Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träna get att gå i koppel  (läst 3962 gånger)

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
Träna get att gå i koppel
« skrivet: 24 feb-18 kl 08:08 »
Hej.
Hur har ni gjort för att vänja era getter att gå i koppel? ;D

Härnaröd

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Träna get att gå i koppel
« Svar #1 skrivet: 24 feb-18 kl 11:12 »
Koppla geten med fångstgrimma eller halsband. Se till att geten aldrig kan dra kopplet från dig, 0,5 - 1m är lagom koppellängd . Locka henna att gå med godis, mycket belöningar i början. Gärna för varje meter. Efter några dagar brukar de gå ganska obehindrat. Börja träna i stallet och efter några dagar kan man fortsätta träningen utomhus på okänd mark.

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Träna get att gå i koppel
« Svar #2 skrivet: 24 feb-18 kl 11:51 »
Tusen tack för svar ;D
Barnen ska få ha med sig vår Thea till skolan när de har djurens dag. Det har de varje sommar

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Träna get att gå i koppel
« Svar #3 skrivet: 24 feb-18 kl 15:23 »
Börja med att bara följa med geten i kopplet utan att försöka styra eller dra i det. Tillsammans med godis lär hon sig då att kopplet inte är så farligt.

Härnaröd

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Träna get att gå i koppel
« Svar #4 skrivet: 24 feb-18 kl 16:23 »
Börja med att bara följa med geten i kopplet utan att försöka styra eller dra i det. Tillsammans med godis lär hon sig då att kopplet inte är så farligt.
Fungerar inget vidare, blir dubbelt jobb. Först lär man geten att när kopplet åker på kan man springa var som helst. Sedan får man börja om och lära geten att man ska hålla sig nära andra änden av kopplet.
Är precis som att lära hundar gå i koppel.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Träna get att gå i koppel
« Svar #5 skrivet: 24 feb-18 kl 19:34 »
Getter kan tränas ungefär som hundar.  Den stora skillnaden är att de inte är så bra på att apportera!

  Och så brukar de vilja ha belöning varje gång de gör något.  En hund lyder av lojalitet till flockledaren.  En get är ständigt på födosök!

  Jag tränade några av mina i agilityliknande aktivitet, och det var inte svårt alls.  Men det gick åt mycket godis!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser