Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvarnkrossat foder  (läst 872 gånger)

Jakobsson

  • Inlägg: 634
Kvarnkrossat foder
« skrivet: 04 nov-09 kl 19:56 »
Hej.

Jag har blivit erbjuden att få köpa kross direkt från kvarnen,
men vilket ska jag köpa? Har ju alltid köpt färdiga säckar förut
från Lantmännen. Vete, havre, korn? Ngt mera & vad ska man inte
köpa?

Tack på förhand!


hagbacken

  • Inlägg: 38
SV: Kvarnkrossat foder
« Svar #1 skrivet: 04 nov-09 kl 20:59 »
Vad har du för djur? Vad har du köpt förut?

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Kvarnkrossat foder
« Svar #2 skrivet: 04 nov-09 kl 21:16 »
Oj, skrev jag inte i hönstråden?
Ja, iaf så är det till höns.
& som jag skrev i första inlägget har jag bara köpt foder fr lantmännen
förut, allfoder samt värpfoder fyller jag i med här.

Tack igen.


Äggakungen i Lövestad

  • Inlägg: 43
    • -
SV: Kvarnkrossat foder
« Svar #3 skrivet: 04 nov-09 kl 22:00 »
Det finns ju en del okika raser av höns och alla har sin egen egenskap av att hantera foder. Kvarnkrossat spannmål är ett mycket bra sätt att utfodra sina hönor med rätt tillsats och rätt spannmål till varje ras, det som man skall akta sej för är att blanda i för mycket vete då det visat sej att en del(mest hybrider) vil plocka sej. Jag har även en kontakt som har sysslat med höns i måååånga år och han är mycket bestämd över en sak att vete och höns inte hör ihopa, jag kommer inte i h¨åg var det var nu men det var ett ämne i veten som inte är bra för bra värpare.

Jag har litte olika varianter till mina höns, men jag håller på att bygga upp ett smidigt sätt att själva mala. Jag kommer att satsa på korn, majs, ärtor, raps och litte havre i min grund blandning, jag kommer att ha en tillsats från svenskafoder. Kommer även att ha i lusern under vintern. Detta kommer jag att ha till alla mina värpare(Derco,Lohmann) resten i hönshuset kommer att få vanligt värpfoder och en del allfoder bara beroende på vilken uppgift dom har.


Men korn är riktigt bra att ge, havre finns inte så mycket för hönan att hämta i igentligen och så vete som jag är osäker på att ge alls. Jag har köpt kornkross på grangården nu ett tag och det funkar bra till alla, men det är främst till mina gäss.

Jag hoppas att detta kan hjälpa dej nått och att andra kan dela med sej av sina kunskaper.

« Senast ändrad: 04 nov-09 kl 22:02 av HönsLorden »
Brahama

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Kvarnkrossat foder
« Svar #4 skrivet: 04 nov-09 kl 22:07 »
Vi har lite olika raser. Bla Holländsk vithätta, Lohman, Svarthöns, Dvärg Kochin,
Austral Orp, Blandras (värphybridblandningar)

Tack för ditt svar, hönslorden. Det hjälpte en hel del!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser