Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rede!!!  (läst 9634 gånger)

lindon90

  • Inlägg: 27
Rede!!!
« skrivet: 25 maj-09 kl 18:14 »
Finns det nån här som vill dela med sig av nån ritning på rede till höns.  ???
Behöver ha så det räcker till ungefär 6 hönor till att börja med.
Tacksam för alla svar jag kan få.  :)
2 Grisar, 1 häst, 5 Lohmann-hönor och en Lohmann-tupp, 2 katter. Någon som vill köpa ägg från mina Lohmann?

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Rede!!!
« Svar #1 skrivet: 28 maj-09 kl 00:27 »
Reden kan göras på många olika sätt och beror lite på hur stor hönsras man har.

Själv håller jag ju Hedemorahöns (ca 2 kg) och jag har gjort mina reden som så;

Några ser ut som 'fågelholkar' med sluttande tak framåt (fördel: ingen kan sitta på taket, som är klätt med plastmatta, och skita ned), de är ca 35-40 cm djupa, 30 cm breda och höjden där bak är ca 40 cm och alltså längre framåt. En nederkant har jag gjort på ca 10-15 cm så inga ägg kan rulla ut. Mina reden är byggda av spånskiva och alltså ganska tunga. Har separata samt även två som sitter ihop (sistnämnda har platt tak). Vill inte ha bredare med fler reden, för jag ska också kunna ta ut dessa ibland och skura ur dem (ägg som gått sönder o. dyl.) och då blir det kämpigt värre. Har redena stående 'lösa', de hänger alltså inte på väggen.
Mina reden har jag haft i många år och jag har högtryckspolat dem och ändå håller de...;o) peppar, peppar.

Men som reden kan du också använda lämpliga lådor av trä, sätt bara en brädkant framför. Ställ gärna redena på ett bord eller något skåp e.dyl. så du kan spika fast en rejäl pinne dit hönan kan flyga upp och sätta sig innan hon kliver in i redet. Stora reden har jag den erfarenheten av att åtminstone mina hönor inte gillar. De vill inte ha en kompis bredvid :o) utan ligga där allena i allsköns ro.

Naturligtvis finns färdiga reden att köpa, sådana som sluttar bakåt och äggen rullar ned direkt efter att hönan lagt det. Men oftast har då hönorna inget hö eller halm i sitt äggläggarrede. Och det är väl ett grymt liv anser jag absolut. Dessutom behöver ägget ”stanna” lite vilket det gör om hönan får ligga kvar på det en stund.

Nej, gör du några trevliga mysiga bon - och alla behöver inte vara likadana och inte heller lika stora. Då har hönorna chansen att få välja och det är spännande för dig att se vilket rede de föredrar. På golvet vill de sällan ligga.

Lycka till med snickerierna och dina nya hönsboningar!

Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Rede!!!
« Svar #2 skrivet: 28 maj-09 kl 00:33 »
Ett litet tillägg till ovanstående:

Ett rede räknar man räcker till 5 hönor. Har man surtanter som upptar ett eller flera bon, bör man öka på med något extra rede.

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Päran

  • Inlägg: 269
  • Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: Rede!!!
« Svar #3 skrivet: 28 maj-09 kl 08:27 »
Ja har en byrå modell hög, med sex lådor, jag har tagit bort varannan låda åsså är de ju bara att ta ut lådan och flytta den om nån ruvar, ser lite kul ut, därinne bor de oxå hedemora, jag har 8 hönor och till dem finns det fyra reden, men jag vill att dom ska lägga sig å ruva så då är de ju bättre om de finns reden innan så man inte behöver rumstrera om när dom är sura. Nu har två av dem lgt sig för att ruva så de verkar ju funka då.  :)

MVH Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Rede!!!
« Svar #4 skrivet: 28 maj-09 kl 11:51 »
Kul idé med byrån  :D

Men om du tar ut lådan när en höna lagt sig för att eventuellt bli "sur" och flyttar den, menar du då att hon ändå ligger kvar om du t.ex. flyttar ner henne på golvet? Vanligtvis vill ju hönorna gärna ha 'tak över huvudet', varför jag inte trodde detta funkade! Om du ställer i ett mörkt hörn e. dyl. så kanske det går bra? När höna bestämt sig för en plats att ligga på och man sedan flyttar henne dit man själv tycker det passar bättre, då kan hon hoppa av och glömma alla ägg som ligger och väntar... och hon tappar intresset helt. Så man vet aldrig säkert med de där damerna  ;) Har lärt mig att inte längre lägga mig i  :-X
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Rede!!!
« Svar #5 skrivet: 28 maj-09 kl 13:18 »
Enda hönan jag haft som ruvat la sig i sandlådan... en avbalkning med enkel träram vi hade i ett hörn, inget tak över huvudet där.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Rede!!!
« Svar #6 skrivet: 28 maj-09 kl 18:39 »
Enda hönan jag haft som ruvat la sig i sandlådan... en avbalkning med enkel träram vi hade i ett hörn, inget tak över huvudet där.

Dom har sina ide'er ,min ena höna ruvade fram kycklingar i sonens sulky som stog på verandan 1m från ytter dörren !Hon var såå nöjd med sitt val hon hade full koll på alla som kom & gick  ;).
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Päran

  • Inlägg: 269
  • Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: Rede!!!
« Svar #7 skrivet: 29 maj-09 kl 00:22 »
Ja jag flyttar bara låda å allt in i en mindre bur eller ner på golvet, de funkar bara fint, för dom får ju iaf ligga kvar, fast dom e sura som attan att jag stör. Handskar på e de som gäller.

/Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Smic

  • Inlägg: 202
  • Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
SV: Rede!!!
« Svar #8 skrivet: 21 jun-09 kl 11:00 »
Hej!

Mitt tips är att gå till biblioteket (eller beställ på en gång!) och låna boken Höns.  ISBN: 978-91-27-35463-0.
Där i finns ritning på två olika sorters reden.
Men jag rekommenderar helt klart ett köp, det är våran bibel här hemma! I den står ALLT man behöver veta! (och resten kompletterar alla underbara här på alternativ)

Nackdelen är att man får flytta hönan om hon vill ruva... Vi har just lagt vår ena under redet, och det gick bra. men det är väl individuellt per höna förstås...
« Senast ändrad: 21 jun-09 kl 11:02 av Smic »

EvaE

  • Gäst
SV: Rede!!!
« Svar #9 skrivet: 22 jun-09 kl 16:56 »
Min man har byggt våra höns rede av en playwood skiva i lagom mått
som han sen dela av i delar, satte en annan playwoodskivedel till tak
och rygg. Ser ut som 3 fack typ. Sen satte han en 6-8 cm bit i kanten nertill.
Sen fyllde jag med halm, påpeka att han måste göra en pinne en bit
framför som dom kan landa på innan dom går in i redena. Den är vägghängd,
vilket skapar mer golvyta. Han håller på med en likadan nu som ska sättas
ovanför den första. Jättesmidigt!

Hoppas det går att förstå nåt av det jag skrivit...

Lycka till!

//
Eva

Lövbacken

  • Inlägg: 480
    • Västmanland
SV: Rede!!!
« Svar #10 skrivet: 22 jun-09 kl 21:14 »
Min man har byggt våra höns rede av en playwood skiva i lagom mått
som han sen dela av i delar, satte en annan playwoodskivedel till tak
och rygg. Ser ut som 3 fack typ. Sen satte han en 6-8 cm bit i kanten nertill.
Sen fyllde jag med halm, påpeka att han måste göra en pinne en bit
framför som dom kan landa på innan dom går in i redena. Den är vägghängd,
vilket skapar mer golvyta. Han håller på med en likadan nu som ska sättas
ovanför den första. Jättesmidigt!

Hoppas det går att förstå nåt av det jag skrivit...

Lycka till!

//
Eva

Förstår exakt, vi har precis likadant fast lägre kant nertill, kanske tre centimeter
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Rede!!!
« Svar #11 skrivet: 12 aug-17 kl 21:48 »
Väcker liv i denna tråd
Jag är nybörjare o köpte en grupp på 6 dvärg höns med lite olika inblandningar o en höna var i ruvmood utan att ha ägg så vi samlade 3 dagar och de slogs om samma korg som hängde på väggen så den stackars hönan hade tillslut 16 ägg varav 3 inte var befruktade o åkte ur korgen. Hönan har vi fått flytta för att hon skall vara ifred och vi har lyft henne varje dag sedan kycklingarna började kläckas
 men hon låg ihärdigt kvar tills 9 kläcktes så vissa kan man göra vad som helst med utan att de går av frågan är nog hur jag går henne ur😊

Therese

Postat med Alternativ.nu´s app


Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Rede!!!
« Svar #12 skrivet: 12 aug-17 kl 21:51 »
Men är hon inte med kycklingarna?
//Luff

Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Rede!!!
« Svar #13 skrivet: 07 sep-17 kl 12:57 »
Haft press samma problem med min ruvhöna ochdet räckte att lysa äggen  lät henne ligga 2 dagar extra sen tog jag bort alla okläckta ägg o då började hon vara med kycklingarna. Innan jag tog bort äggen låg hon kvar utan att flytta på sig fick sätta extra mat o vatten i korgen till kycklingarna de är nu mycket pigga

Therese

Postat med Alternativ.nu´s app


Myer

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Rede!!!
« Svar #14 skrivet: 23 feb-18 kl 13:16 »
Återupptar tråden igen.

Hur gör ni med reden där en höna skall ruva fram kycklingar? Alltså hur högt placerar ni dem och hur gör ni med kant framför redet? Tänker att kycklingarna behöver väl själva kunna ta sig i och ur redet.

Har (för första gången) tänkt låta nästa gång en höna bli sur få ruva fram kycklingar. Så som det är nu lägger de ägg i en gammal utomhuskaninbur på ben men där vill jag inte låta kycklingarna kläckas då de kan trilla ner (och skada sig) och inte ta sig upp igen. Skall därför skaffa/bygga nytt. Funderar på att ta (som andra har beskrivit det) ta en gammal byrå och ta bort varannan låda och använda de kvarvarande som reden. Är dock en kant men den kanske kycklingar kan ta sig över?

Hur ser era reden ut där det ruvas fram kycklingar?

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Rede!!!
« Svar #15 skrivet: 23 feb-18 kl 15:02 »
Bra med en kant så att kycklingarna inte lätt ramlar ut.  Men de ska kunna komma ut över den.  Men de behöver inte kunna gå fram och tillbaka.

Så här brukar det vara när kycklingar kläcks under en mammahöna:  När kycklingarna är nykläckta håller de sig tätt intill mamman första tiden. Typ sitter och tittar ut under en vinge.  De först kläckta  kan börja spatsera runt mamman, men ofta tar hon och puttar in dem under sig igen. Två-tre dagar efter att den första kläcks brukar mamman tycka att det är dags för nästa stadium,  reser på sig, kallar på kycklingarna och spatserar iväg för att söka mat och vetten till sig själv och sina små.  Sedan går de inte tillbaks in i redet igen, så det får man ta bort och göra rent.

Kycklingarna är rätt stöttåliga, så de kan klara ett nedåthopp på 2-3 dm.  Men mina mammahönor får ruva och kläcka i en banankartong på golvet i hönshuset.  Jag fixar till det så att locket och botten är hela, och så att locket inte skjuts hela vägen ner, alltså att det blir bättre takhöjd där

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Rede!!!
« Svar #16 skrivet: 23 feb-18 kl 15:07 »
Tillägg till banankartongredet:  Jag skär förstås ut en lucka så att hönan kan gå ut och in i redet.  Med en liten tröskel.

 

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Rede!!!
« Svar #17 skrivet: 24 feb-18 kl 17:18 »
Ikea Kallax hylla med en skiva på baksidan och en bräda i nederkant på varje våning. Jag körde den kvadratiska med 4 "reden" med det finns ju många olika modeller. För mina 5 hönor skulle det ha räckt med 2 reden. Det är bara två som dom använder.

/Spånga


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser