Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ska man hjälpa dem eller inte !?  (läst 4186 gånger)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
ska man hjälpa dem eller inte !?
« skrivet: 22 aug-05 kl 15:33 »
Ja jag har ju lagt 17 hönsägg i kläckaren och som det ser ut är alla befruktade.

Iaf så är ju min fråga till er med stor erfarenhet. Då kycklingen är på väg ut, när bör man hjälpa den. Finns det ngt visst tecken. Vet ju att man får inte vara för snabb på att hjälpa den ut för ibland så  har inte äggulan kommit in i magen helt och ja då dör ju kycklingen.

Så har ni några tips?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

I@

  • Gäst
Re:ska man hjälpa eller inte
« Svar #1 skrivet: 22 aug-05 kl 21:55 »
Hej Dollar!

Det sägs ju att man INTE ska hjälpa kycklingar ur skalet eftersom endast de starkaste ska överleva.

Mvh Ia

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:ska man hjälpa eller inte
« Svar #2 skrivet: 23 aug-05 kl 00:28 »
Att hjälpa till vid själva kläckdagen, ska man inte och det slutar oftast med en blodig och död kyckling.

Men, är det liv i ett ägg långt efter att alla andra kommer ut, nog pillar jag lite. Förutom att det är ett liv, så kan den senare göra nytta i frysen eller som värp eller ruvhöna. Men jag skulle inte avla på den.

Pudeltanten

  • Gäst
Re:ska man hjälpa eller inte
« Svar #3 skrivet: 23 aug-05 kl 20:54 »
Att hjälpa till vid själva kläckdagen, ska man inte och det slutar oftast med en blodig och död kyckling.

Men, är det liv i ett ägg långt efter att alla andra kommer ut, nog pillar jag lite. Förutom att det är ett liv, så kan den senare göra nytta i frysen eller som värp eller ruvhöna. Men jag skulle inte avla på den.
Håller fullständigt med Gruff! Hjälp den inte ut!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:ska man hjälpa eller inte
« Svar #4 skrivet: 24 aug-05 kl 00:34 »
Jag är av den bestämda uppfattningen att man i dessa fall ska försöka hålla fingrarna i styr, fast man är ju bara människa. Det är för det mesta meningslöst, men visst kan det hända att en pigg och rask kyckling fastnar och då kan den bli fullt normal, men som sagt - bäst är att låta bli och låta naturen ha sin gång!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:ska man hjälpa eller inte
« Svar #5 skrivet: 27 aug-05 kl 01:07 »
håller med ronny

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:ska man hjälpa eller inte
« Svar #6 skrivet: 29 aug-05 kl 16:22 »
Att kycklingen inte kommer ur ägget har en anledning.
Eftersom jag ändast är mänsklig så brukade jag tidigare hjälpa kycklingar som inte kom ur ägget, men den glädjen som man käner för stunden blir ofta kortvarig.
Dödligheten bland det kycklingar som jag hjälpte ur ägget var alltid hög.
För min egen del så känns det betydligt värre att plocka bort döda kycklingar än ägg som inte kläcktes.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Hönsmor

  • Gäst
Re:ska man hjälpa eller inte
« Svar #7 skrivet: 18 sep-05 kl 19:23 »
 Att kycklingen inte kan ta sig ur ägget är ju i sig ett tecken på att den inte ska  klara sig....
Hönorna hjälper inte kycklingarna utan de lämnas för att dö om de inte kan ta sig ur ägget eller om de inte hänger med som de ska.

Jag hjälpte en kyckling ur ägget en gång och det gör jag alldrig om, när jag fått ut kycklingen ur ägget så såg jag anledningen till varför den inte tog sig ut.

Man får glädjas åt de som tar sig ur ägget  ;)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:ska man hjälpa eller inte
« Svar #8 skrivet: 18 sep-05 kl 19:58 »
Vad såg du?? :o
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Hönsmor

  • Gäst
Re:ska man hjälpa eller inte
« Svar #9 skrivet: 18 sep-05 kl 21:02 »
Benen var missbildade och den ena foten var bakåtvänd.....

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:ska man hjälpa eller inte
« Svar #10 skrivet: 26 sep-05 kl 16:13 »
Håller med, det lönar sig inte att hjälpa ut kycklingar.
Dock har jag märkt att gås och anka ibland kan behöva hjälp,
speciellt om man glömt att ta ut äggen ur kläckaren för svalning och fuktning de dagar (9- tre dagar före kläckning) som jag brukar göra det.
De gässlingar och ällingar jag hjälpt ut är oftast helkrya och efter några timmar kan jag inte skilja dem från de andra.
I de fall jag ser att en stackare är svag eller missbildad, hjälpt ut eller ej, tar jag snabbt av daga.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser