Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ratad getkilling  (läst 3631 gånger)

Trynetillknorr

  • Inlägg: 4
    • Skåne
Ratad getkilling
« skrivet: 24 feb-18 kl 13:07 »
Hej!

Mina göingegetter har killat senaste veckan, fem lyckliga nedkomster till att börja med, men igår när det var dags för sista geten blev det värre. Hon hade killat under eftermiddagen och när jag kommer in i stallet på kvällen ser jag bara huvudet sticka upp ur halmen på en svag, smutsig, slemmig och svag getkilling. Mamman har inte rört henne.

Jag har värmt henne och flaskmatat, hela tiden i stallet tillsammans med mamman och mammans dotter med nytillkommet barnbarn (de är väldigt tighta). Både mamma och dotter har visat viss nyfikenhet för lillan, men inte tagit sig an henne till fullo.

Vad kan ha hänt och vad göra?


Postat med Alternativ.nu´s app

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ratad getkilling
« Svar #1 skrivet: 24 feb-18 kl 19:39 »
Här är det nog flaskmatning som gäller.  Efter framfödandet är det ungefär en halvtimme, då geten slickar sin nyföding och pratar med den.  Båda lär sig då den andras lukt och röst.  Det kallas prägling, och jag har inte upplevt något fall när det går att reparera efteråt.

  Grattis till alla underbara killingar, och även grattis att du lyckades rädda denna sistfödda till livet!  Du får tre-fyra månaders extrajobb med flaskuppfödningen, och en extra tam get senare.  Har du svårt att hinna med att flaska upp henne?

  Killingar har lättare än lamm att lära sig att dricka ur skål, om det skulle underlätta för dig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ratad getkilling
« Svar #2 skrivet: 25 feb-18 kl 18:01 »
För min del är flaskmatning något en tar till under en kort period för att ge en svag killing extra kraft och en bra start i livet, så att den sedan ska orka dia på sin mor (eller en annan get).
Anledningen till att geten inte är så intresserad av den lilla, är att hon rent krasst tycker att den där eländiga stackaren ändå kommer dö snart, och då är hon inget att ödsla någon möda på. När killingen blir piggare kommer geten troligen att ta till sig sin dotter :) .
Den lilla kommer förmodligen att behöva hjälp med att dia de första gångerna, men de lär sig fort och har starka sugreflexer.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ratad getkilling
« Svar #3 skrivet: 26 feb-18 kl 18:33 »
Menar du, skräptanten, att du har lyckats adoptera bort killingar till getter som inte är nyförlösta?  Mina komplimanger!  Hur gör du?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ratad getkilling
« Svar #4 skrivet: 26 feb-18 kl 18:57 »
Det har hänt ett fåtal gånger, men det var inte det jag menade. Det handlade om att en pigg och frisk killing gärna diar på vilken get som helst, bara hon har mjölk och är tillåtande.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ratad getkilling
« Svar #5 skrivet: 27 feb-18 kl 09:55 »
Aha.  Men mest bakifrån då, och med ständig risk att bli bryskt bortkörd?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Ratad getkilling
« Svar #6 skrivet: 27 feb-18 kl 19:34 »
Försök att få den lilla att dia på mamman. Om geten inte är direkt avvisande tycker jag att det kan funka. men har aldrig flaskmatat mer än någon enstaka gång, utan envist och ofta hjälpt killingen att hitta spenarna och sett till att den fått äta tillräckligt länge så den blir lite rund om magen. Är dom friska brukar den efter en 5 dagar själv hitta spenarna även om mamman är skeptisk.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ratad getkilling
« Svar #7 skrivet: 27 feb-18 kl 19:44 »
Aha.  Men mest bakifrån då, och med ständig risk att bli bryskt bortkörd?
Inte nödvändigtvis, det beror på geten. En ranghög gammal surget får inga andra killingar än de egna dia på, men en yngre get som inte är så hög i rang (speciellt om hon har mycket mjölk) kan ha flera extra-killingar :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ratad getkilling
« Svar #8 skrivet: 28 feb-18 kl 05:01 »
Inte nödvändigtvis, det beror på geten. En ranghög gammal surget får inga andra killingar än de egna dia på, men en yngre get som inte är så hög i rang (speciellt om hon har mycket mjölk) kan ha flera extra-killingar :) .
Mina var väl ranghöga gamla surgetter hela bunten, då ...   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trynetillknorr

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Ratad getkilling
« Svar #9 skrivet: 04 mar-18 kl 11:20 »
Tack för tips!

Om behov för fortsatt flaskmatning finns, vad är rimlig mängd per mattillfälle? Killingen är drygt en vecka gammal nu och vi har gett henne ca 1 dl varannan timme.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ratad getkilling
« Svar #10 skrivet: 04 mar-18 kl 19:06 »
Det borde räcka fint.  Minimimall är 3 x 3 x 3, dvs 3 dl 3 gånger per dag i 3 månader.  Ger du mer och/eller oftare, så mår killingen säkert bättre.

  En frisk, veckogammal killing behöver inga nattmål.  Själv föredrar jag att ge en liter per dag i 3 månader och därefter trappa ner under den fjärde månaden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser