Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sågspånvägg  (läst 2354 gånger)

ingela58

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
Sågspånvägg
« skrivet: 08 apr-18 kl 21:03 »
Hejsan. Jag har för många år sen renoverat ett gammalt hus och fixade en liten högre takhöjd på huset för att kunna använda övervåningen till loft. Den nya övre delen på väggen som är ca 80 cm, är det gullfiber i väggarna och nedre delen sågspån Jag gjorde också ett litet taklyft för ett fönster på övervåningen, varav det har regnat in på utsidan (är åtgärdat) för ca 3 år sen. Har gruvat mej för att riva väggen, men sugit tag i det nu. Rivit bort gamla "pappskivor" ca 1cm och flera lager tapeter (till viss del mögliga) och nu kommit fram till en fin trävägg. Grejen är, att nu ser jag sågspånet som är snustorrt och inget luktar mögel. (Jag eldar i rummet så kanske därför, plus fina somrar) Det är dock svartmögel på brädorna där det troligtvis runnit in som mest. (Helst skulle jag nu vilja ha "träväggen" kvar, men springor där spån ramlar ut känns ju måttligt kul.) Nu till frågan, ska jag sätta dit en träfiberskiva, gips och hoppas på att inget fortsätter mögla inne i väggarna? Eller ska jag riva ner, skotta bort spånet och fylla med gullfiberplattor i stället?                 Tacksam för svar         Mvh Ingela

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Sågspånvägg
« Svar #1 skrivet: 08 apr-18 kl 22:26 »
1. du behöver inte vara orolig för att en torr vägg skall mögla. tidigare fuktskador har torkat upp och inget mer händer om inte ny fukt tillstöter.Du kan sanera kvarsittande sporer av svartmögel med något descinficeringsmedel typ Boracol.  Sprayas på och sedan är det klart.
2. mineralull är helt förkastligt i ett gammalt trähus.  mineralull förutsätter diffusionsspärr  på väggens insida (plastfolie) och det är nästan omöjligt att fixa i en gammal konstruktion.Mineralull andas inte utan buffrar fukt vilket är precis det som händer om man inte använder diffusionsspärr. sågspån eller annan cellulosabaserad isolering  andas däremot och tål att fukthalten varierar över året.nu snackar vi alltså normala fukthalter. läckage o sådant leder till skador även på detta material.
3. Använd cellulosabaserade isoleringsprodukter. De finns både i skivform och i lösullssystem beroende på användningsområde.
Kolla t.ex www.themofloc.se  eller www.woodisol.se  , www.isoleringsbutiken.se ,så får du en uppfattning om vad det handlar om. Det finns flera andra fabrikat på marknaden.

ingela58

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: Sågspånvägg
« Svar #2 skrivet: 10 apr-18 kl 19:24 »
Tack "malarmaster", det känns bra att höra. Jag uppskattar verkligen svaret. Har även rivit bort på övre loftet nu och kikat, men t o m gullfibern verkar oxå ha klarat sej. Det är spånskivorna och tapeterna, samt en tunn, brädklädd vägg som är angripet. Måste låta detta sjunka in nu och ev sen ta bort spånskivorna och sätta dit nya eller gips (usch) som alternativ. (Jag har även svart vindpapp mellan gullfibern och spånskivan nu).  :) / Ingela


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser