Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Akut fråga om kaniner  (läst 1781 gånger)

Alexandra Falk

  • Inlägg: 2
Akut fråga om kaniner
« skrivet: 24 feb-18 kl 07:24 »
Hej,

Har två kaniner, två okastrerade hanar, bröder. Vet inte alls hur gamla de är eftersom jag fick dem av en tant som hade haft dem på balkongen några år. Men minst 4 år skulle jag tro.

Nu bor de på landet i en stor bur och har stor rastgård som består av 10 kompostgaller. Pinnar, trä, gräs och bollar finns i hagen. De blir rejält stimulerade och är ute varje dag.

Den ena hanen har fått enorma tänder. Jag har aldrig varit med om det tidigare. Brodern har normala tänder. Kaninen med långa tänder har svårt att äta och det är så kallt ute nu och han måste äta ordentligt så han håller värmen.

Vi har bestämt att inte köra honom till veterinär i och med ålder och stressen. Ska prata med en granne om vi kan få hjälp att avliva honom.

Nu min fråga; kan den andra hanen klara sig utan brodern eller kommer han lida utan honom? Vi har tre katter och en hund som ofta är med honom och stundom har bröderna bråkat rejält. Men ibland har de myst ihop. Känns fel att avliva den friska men mår han dåligt pga ensamhet så....

Vad tror ni? Jag måste fixa kanin med långa tänder, men brodern? Ska han gå samma väg till mötes eller vara med om en vår och samlat till? Jag vill ha ett resonabelt svar utan värderingar, de har haft ett fantastiskt år hos oss jmf med deras tidigare liv på en liten balkong i en liten bur.

(Vill inte skaffade till kanin eftersom vi redan har så många djur)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Akut fråga om kaniner
« Svar #1 skrivet: 24 feb-18 kl 09:26 »
Förmodligen fungerar det eftersom den får lite stimulans av er och att det händer lite runtomkring. Har dock hört av andra som haft just två hannar och den ena dött att den som blir kvar slarvar med hygienen. Kan ju vara så att de putsar varandra, och när de är vana vid det efter ett antal år så slarvar de jämfört med en kanin som alltid varit själv. Tror den behöver mer pyssel helt enkelt.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Akut fråga om kaniner
« Svar #2 skrivet: 10 mar-18 kl 09:24 »
Prova att klippa kaninerna tänder så behöver du kanske inte avliva alls. Ibland kan det funka hela kaninens livstid. Tanten dom haft dem måste nästan ha klippt dem om problemet plötsligt uppstod efter de flyttat hem till dig.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 4 användare
MickeMård, xaelanar, Westerbergarn, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser