Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta som förr  (läst 39077 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tvätta som förr
« Svar #20 skrivet: 18 jun-18 kl 16:14 »
Före tvättmaskinen hade folk ofta en tvättvagga, en apparat som efektivt gnuggade tvätten. Den bör vara relativt enkel att bygga för den händige.
kretslopp

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Tvätta som förr
« Svar #21 skrivet: 18 jun-18 kl 23:19 »
 Jag är inte det minsta händig. Var hittar man såna tvättvaggor nuförtiden?
evamarta@live.se
0767-933525

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tvätta som förr
« Svar #22 skrivet: 18 jun-18 kl 23:58 »
En vaskrensare som man gör några större hål i och en hink med lock slår vilken tvättbräda som helst. https://www.clasohlson.com/se/Vaskrensare/34-1911 Här är en video som beskriver processen https://youtu.be/jfsimwIKr3g och här är en specialvariant gjord för tvätt https://www.lehmans.com/product/breathing-hand-washer
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Tvätta som förr
« Svar #23 skrivet: 19 jun-18 kl 06:30 »
En vaskrensare som man gör några större hål i och en hink med lock slår vilken tvättbräda som helst. https://www.clasohlson.com/se/Vaskrensare/34-1911 Här är en video som beskriver processen https://youtu.be/jfsimwIKr3g och här är en specialvariant gjord för tvätt https://www.lehmans.com/product/breathing-hand-washer


Men åh, vad smart!

evamarta@live.se
0767-933525

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Tvätta som förr
« Svar #24 skrivet: 20 jun-18 kl 08:10 »
Jag är väldigt tacksam för moderna tvättmaskiner.  Av alla hushållsmaskiner är denna absolut det viktigaste. Kanske bortsett från vattenledningar.

Gammaldags tvätt är tungt och tidskrävande, något som alla som hade råd lejde bort.  Innan vattenledningar kom sköljde man gärna i sjöar, det var trots allt lättare att forsla tvätten än att bära massa vatten.  Tvätterskorna sköljde i isvakar på vintern, inte kul. 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tvätta som förr
« Svar #25 skrivet: 20 jun-18 kl 12:14 »
Jag är väldigt tacksam för moderna tvättmaskiner.  Av alla hushållsmaskiner är denna absolut det viktigaste. Kanske bortsett från vattenledningar.

Gammaldags tvätt är tungt och tidskrävande, något som alla som hade råd lejde bort.  Innan vattenledningar kom sköljde man gärna i sjöar, det var trots allt lättare att forsla tvätten än att bära massa vatten.  Tvätterskorna sköljde i isvakar på vintern, inte kul.

Jag håller med!

Tvättmaskiner är på de flesta sätt enormt resursbesparande.

  • De sparar enormt mycket tid för människorna.
    De är skonsamma mot textilierna
    De sparar på resursen vatten
    De är, jämfört med att koka vatten på t.ex. elspis, energisnåla
    De utnyttjar tvättförmågan i moderna, miljövänliga tvättmedel, på bästa sätt
    De centrifugerar, så att torkningen förenklas och blir resurssnål den också.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tvätta som förr
« Svar #26 skrivet: 20 jun-18 kl 12:38 »
En vanlig tvättbräda fungerar bra, nog bättre än vaskrensare.
kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Tvätta som förr
« Svar #27 skrivet: 20 jun-18 kl 15:14 »
Man ska vara försiktig med kritik mot andras val. Att tvätta enligt gamla metoder kan vara ett roligt och lärorikt expriment. Men att återgå till gamla metoder för att bli ”självförsörjande” blir i detta fall ytterst kontraproduktivt.

Tvättmaskinen har nog tillsammans med mjölkmaskinen varit de uppfinningar som betytt mest för kvinnornas frigörelse. De har åstadkommit så mycket mer än alla feminister och kvinnorättskämpar sammanlagt har gjort.

Är man orolig över den moderna tvätteknikens miljöpåverkan (vilket inte finns någon anledning till) tycker jag man ska titta på andra mycket enklare lösningar. Vädra kläderna. Använda ”grovkläder” hemma som kan vara lite skitig osv.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Tvätta som förr
« Svar #28 skrivet: 20 jun-18 kl 22:18 »
Förr när jag hade hus så tvättade jag ett tag i regnvatten, som jag värmde på vedspisen. Eldade inte extra för detta, utan den var ändå varm. Tvättade med vanligt tvättmedel, men eftersom regnvatten är mjukt, så gick det inte åt så mycket. Hängde sedan ut tvätten för att torka. Tvättade både lakan och kläder, och tyckte inte det var så jobbigt.

VS

  • Gäst
SV: Tvätta som förr
« Svar #29 skrivet: 20 jun-18 kl 22:51 »
Moderna tvättmaskinen eller äldre tvättmetoder man ska luta åt beror bara på en sak, hur stor tvätthögen är ;D

Hur stor tvätthögen är, beror på vilken livsstil man lever i..

Vilken livsstil man lever i beror på hur man tänker,

Hur man tänker beror på vilka förutsättningar man har haft och vilka förutsättningar man strävar efter att ha.

Men lilla jag brukar ha sådana tankar och det blir rätt för rätt person och blir fel för fel person, det är som någon sa vi människor är olika.   

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Tvätta som förr
« Svar #30 skrivet: 21 jun-18 kl 20:52 »
Tycker Brukspatronen i sitt inlägg här ovan sammanfattar hela tråden perfekt.
Varför börja sina trevande försök med självhushållning genom att tvätta som dom gjorde förr till 100% ?
Verkar klokare att fokusera på annat som ger mera resultat för insatsen. Tvätten kan man lösa med koka vatten på vedspisen men använda små mängder av ekologiskt koncentrerat lågtempererat tvättmedel. Ett paket räcker minst i ett år, om man inte behöver vara uppklädd dagligen.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta som förr
« Svar #31 skrivet: 21 jun-18 kl 21:40 »
Många spännande svar, tack ska ni ha! För min del vill jag utforska hur mkt jag kan dra ner på konsumtionen och ändå ha ett bra liv. Självförsörjning i stan är ett seriöst experiment för att se hur mkt man kan slå sig fri trots att man inte har möjlighet till vedeldning, odling osv. Tvätten innebär konsumtion av både el och (i mitt fall) såpa - något jag försöker komma ifrån, därav denna tråd. Har också funderat på att börja laga mat över öppen eld/kolgrop i trädgården för att slippa elspisen. Jag gillar helt enkelt inte att andra får bestämma över min livsstil, känslan av att jag inte kan påverka... Men jag har full förståelse för att många talar sig varma för tvättmaskinen - jag har inte slängt ut min heller!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvätta som förr
« Svar #32 skrivet: 22 jun-18 kl 11:28 »
Har du trädgård där du kan elda måste du väl kunna odla?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta som förr
« Svar #33 skrivet: 22 jun-18 kl 11:35 »
Inte i de mängder som krävs för självförsörjning, har en liten radhusplätt där jag odlar örter och lite bär och så


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

 

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Tvätta som förr
« Svar #34 skrivet: 22 jun-18 kl 23:14 »
Hemma hos oss på 50-talet kokade man vittvätt i en jättelik järngryta ute på gården. Sedan använde man en räfflad tvättbräda för att tvätta, mycket effektivt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tvättbräda Alltså tvättbräda var förr i tiden ett bruksföremål, inte som numera magmuskler hos individer som använder sin tid och ork till för att finjustera sin kropp.
« Senast ändrad: 22 jun-18 kl 23:24 av aralia »

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Tvätta som förr
« Svar #35 skrivet: 24 jun-18 kl 13:37 »
Många spännande svar, tack ska ni ha! För min del vill jag utforska hur mkt jag kan dra ner på konsumtionen och ändå ha ett bra liv. Självförsörjning i stan är ett seriöst experiment för att se hur mkt man kan slå sig fri trots att man inte har möjlighet till vedeldning, odling osv. Tvätten innebär konsumtion av både el och (i mitt fall) såpa - något jag försöker komma ifrån, därav denna tråd. Har också funderat på att börja laga mat över öppen eld/kolgrop i trädgården för att slippa elspisen. Jag gillar helt enkelt inte att andra får bestämma över min livsstil, känslan av att jag inte kan påverka... Men jag har full förståelse för att många talar sig varma för tvättmaskinen - jag har inte slängt ut min heller!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu
Ett tips för att komma runt sura grannar (som kanske klagar mer på röken on du har en eldgrop) och för att spara ryggen är att köpa/ mura upp en BBQ som ger dig möjlighet att enkelt skapa en rejäl glödbädd och att ställa grytor etc vid sidan av och framför glöden. Perfekt för att laga mat och baka bröd i gjutjärnsgryta (eng: "dutch oven").

Postat med Alternativ.nu´s app


Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Tvätta som förr
« Svar #36 skrivet: 24 jun-18 kl 13:48 »

Och en fråga till Torbjörn. Om man använder den här metoden och ett tvättmedel av märket Grumme eller nåt annat som deklarerar miljövänligheten kan man då hälla ut rest vatten i naturen utan att ha skuldkänslor alltså vilka ämnen som man bör akta sig för i så fall?


Njae, de förväntar ju sig att medlen går genom vanlig avloppsrening när de säger att medlen är miljövänliga, dvs att inget skadligt  kommer ut i andra ändan av reningsverket/trekammarbrunnen.

Generellt sett ska man aldrig släppa ut "smutsigt" vatten så att det kan rinna direkt ut i diken, åar, sjöar och andra vattendrag, utan alltid se till att det hamnar i jorden. Jorden och jordbakterierna är tåligare än vattendragen. Det är inte bara kemikalier som är problematiska utan även saker som pH-nivån och organiskt material som kan brytas ner och orsaka syrebrist.

Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 24 jun-18 kl 14:19 av Dwrgi »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tvätta som förr
« Svar #37 skrivet: 24 jun-18 kl 20:50 »
Det verkar som den absolut enklaste metoden att tvätta kläder utan el apparater! Men har en fråga till dig. Hur blir det med doften?

Och en fråga till Torbjörn. Om man använder den här metoden och ett tvättmedel av märket Grumme eller nåt annat som deklarerar miljövänligheten kan man då hälla ut rest vatten i naturen utan att ha skuldkänslor alltså vilka ämnen som man bör akta sig för i så fall?

Efter att ha funderat en vecka till, så skulle jag nog vilja säga att tvättmedelstillverkares deklarationer om större eller mindre miljövänlighet mest bara är tomt säljsnack, man behöver inte studera flosklerna särskilt noga. Däremot skulle jag vilja säga att om tvättmedlen har fått diverse miljö-  och allergimärkningar från välkända och trovärdiga organisationer så är det ett bra tecken. Likaså att det rör sig om välkända och etablerade tillverkare som har funnits länge på svenska marknaden, och vars produkter säljs genom stora återförsäljarkedjor som har resurser att ta sina leverantörer i örat om det behövs.

När det gäller tvättvatten som hälls direkt ut i naturen är nog den borttvättade smutsen och fiberrester från textilierna ett större miljöproblem än vad tvättmedlet är, åtminstone numera när fosfathaltiga tvättmedel är förbjudna och folk inte längre slabbar med kemtvätt med klorerade kolväten mm hemma.

Ett sista råd ur miljösynpunkt: Om du hittar något gammalt paket med tvättmedel eller maskindiskmedel som kan misstänkas vara fosfathaltigt (från ca 2010 eller tidigare), så använd inte det om du har eget avlopp eller är ansluten till något mindre och enklare kommunalt reningsverk. Sådana tvättmedel går däremot att använda med relativt gott samvete om avloppet är anslutet till ett stort och modernt kommunalt reningsverk med fungerande fosfatrening.  Det kommunala VA-bolaget bör kunna lämna uppgifter om vilka delar av avloppsnätet som fosfatrenas.

VS

  • Gäst
SV: Tvätta som förr
« Svar #38 skrivet: 25 jun-18 kl 00:31 »
Tack för svar Berberis, Dwrgi och Torbjörn.

Det är eget avlopp som gäller här. Kommunen tar bara skatt och håller tyst. Torpet har funnit här långt innan kommunen blev en kommun och berörda myndigheter blev myndigheter. Skatteverket har i alla fall lyckats att ge typkoden som småhus och tar skatt och håller tyst. Om någon ska värna om miljön här är det bara jag och ingen annan. Jag har inget emot att de håller tyst, snarare gillar jag det men då ligger också ett eget ansvar på mig själv att vara miljömedveten på ett helt ärligt sätt, därav frågor. Än så länge tvättar jag kläder som Berberis kompisar gjorde men jag ville så gärna göra som Berberis gjorde men det lär få vänta ett tag till.     

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Tvätta som förr
« Svar #39 skrivet: 25 jun-18 kl 08:21 »
Det här är nog bland det skonsammaste man kan tvätta med http://www.katalidengard.se/23598817/product/1130552/tv%c3%a5lflingor?catid=76731
Eller de faste tvålarna av samma märke

Som sagts tidigare kan såpa vara aggressivt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser