Great
Och som jag har fattat det så ska man undvika multigrade om man har krav på friktion i glidande ytor, säg synkringar, mm. Gräsklipparolja blir toppen. Frågan är om det finns att få tag på i storpack?
Fel. Glidfriktionen har ingenting att göra med om det är en multigrade eller en gammaldags s k rak olja. Att oljan är av multigradetyp betyder bara att den har lägre viskositetsindex än en ren mineralolja - den ändrar inte viskositet så mycket med temperaturen utan är användbar inom ett större temperaturområde.
De oljor som ger lägre glidfriktion är hypoidoljor som är märkta GL4 eller GL5. Samt en del dyra moderna s k lågfriktionsmotoroljor som vissa personbilstillverkare har börjat föreskriva på senare år.
Rent allmänt kan man säga att transmissionsoljor och hypoidoljor som är märkta upp till GL4 eller GL4/5 är riskfria att använda i vilken växellåda som helst. Om den bara är märkt GL5 (utan en 4) så kan den angripa delar av kopparlegering (mässing, brons mm). Skulle det visa sig att synkroniseringen fungerar dåligt med GL4 så är inget obotligt skadat utan då är det bara att byta olja igen så är problemet löst.
Om en GL5 (eller gammaldags hypoidolja innan GL-märkningarnas tid) kommer i kontakt med koppardelar som den skulle kunna angripa, så blir oljan snart grönfärgad. Det är en bra varning, grönfärgen kommer långt innan oljan ställer till med någon skada.
På BM3x -traktorer brukar oljan i reduktionsväxlarna vid bakhjulen bli grön om man har använt GL5 där. Däremot inte i växellådan. Med tanke på den stora oljevolymen i denna växellåda så är det motbjudande att använda en onödigt dyr olja där, de "kombioljor" för traktorbruk, som ska fungera både som motorolja och transmissionsolja (t ex från Biltema) är utmärkta att använda där.