Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölka samma tid varje dag  (läst 1330 gånger)

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Mjölka samma tid varje dag
« skrivet: 08 nov-09 kl 13:03 »
Hej,
Någon som vet hur viktigt det är att man mjölkar sina getter på samma tid varje dag?
Det är klart att man ser och känner när man behöver mjölka, men om de inte mjölkar så mycket, juvret inte känns jättespänt osv
kan man ha lite oregelbundna mjölktider då?
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölka samma tid varje dag
« Svar #1 skrivet: 08 nov-09 kl 20:43 »
Jadå.  Helst ska en get vara i sin i två månader före nedkomst.  En och annan har lite svårt att fatta det, och då får man ta till tvångssining.  Hur mycket ger hon?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Mjölka samma tid varje dag
« Svar #2 skrivet: 09 nov-09 kl 20:17 »
Ärligt talat så vet jag inte hur mycket hon brukar ge, jag köpte dem i förrgår...den förra ägaren sa att de mjölkade 2 liter, men jag vet inte om hon menade att alla mjölkade det tillsammans eller om var och en mjölkade 2 liter. Antagligen tillsammans eftersom de har så små juver att 2 liter inte skulle få plats. Jag får ringa och fråga igen. Men nu när jag har mjölkat har jag nog inte ens fått en deciliter på den som mjölkat mest. De känner väl att jag är ovan, förstås, men kanske är det ett tecken på att de inte vill bli mjölkade när de sparkar, inte står still och till och med lägger sig ner när jag tar på juvret? ???
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölka samma tid varje dag
« Svar #3 skrivet: 10 nov-09 kl 12:10 »
Om bara juvret är friskt så är det nog bäst för både dig och getterna om du slutar genast, och satsar på att bli god vän med dem i stället.  Så går det nog bättre nästa år!  Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Mjölka samma tid varje dag
« Svar #4 skrivet: 10 nov-09 kl 14:04 »
Tack för bra svar, vad skulle man göra utan detta forumet   ::)
Misstänkte att det var dags att sluta mjölka när de beter sig så och juvren inte känns spända.
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölka samma tid varje dag
« Svar #5 skrivet: 10 nov-09 kl 22:04 »
vad skulle man göra utan detta forumet   ::)
Ack, ja...   Livet vore mycket tråkigare!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser