Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alovera som sticklingsmedel.  (läst 5234 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Alovera som sticklingsmedel.
« skrivet: 14 jun-18 kl 11:58 »
Någon som provat Alovera att doppa sticklingar i?    Färsk Alovera kanske är bäst.Men det finns ju på tub. Jag såg det idag på Youtube. Man hittar ju det senaste där. Ska prova tänkte jag. Jag har väl gått igenom det mesta att doppa sticklingar i.  Dyrare medel jag skickat efter  ock billigare som Askobinsyra ock vatten...ock allt däremellan som Salixvatten ock kolsyrad läskedryck..osv.. t.om. Treo.


Jag har ännu inte hittat någon favorit så det blir oftast det gamla vanliga sticklingspulver från Impecta. Fast ett billigare alternativ som är lätt köpa vore ju bra.


Länge sedan jag skrev här föressten. Jag hade glömt sidan .. ock inloggningen var helt bortglömd.


Jag har en del sticklingar på gång...ock de har fått rötter.Björkspirea häckväxt. Kerria, Hortensia, Ölandstok osv.Osv.  Sen diverse rosor. Men denna soliga sommar har mycket torkat i krukorna...ock man är där ock häller på vatten var kväll så sticklingarna ruttnar lätt. Både torkar ock ruttnar på samma gång.


Jag får nog ställa in färska sticklingar i bersån. Det är mer skugga där. Kanske ställa någon form av hylla där? Eller under ved-förvaringstaket? så det inte regnar på dem? Jag får fundera på det. För i växthuset vill de inte trivas. Även om jag skuggat taket. De har slokat rätt fort..kanske borde man ta kraftigare sticklingar,för tunna funkar inget vidare.

Jorden är ett problem med. Kaktus ock sticklingsjord verkar bli för fuktig. Jag borde blanda i 50 % sand.  Perlit ock vermekulit eller vad det heter tycker jag är dyrt att köpa. Sand kanske man kan ta lite i grusgropen en bit bort.


Det finns en grej till jag borde prova igen..det är att sätta sticklingar i vitmossa. Om det nu heter så. Jag provade det förr med Fuchsiasticklingar. Det fungerade rätt bra.


Häromdan hittade jag Apotekarrosen som jag nallade ett skott på. Fin färg på den rosen. Sen hämtade jag en vit ros ock en gul ros i ett dike längst vägen bortåt här. Den gula kan vara Persisk gulros...Ganska hemsk ros..jag fick en tagg i fingret...Massa små taggar på den rosen jag tog. Jag hade den i trägården för några år sedan.Även då tog jag skott på samma buske. Väldigt gul ock fin. Men sen dog den av någon anledning. Kanske stod för torrt.


Någon skrev om Honungsrosen, Den blommar fint nu. har ett köpt exemplar..som letar efter något att slingra sig på.Väldigt långa grenar. Den är klänger uppe i en hög rosa ros nu. Jag fick ett skott av en rosa ros av en gubbe på en kolonilott en gång,Det blev en helt otrolig hög ros över 3 m.  enkla blommar i rosa. Ser nästan ut som de som växer vilt...men med fler blommor. Ganska kort blomning.

Jag hade sticklingar av Honungsrosen men de ruttnade. Jag får prova igen. Jag tror jag har Finland vita ros med...på flera olika ställen. Den är köpt någonstans. Sen gjorde jag en del extra exemplar. Men inte blommar den med massor av blommor. Inte ser de fyllda ut heller..Små enkla blommor. Jättelånga grenar som den kastar ut åt alla håll. Inte alls som på bilderna i datorn. Kanske står mina i konkurrens med andra växter/träd..sen borde jag ge dem gödning. Man glömmer av det momentet rätt mycket. Att göda. Jag får kasta ut kogödsel innan nästa regn kommer.

Jag hoppas den gula rosen Graham Thomas skjuter fart..Det måste vara den finaste gula ros jag sett. Jag ska ta mer skott på den i så fall. Ghislane de Feligonde är rätt fin med. Har givit bort en del exemplar av den.


Jag får ta nya tag när det gäller rossticklingar..ändra strategi. Ha dem mer i skuggan som sagt.


Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #1 skrivet: 23 jun-18 kl 09:49 »
Jag har sett lite mer filmer om sticklingar på Gör Det Själv-sidan. Den tär tidningen alltså som heter så.. Verkar vara viktigt att ta förvedade sticklingar av rosor. Ock trä över en vit plastpåse för att bevara fuktigheten.Sen ställa det i skuggan under ett träd. Hm, jag får vara lite nogare då.Det där med plastpåse har jag inte använt så mycket.


Sen ploppade det upp en sida..riktigt konstiga frön till blommor...www.vova.com  blommor som Rosor,Aster,liljekonvalj, Pampasgräs i riktigt konstiga färger.T.om multifärgade. Det är frön alltså de säljer+trädgårdsgrejer.  Ja en massa annan grejs med..Kläder osv. Gratis frakt över hela världen. Jag får kolla lite mer på den sidan.

 

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #2 skrivet: 23 jun-18 kl 16:00 »

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #3 skrivet: 24 jun-18 kl 16:31 »
Ja, vi får se... Många bluffar ju med färger..T.ex bakker.    Men de säljer nog inget i Sverige längre? Fröna var ju billiga. från 5 kr ock uppåt. Det dyraste 10 kr. Vi får se nästa år om solrosorna blir blå,skära ock lila...osv. Köpte lite olika sorters frön.

Jag köpte en ymp-tång med. Grafting-tool. Men sen har jag sett ännu en sorts tång på ett annat ställe som tar bort "Ögon" på grenen,ock sen gör ett motsvarande hack på moderplantan/trädet. Jag sökte på ymptång på google..

Är man nyfiken så måste man reda ut om saker funkar. Men finns det belägg för att det är en bluff med färgerna? De har ju pengar tillbaka om man inte är nöjd../
Eller om man nu får en rabattkod för nästa köp..

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #5 skrivet: 28 jul-18 kl 09:16 »
Jag grejar vidare med sticklingar. Bukettrosor från lidl har tagit sig bra. Jättekraftiga rötter. De får vara i varsin kruka nu.
Det blir mest att jag kör med rotningshormon från Impecta ock sedan vanlig såjord. När det gäller rosor har jag börjat ställa krukan i en tom plastburk,tex en kakburk ock sen stoppa den i en vit plastkasse sen knyta igen. Så blir det som ett kuvös. jag har ställt kassarna i skuggan under buskar. Sen tar jag fram dem efter en vecka ock ställer dem bakom huset utan kasse. Där det är sol på morgon ock kväll. Men skugga på dagen.


En del sticklingar har inte funkat. Körsbär har inte fungerat. Man får slänga det som inte går bra. En del ruttnar riktigt snabbt.


Frön från Kina har kommit. De är genmodifierade antar jag, de där med fantastiska färger ock mönster. Det var mycket frö i påsarna..50 solrosfrön 100 rosfrön av blandade rosor mm. Ett problem är att de i Kina skickar allt i olika försändelser.För deras leverantörer på postordefirmorna håller till på olika ställen i Kina. Det kom små påsförsändelser var ock varannan dag i brevlådan ock postnord skulle ha runt 75 kr i avgifter för varje försändelse . För att de hanterar ock lagrar alla dessa Kinapaket som väller i i landet. Så det blir dyra frön Det dyraste fröet kostade 14 kr..det billigaste 5 kr.  Fast det står shipping free worldswide på t.ex Vova.com's  sida så tar PostNord ut avgifter på varenda paket.Alltså även små "paket" som vi skulle kunna kalla brev i den vanliga postgången.

Är man sugen på frön så beställ inte en massa olika frön. För då blir det dyrt.

Jag har nu börjat kolla mer på Ebay. Där är det bara frakten som gäller.(paket inom EU ska vara avgiftsfria från PostNord)  Paketen kommer riktigt snabbt. Efter någon vecka så dyker de upp.
Jag skriver "seeds from uk" på sökrutan. Man får verkligen kolla så det inte står "from China"

Rosfrön gror lite långsamt. Men solrosorna med underliga färger har kommit upp.Jag provade några bara av varje. Återstår ock se om de hinner blomma.


Det kommer upp en massa firmor som säljer trädgårdsgrejs ock frön på Ebay. ofta får man välja språk så det blir på Svenska. Väldigt intressant att skicka efter grejer. Till bra pris. Här i Sverige är ju allt så dyrt.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #6 skrivet: 10 aug-18 kl 10:39 »
Nu gör jag sticklingar i glasburkar ock häller i vatten ock avklippta videgrenar. Jag ska låta dem stå en längre tid. Det gäller att ha rejäla burkar så de inte blåser omkull, Jag tar stora gurkburkar. Sen får de stå bakom huset. Jag måste testa detta igen innan säsongen är över. Jag stoppade i rosor,körsbär, Avenbok, paradisbuke, Flox, ska prova björnbär med.osv.

 Fast jag sätter sticklingar i såjord med. Hortensiorna jag gjorde blommar i sina krukor nu.

Jag vill se vad som händer helt enkelt,när jag provar olika sätt.

För övrigt har brunnen till bevattning sinat. Jag får fylla tunnor med kommunalt vatten.

De färgade solrosorna från kina börjar få längd. Vore kul om de hinner blomma. Den flerfärgade Kina-Liljekonvaljen har grott bara på ett par dagar. Några rosfrön har spruckit upp med.
 
Ofta har jag problem vart jag ska plantera allt. Det är torrt i jorden ock svårt att rensa så man får nya planteringsytor.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #7 skrivet: 12 aug-18 kl 15:33 »
 Jag fortsätter att skriva lite här när jag kommer på något nytt.

Idag såg jag  en film till om sticklingar av rosor. Damen i filmen använde djupa krukor ock stack ner sina sticklingar av bukettrosor riktigt djupt. Bara cirka 2 cm av rosen stack upp. Hon tog bort alla blad med. Sen vattnade ock ställde krukan ute där det inte var alltför mycket sol. Sen väntade hon till nästa år med att sätta ut dem. (Fast hon tog bort de som ruttnat.)


Dessa sticklingar torkar nog inte på samma sätt som när de sticker upp mera ock har 2 blad kvar. Men det verkar vara en långsam procedur om man ska sätta om dem/ sätta ut dem nästa säsong. Detta var i England.

Visserligen har jag med haft en del sticklingar i krukor över vintern utan någon som helst täckning. Men det kanske borde vara bra att ha lite löv runt krukorna så det isolerar något mot kylan.

Jag ska prova djupare krukor då. Fast det går åt mer jord då. Jag borde fixa sand eller grus att blanda ut så jorden med. Det ska ju vara bra.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #8 skrivet: 14 aug-18 kl 10:01 »
Jag kollade ännu mer film om rossticklingar. Man använder inte toppen på en ros. Den är för mjuk ock ruttnar lätt.

 Man tar en bit ner på rosen där den är halvhård ock lätt att böja. Man tar av nästan alla blad,lämnar bara 2 avklippta blad i toppen. Man doppar den i rothormon ock sätter den i såjord,gärna med perlite. Man ska duscha den ibland om den är i ett växthus. Den ska få rötter på 3-4 veckor.

Nedre delen av en ros,den som är grövre ock hård,. Den kan man göra vinterstickling av. Bara gräver ner den i jorden ock kollar om den fått rötter nästa år/säsong.

Intressant, Jag ska alltså inte ta toppen på en ros. Det är ju oftast det man gör..när en ros blommat ock man klipper av blomman så brukar man ta den delen till en stickling. Kanske därför sticklingarna ruttnar?

Jag ska göra lite vintersticklingar direkt ner i jorden.  Sen göra lite mellandelssticklingar. Jag får notera ordenligt på en etikett vad jag gjort..

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #9 skrivet: 14 aug-18 kl 17:59 »
Indiska filmer är intressanta men de pratar rätt ofta en otydlig Engelska.

De tände ett ljus ock droppade smält stearin på toppen av sticklingen för att undvika uttorkning.

Sen kunde de använda Kanel om de inget sticklingsmedel köpt. Även honung i ett glas vatten.Men jag minns inte hur länge rossticklingrna skulle vara i vattnet. En del rotade dem i ett glas vatten, Men hade de honung i då? Vattnet skulle i alla fall bytas var tredje dag.

Sen det där tidningspapper knepet...de doppade rossticklingar i rothormon. Sen virade in dem ganska hårt i tidningspapper...blötte tidningspappret...ock virade om pappret ännu mer. Sen ner med paketet i en pappmugg ock ställde en avklippt peflaska över (med botten uppåt. Sen lite extra vatten i muggen ock ställde den någonstans.Kanske inte i den starkaste solen precis.  Sen skulle det bli rötter. Det kan kag tänka mig att prova. Man kan väl lika gärna ta en liten hink ock ha plast över..antar jag?
Jag ska prova när jag hinner.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #10 skrivet: 16 aug-18 kl 22:20 »
I dag gjorde jag rossticklingar i ett äpplen. Det är det knasigaste jag sett hittills.  Så jag var tvungen att prova. Jag tog 3 äpplen på trädet. Gjorde hål i dem på sidan ock stack in en sticklingar av rosen flamentanz i dem. Sen satte äpplena i en krukor med jord ock hade jord över. Sen vattna. Vi får se vad som händer.
De sticklingar jag satte har stått i salix-vatten i ca: 3 dagar.


Sen har jag sett att det är populärt att plantera sticklingar i gensomskinkliga plastmuggar. de klipper 2 hål nere i kanten på dem för dränering. Sen kan man se när rötterna dyker upp. Ganska finurligt.sen är muggen lite mindre ock högre än en kruka.Platsbesparande alltså.


Sen har jag sett att de gör ett långt snitt i nedändan på sticklingar ock skrapar lät i barken.  Sen ska det vara en "nod" längst ned..en utväxt typ... jag får kolla upp det mer..om en nod ock där bladen sitter är samma sak?


Sen Gjorde de ympning på ett speciellt sätt..en starkväxande ros i botten ock en bukettros som är påympad. De skulle väl sälja dessa långskaftade bukettrosor. De gjorde ett långt snett snitt i bottendelens stjälk, sen likadant i övre delen av rospinnen som man ympar på. Sen fäste de ihop med en klädnypa. Inget mer, bara en klädnypa.

Ska prova det. Jag har 2 rosor, stamrosor där övre delen frös bort. Så det kommer bara upp långa raka grundstammar. Ska snitta dem ock sätta fast någon annan ros med en klädnypa. Det får bli nästa expriment.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #11 skrivet: 28 aug-18 kl 12:09 »
Jag ska göra ett nytt försök med äpple,päron ock körsbärssticklingar i flaska.  Men jag ska ta en stor gurkburk  ock ha ned dem i lite vatten med videpinnar ock en droppe Clorin. Sen stänga locket ock kolla efter någon vecka eller mer.  Det ska ju bli sådana där vita prickar på grenarna ock sen sticka pinnarna djupt ner i en kruka jord. Bara några centimeter ska få sticka upp.

Jag har sett att de använder Hydroperoxid vid sådd av ros ock äpplekärnor. De har det i en påse med frön ock perlite. Sen ska fröna spricka upp lättare. Hydroperoxide används nog vid rengörning av sår ock som städmedel. Tar död på bakterier.

Florister lär ha i någon droppe Clorin i blommornas vatten så de inte ska vissna.

Då kan man ju undra om Clorin ock Hydrperoxid är ungefär samma?   De gör bomber av Hydroperoxide så jag vet inte om det är lätt att hitta det. Färgaffären kanske.

Så jag ska hälla nån droppe Clorin i sticklingsvattnet. Bara för att pröva. Vattnet kanske håller sig längre utan att det blir gröna alger. Sist jag provade blev det ju alger..ock pinnanrna såg äckliga ut.

Kan de i USA göra sticklingar i flaskor med vatten/ sen flytta dem till en kruka så borde väl vi kunna göra det här med. En del doppade sticklingen i rothormon vid plantering,en del körde utan.

Jag såg även att man kan ta sticklingar av aloe Vera. Man kapar av ett blad, låter det torka. Sätter det i en blandning av blomjord ock sand 50/50. Sen ska det ta sig. Det kan nog stämma att de tar sig..jag räddade en Aloe Vera från jobbet som någon skurit av ock kastat. Nu kommer det skott vid sidan om den. De verkar ju seglivade då.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #12 skrivet: 29 aug-18 kl 07:38 »
Hur gick det med dina "bluff-frön" från Kina? Har du fått några regnbågsfärgade blommor ännu?

Mvh
Magnus

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #13 skrivet: 31 aug-18 kl 15:08 »
Tveksamt om mina solrosor hinner blomma. Jag ska ge dem mer blåkorn som ska befrämja blommningen.Tror jag?
Om jag kunde få ner dem vid söderväggen. De är i krukor nu. De högsta måste vara över metern nu.

Liljekonvaljen växer på men den måste placeras ut. Det är massor av dem men små. Småplantor kan ruttna i krukor i detta regnandet. Så jag måste hitta en plats åt dem snarast.

Ja, det kanske är någon form kloning eller vad det nu kallas. Kineserna korsar ju levade varelser hit ock dit. Kanin ock människa, gris ock människa, olika växter osv.

Fast jag tror de luras med bilder. Regnbågsfärgade rosor gör man med färgspray typ tårtspray eller delar stammen i 4 delar ock har färg i 4 nyanser som var del av stjälken får suga upp.


Gunnel på tv hade nåt om att hon sådde rosor från frön helt nyligen, men jag såg det inte.  Jag har en jäkla massa dyra Kinesiska ros frön nu. På grund av Postnord är hemska med sina avgifter så blir det dyrt.

Den där ymptången har inte kommit. Jag får meddela Vova.com att jag får pengarna tillbaka..De skickar faktiskt pengar tillbaka. Jag fick pengar åter för skor som var för små ock en klocka som inte gick rätt. Kan vara posten som dunkat den i backen, jag har sett hur de hanterar postsäckarna.

Jag grejar vidare. Ska försöka ta kort om något blommar.

  • Gäst
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #14 skrivet: 08 apr-19 kl 22:23 »
8 April 2019

Jag såg en annan grej med Aloe Vera. Man tar ett blad av Aloe Vera ock skär av som en tjockare "rulltårta bit". Sen sticker en ros stickling i biten från ytter sidan ock gräver ner det i en kruka med jord. Så ska sticklingen få rötter.


Sen en film med en kille som klyvympade en ros ock satt i andra rosor i den busken så det blev en mix av blommor i olika färger. Väldigt intressant ock dekorativt..

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Alovera som sticklingsmedel.
« Svar #15 skrivet: 09 apr-19 kl 08:27 »
På tal om rotningshormon, så lärde jag mig en ny grej på Malmös trädgårdsmässa....
Havre utvecklar rotningshormon när det gror, så en ska alltså stoppa ner ett par havrekärnor i jorden ihop med sina sådder/förkultiveringar/sticklingar.
Enkelt och kemikaliefritt, win win, det gäller bara att hitta havre, det är ju brist på allt vad djurfoder heter eefter förra sommarens missväxt.
Själv fick jag köpa en fågelfröblandning och sortera ut havre bland alla andra fröer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser