Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häxor sökes  (läst 15852 gånger)

Marie Söderberg

  • Gäst
Häxor sökes
« skrivet: 10 jan-08 kl 15:00 »
Söker  någon att utbyta kunskap med, att samla örter och annat användbart tillsammans med.
Helst boende i Malmö/Lund området.
Jag har vare sig bil eller körkort men är väldigt rörlig och duktig på att använda kollektiva färdmedel.
Mina kunskaper är mycket ringa, men jag är lättlärd och har mycket vassa ögon, vilket är en stor tillgång då man letar.


anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Häxor sökes
« Svar #1 skrivet: 11 jan-08 kl 12:32 »
Synd att du bor så långt bort. Skulle också behöva någon likasinnad att utbyta funderingar med.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Marie Söderberg

  • Gäst
Re:Häxor sökes
« Svar #2 skrivet: 11 jan-08 kl 20:39 »
Jag trodde att det skulle drösa in "häxor" som ville ut och botanisera med mig!
Nej, det trodde jag väl inte men jag hoppades att det skulle bli mer gensvar iaf.
Ja, synd att du inte bor här....eller jag där ;)

Häxor kanske går i ide förresten?
Hoppas de vaknar snart.

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Häxor sökes
« Svar #3 skrivet: 18 jan-08 kl 15:12 »
Men tjejor.....visst finns det gott om häxor  :-X

Jag bor i Skåne och är alltid på jakt efter nya örter att plocka.... ;D

Vi kan kanske dryfta lite här över forumet?? Det som är riktigt tokigt kan vi ju alltid ta via pm.....hihi

Marie Söderberg

  • Gäst
Re:Häxor sökes
« Svar #4 skrivet: 19 jan-08 kl 13:17 »
Eller är det så att de flesta "häxor" hellre går själv,mumlar sina besvärjelser och vill ha sina fyndplatser och kunskaper för sig själv? :o
Då är släktet snart inte bara utrotningshotat utan även utdöda. :'(
Det vore synd.
Kanske får jag söka i ett annat forum.
Tills dess så får det bli som du skriver Monica  :)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Häxor sökes
« Svar #5 skrivet: 19 jan-08 kl 17:48 »
Det är väl så att vi är lite egna och fungerar bäst då vi får "mumla våra egna besvärjelser" ;D. Åtminstone jag. Vet med mig att jag inte passar in i något "covern", men vill gärna ha någon att byta funderingar med.

Skall vi kanske lägga en tråd under "kontakter", eller tror ni att de som söker hittar oss här, under örter?
Det är ju så mycket mer än örter som ingår, menar jag.

Maya Marley, det är din tråd, vad tror du, skall du ta och starta upp en till? ::)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Marie Söderberg

  • Gäst
Re:Häxor sökes
« Svar #6 skrivet: 19 jan-08 kl 19:10 »
 Vad kul! ;D
Min tanke var väl mer egoistisk egentligen dvs att jag skulle få en eller två häxor att samarbete med.
Dock ser jag att ni uppfattat mitt initiativ som lite större, att skapa ett litet kontaktnät.
Antingen har jag varit otydlig eller så har ni läst det så som ni ville läsa det.
Jag gör som du föreslår Anette jag skapar ny tråd på kontakter.
Så tråden fortsätter där då.
/Maya Marley

Don Purush

  • Inlägg: 5539
  • Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
SV: Häxor sökes
« Svar #7 skrivet: 10 feb-08 kl 13:58 »
här har ni en trollkarl och magiker
 :o
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

sametjejen45

  • Inlägg: 1
SV: Häxor sökes
« Svar #8 skrivet: 22 apr-09 kl 13:19 »
Hej!

Jag bor i Helsingborg, kanske är det det närmaste vi kan komma om vi ska samla nyttoväxter? Det går bra och höras IRL.
Ska påbörja en ev shamankurs i januari som Staffan från Traditionell Botekonst ska leda. Troligtvis kommer den att gå av stapeln på Hallandsåsen nära natur och djur.....

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
SV: Häxor sökes
« Svar #9 skrivet: 19 maj-09 kl 04:49 »
Låter spänannde - kan du skriva mer om när kursen är och hur man anmäler sig mm.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Häxor sökes
« Svar #10 skrivet: 16 okt-09 kl 19:57 »
Jag har gått samtliga grundkurser som Staffan håller och jag måste säga att det känns som att jag har kommit "hem". Shamanismen är så annorlunda jämfört med andra alternativ. Det är svårt att förklara, men det är väl så att det passar en del och andra inte alls. Om du är intresserad så gå in på www.shamanism.se
och läs lite mer. Han håller även träffar i mellersta Sverige.
Jag håller på att försöka samla ihop ett gäng i Skåne som är intresserade.

Iskristall

  • Inlägg: 83
    • Västerbotten
SV: Häxor sökes
« Svar #11 skrivet: 19 feb-10 kl 11:28 »
Söker  någon att utbyta kunskap med, att samla örter och annat användbart tillsammans med.
Helst boende i Malmö/Lund området.
Jag har vare sig bil eller körkort men är väldigt rörlig och duktig på att använda kollektiva färdmedel.
Mina kunskaper är mycket ringa, men jag är lättlärd och har mycket vassa ögon, vilket är en stor tillgång då man letar.

Liten häxa boende i Uppsala med körkort, ingen bil, men är grym på att cykla och åka kollektivt :P Söker häxmentor/en annan novis att heckla omkring i skogen med. Har varit på örtmedicinkurs och kan mycket om örter, dess egenskaper och "tillagning" men är kass på att hitta dem vilt.  :-[

Får jag också vara med?
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Häxor sökes
« Svar #12 skrivet: 19 feb-10 kl 11:57 »
Jag har gått samtliga grundkurser som Staffan håller och jag måste säga att det känns som att jag har kommit "hem". Shamanismen är så annorlunda jämfört med andra alternativ. Det är svårt att förklara, men det är väl så att det passar en del och andra inte alls. Om du är intresserad så gå in på www.shamanism.se
och läs lite mer. Han håller även träffar i mellersta Sverige.
Jag håller på att försöka samla ihop ett gäng i Skåne som är intresserade.

Spännande, vi kanske kunde ha en alternativträff om vilda örter och deras användning. Det kunde passa in bland alla andra träffar vi har på gång i Skåne för närvarande.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Häxor sökes
« Svar #13 skrivet: 28 feb-10 kl 20:16 »
Trevligt! Vi håller kontakten :)

wildaa

  • Inlägg: 75
    • Norrbotten
SV: Häxor sökes
« Svar #14 skrivet: 10 apr-10 kl 22:03 »
Vad menar du/ni med häxa?
En wiccan? eller någon som kallar sig för häxa för att personen håller på med örter?
Jag är en wicca, häxa från Norr (nej inte den onda  ;) ) lever mitt liv efter the witches rede så gott det går och tror att allt kommer tillbaks trefaldigat!
Gaia är min gudinna och den behornade min gud...
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......

Krantzgården

  • Inlägg: 87
    • Jämtland
SV: Häxor sökes
« Svar #15 skrivet: 10 apr-10 kl 22:20 »
Hej på er!
H-a är väl ett sätt att vara...Man ska aldrig uttala vad man är...Men när man hittar gemensamma nämnare, vet man att man hittat en syster. Och dom systrarna ska man vara väldigt rädd om!
Om inte förr, så ses vi nästa år på B-A...
Hälsningar från Krantzgården

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Häxor sökes
« Svar #16 skrivet: 10 apr-10 kl 22:48 »
Jag är häxa och wiccan men jag tror inte att den kopplingen är nödvändig även om den är naturlig för mig.

Inte är jag rädd för att uttala vad jag är, då är det säkert farligare att säga att man tillhör "fel" politiska parti ;) 8)
Däremot skulle jag aldrig tro på att någon är en häxa bara för att h*n säger sig vara det............det finns "wannabees" överallt
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Häxor sökes
« Svar #17 skrivet: 10 apr-10 kl 22:57 »
Kul tråd!  Den vill jag ha upp under "Nya inlägg" när jag loggar in!

Inte vet jag så mycket, men de där kurserna vill jag veta mer om.  Och Gaia.  Och "den med horn" - är det den som avbildas på reliefen, tillsammans med Astarte?

Bland annat.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Krantzgården

  • Inlägg: 87
    • Jämtland
SV: Häxor sökes
« Svar #18 skrivet: 10 apr-10 kl 23:35 »
Hej på er!
Jag tror inte alltid att man vill vara något som andra har utnämnt en till. Sen är det kanske så, att man kanske är, det man har förtjänat...Men inte utnämner jag mig själv till Pucko, bara för att jag skriver lite dumt. Eller.. ;) Nej, det får andra göra.
Det är en skillnad på att vilja vara, och vara enligt andras bedömning. Men hur man tar det hela, beror nog på hur man ser på sig själv.
Kan man skratta åt sig själv, åt sina misstag och tillkortakommande, så har man roligt nästan jämt.  ;D Och vad andra tycker om en, är deras ensak.
Men jag tänker iallafall åka till B-A nästa år! ;D
Kram från Krantzgården

wildaa

  • Inlägg: 75
    • Norrbotten
SV: Häxor sökes
« Svar #19 skrivet: 19 apr-10 kl 08:05 »
Jag har gärna kontakt med andra som är intresserade av "pagan" , "wicca", "häx",livet men jag har  haft nog av "knäppskallar" som ska "omvända" mig till kristendomen och som anser att jag är någon form av djävulsdyrkare...hur kan man dyrka någon som man inte ens tror existerar?
Så om du vill ha kontakt välkommen att höra av dig.
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, eremit1, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser