har jag upptäckt.

Luftfuktigheten inne under första kläckningen var betydligt lägre, så suron drog in lite vatten nu och då för att kunna hålla runt 45% första veckorna. Nu denna gång drar den inte in någonting, men fuktigheten inne i kläckaren ligger på ca 50%. Alltså 5% högre än föregående omgång utan att dra in någon vätska alls.

Inte konstigt alls med tanke på att det om vartannat regnat skyfall och om vartannat varit kanonvärme ute  :)

Hade jag haft en vanlig kläckare hade jag nog inte tänkt på det utan fyllt vatten i behållarna som man ska, med alldeles för hög luftfuktighet som resultat.

Älskar min suro  :-[

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #15 skrivet: 31 maj-10 kl 19:37 »
Jag sitter nu framför datorn i mitt kök, en plats där många som har små kläckare har dem placerade. Bredvid mig på bordet ligger en Hygrometer. Den visar 41% luftfuktighet. Om jag haft en kläckare bredvid mig hade fuktigheten i kläckaren varit 42% utan vatten. Om jag tillsätter vatten i kläckaren ökar fukthalten ytterligare och kläckaren har kanske 50-60% luftfuktighet istället... Det är alldeles för högt under den första ruvningstiden.

Det är pga detta som fullgångna kycklingar som dör istället för att ta sig ut är så enormt mycket vanligare i små kläckare utan hygrometer. Man pytsar glatt  i vatten utan att tänka på att fuktigheten  i rummet påverkar fuktigheten i kläckaren.

Och ja, en kläckare ska faktiskt vara lite av en torkmaskin ::) Ägget ska torka och minska i vikt med ca 15%.

Nej, relativ fuktighet funkar inte så. Du har ju inte 37 grader varmt i ditt kök? ;) Om det är 41% relativ fuktighet i ditt kök när det är kanske 21 grader (eller hur varmt du nu har i köket), så blir det kanske bara 25% relativ fuktighet i kläckaren vid 37 grader om man inte tillsätter vatten. Observera att jag inte vet dom exakta siffrorna på detta, men om man värmer upp luft så sjunker den relativa luftfuktigheten.
Det är jäkligt svårt att förklara...

Däremot blir det ju skillnad på luftfuktigheten i kläckaren om man har den i ett rum med 35% luftfuktighet jämfört om man har den i ett rum där den relativa luftfuktigheten ligger på 60%. Men fuktigheten i kläckaren följer inte fuktigheten i rummet den står i. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #16 skrivet: 31 maj-10 kl 21:57 »
Nej, relativ fuktighet funkar inte så. Du har ju inte 37 grader varmt i ditt kök? ;) Om det är 41% relativ fuktighet i ditt kök när det är kanske 21 grader (eller hur varmt du nu har i köket), så blir det kanske bara 25% relativ fuktighet i kläckaren vid 37 grader om man inte tillsätter vatten. Observera att jag inte vet dom exakta siffrorna på detta, men om man värmer upp luft så sjunker den relativa luftfuktigheten.
Det är jäkligt svårt att förklara...

Däremot blir det ju skillnad på luftfuktigheten i kläckaren om man har den i ett rum med 35% luftfuktighet jämfört om man har den i ett rum där den relativa luftfuktigheten ligger på 60%. Men fuktigheten i kläckaren följer inte fuktigheten i rummet den står i. ;)

/Sara

Du har rätt, jag tänkte absolut luftfuktighet som inte ändras med temperaturen, Feltänk då en hygrometer mäter relativ luftfuktighet :-[
Förändringen i relativ luftfuktighet är med kvoten 2 per 11.1grader C dvs om jag har 40% i rummet vid 20 grader och höjer temp till 31,1 så blir denrelativa fuktigheten 20%

Faktum kvarstår dock. Många har varmare i köket än 20-22 grader (framförallt sommartid då det kläcks mycket) Luftfuktigheten är ochså ofta betydligt högre i ett kök än 40%...

Dessutom avger äggen mycket fukt vilket höjer luftfuktigheten i kläckaren.

Just nu torruvar jag i min stora kläckare. 25 grader och 46% i rummet och 37.6 grader och 30% i kläckaren. Det stämmer inte med kalkylen det borde vara under 23% fukthalt men äggen står förmodligen för resten och då är kläckaren endast full till 1/3 (=mindre fuktavgång från äggen än om kläckaren varit full)

Envis som en åsna  :-[ hävdar jag fortfarande att för mycket fukt är ett vanligare problem än för lite i små kläckare utan hygrometer. (under ruvningstiden inte under kläck)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #17 skrivet: 31 maj-10 kl 22:06 »
Envis som en åsna  :-[ hävdar jag fortfarande att för mycket fukt är ett vanligare problem än för lite i små kläckare utan hygrometer. (under ruvningstiden inte under kläck)

Det tror jag absolut att du har rätt i! När man tittar på Roosters "försöksresultat" så blir man ju minst sagt fundersam på varför det står överallt att man ska ha minst 50% luftfuktighet från början. Det blir ju tydligen inte bäst då... ;)

Jag har kört på 25-35% dom första två veckorna och nu har jag höjt till 50%. Har dock haft lite knepigt att hålla en konstant luftfuktighet i min nybyggda kläckare, så den har pendlat lite... Får hoppas att det går bra ändå... ;) Det blir väl extra härdiga kycklingar, dom som kläcks...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #18 skrivet: 31 maj-10 kl 23:19 »
Imponerad över er som kan räkna på luftfuktighet och temperatur och allt *applåder*

Jag ska införskaffa en hårhygrometer till nästa gång jag ska sätta igång kläckaren, typ nästa år =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: Luftfuktighet och temperatur-detta är vad jag kommit fram till
« Svar #19 skrivet: 11 jun-10 kl 23:41 »
jag bara undrar det här med "fasttorkade" kycklingar i äggskalet. borde de inte fortfarande vara levande? eller har de inte pickat ett hål genom äggskalet?  för om de hade vart "friska" och bara torkat fast så tycker jag att det vore logiskt att de satt där iller är det så att de dör i ägget och sen torkar fast?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, biggelina, bmr, LimJans, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser