Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga ut billigt?  (läst 4506 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #20 skrivet: 19 feb-18 kl 15:47 »
Men har man byggt billigt skall man inte gråta för att man endast kan sälja billigt. Och svartbygge behöver inte vara fuskbygge.

Största problemet med svartbygge tycker jag det är att det kan få enorma konsekvenser, som inte står i proportion till fusket/skadan/undanhållandet av kronor till kommunen. Om man tycker väldigt illa om byråkrati men i övrigt är en person med hyfsat rättvisande moralisk kompass och tekniskt ansvarstagande så kan ett hus byggt utan lov bli en riktig nitlott.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #21 skrivet: 19 feb-18 kl 16:16 »
Han som byggde ett garage och måla det svart, blir det svartbygge då?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #22 skrivet: 19 feb-18 kl 16:21 »

Det fanns ingen tillgänglig på den tiden och jag ville inte parasitera på folks välvilja om man måste åka särskilt, men jag bjuder så klart gärna in folk på lunch för trivselns skull.  :)
Det är inte så lätt för alla att få tag på folk som kan hjälpa en med tunga transporter konstiga tider.


Nå, som sagt i en annan tråd så kan svartbygge bli rejält dyrt, den biten skulle jag nog fundera litet mer på om det gäller mer permanenta byggen.

Man skall nog inte kallt räkna på att kunna sälja ett svartbygge problemfritt om man har sådana tankar.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #23 skrivet: 19 feb-18 kl 17:19 »
Ni tror inte på att bygga alterbativt riktigt alternativt då?
Alltså typ tillverka egen lättbetong av hampfibrer/träfibrer/papper?  Eller beställa två ton sand och grus och börja gjuta stenblock?

Byggmaterial, kan jag få till bra pris, men transporten är det lite sådär med. Vänner? Ved är det :'(

Angående bygglov eller svartbygge är jag något kluven, om man bortser från det rent moraliska hur tänker ni kring detta?

Vatten skall dras in, avlopp tror jag kommer bli ett biologiskt system i slut ändan, så till en början blir det torrdass, och att vattna grönsaker och gräs med överblivet vatten.
Sommarstugan står på plintar men utbyggnaden funderar jag på att göra en platta till. Jag länsar just nu interner efter allt vad byggnation och metoder heter.
Söker du bygglov måste alla regelverk följas och då blir det problem med alternativlösningar. det gäller då att du kan visa att dina alternativmetoder är jämbördiga med byggindustrins avseende gällande energi regler m.m. Avlopp är ju ett särskilt kapitel där det finns både billiga men också dyra lösningar beroende på vad man vill ha. kommunerna är numera rätt vakna när det gäller att dokumentera varje fastighet o deras lösningar. alltså är ett svartbygge vanskligt.
moraliskt är jag emot svartbygge särskilt när det gäller avlopp o vattenlösningar,det handlar här om miljöfrågor.
som tidigare påpekats är ju också svartbygge ett problem om du vill flytta.
Men godkända alternativmetoder finns ju,halmbyggen,bygga med jord m.m. Problemet är att kunna visa att dagens regelverk framförallt när det gäller energi uppfylls.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #24 skrivet: 19 feb-18 kl 17:38 »
Men en vanlig privatperson får inga rabatter hos byggbranschens leverantörer och då blir byggmax billigast. Dessutom har de en hemsida där man direkt ser vad allting kostar och det känns både hederligt och praktiskt.

 ??? Visst får privatpersoner rabatter hos övriga leverantörer, och dessa blir då billigare än Byggmax. Kunden som jag monterat garderober hos idag köpte själv ut dessa hos Beijer. Hon hade fått 20% rabatt på dem, och hon är sannerligen inte ensam om det...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #25 skrivet: 19 feb-18 kl 18:04 »
??? Visst får privatpersoner rabatter hos övriga leverantörer, och dessa blir då billigare än Byggmax. Kunden som jag monterat garderober hos idag köpte själv ut dessa hos Beijer. Hon hade fått 20% rabatt på dem, och hon är sannerligen inte ensam om det...
Om alla får rabatter, varför sätter dom inte ett lågt pris från början då och kan skryta med att vara billigare än byggmax? Nej, det låter märkligt tycker jag

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #26 skrivet: 19 feb-18 kl 18:21 »
Det beror vad jag förstår på hur mycket du köper, osv.
Är såvitt jag minns något volymbaserat system men minns inte hur det fungerade, vet min far förklarade det vid något tillfälle dock...


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #27 skrivet: 19 feb-18 kl 18:26 »
Om alla får rabatter, varför sätter dom inte ett lågt pris från början då och kan skryta med att vara billigare än byggmax? Nej, det låter märkligt tycker jag
De tjänar dels på de som inte frågar om rabatter, dels så ger rabattsystemet hantverkare möjlighet att tjäna lite extra vilket får dem att handla hos den med bra rabatter. Ett fult system, men etablerat.

Hos byggmax får alla chansen att köpa krokigt virke till samma pris ;D

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #28 skrivet: 21 feb-18 kl 08:40 »
Om alla får rabatter, varför sätter dom inte ett lågt pris från början då och kan skryta med att vara billigare än byggmax? Nej, det låter märkligt tycker jag

Det är ju inte alla som begriper att man kan ställa frågan om rabatt... Helhetsbilden av kunden med betalningsförmågan osv spelar även in när det gäller hur tidigt rabatt ges.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #29 skrivet: 21 feb-18 kl 13:02 »
Om alla får rabatter, varför sätter dom inte ett lågt pris från början då och kan skryta med att vara billigare än byggmax? Nej, det låter märkligt tycker jag
Ja det är märkligt särskilt då de flesta bygghandlare typ Beijers främst inriktar sig mot företagare.

Men de har väl kommit fram till att det ger störst vinst.

Ett annat exempel är ahlsells där kan ett stort företag ha 90% rabatt på t ex avloppsrör och detaljer. Ahlsells ordinariepris (som ingen betalar) är inte sällan dubbla priset mot ex k-rauta. Utförande företag kan då gå på ahlsells prislista och tycka sig vara snälla när de lämnar 20% rabatt på materialet.

En stor anledning till att handla på ställen där de intee har rabattsystem är att det tar tid och energi att förhandla och att jämföra blir svårt. Sedan har man kanske inte tid att handla panel på ett ställe, regelverket på ett annat och armering på ett tredje. Vilket de är väl medvetna om.

Men för att svara ts.
Kör på svartbygge du det är ändå en sommarstuga men var medveten om riskerna.


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #30 skrivet: 21 feb-18 kl 16:47 »
Oavsett vem som skrivit vad så måste jag hålla med Thomas (som jag fö tycker tillhör de mer vettiga och sansade personerna här (till skillnad från mig... :D )) om att svartbygge är korkat redan från början ur rent lagteknisk synvinkel oavsett vad vi personligen tycker om saken.
Själv är jag stolt att tillhöra nederfliken på "lappträsket" ha ha  :)

Ja, kom igen nu guys, åter till bygget! :D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #31 skrivet: 21 feb-18 kl 17:20 »
Problemet med bygglov är att det blir ganska dyrt. Bygglov+kontrollansvarig kostar 50.000kr och uppåt, och sedan finns det säkert diverse andra avgifter också. Således kommer en enkel stuga att bli mer än dubbelt så dyr att bygga lagligt. Reglerna i Sverige är anpassade för folk som låter andra bygga villor i 2-3 miljonersklassen åt dom, inte för folk som vill snickra själv och bo enkelt. Därför förstår jag om folk på landet drar sig för att gå den lagliga vägen.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #32 skrivet: 21 feb-18 kl 17:52 »
problemet med att INTE ha bygglov är att det kan bli ofantligt dyrt om man blir påkommen. i min kommun har man de senaste åren tittat på alla fastigheter  by för by,främst för avloppen men även så tittar de på husen. Misstänkta byggen kollas upp  och flera har fått olika viten,alltifrån rivning till böter.senaste var moderatledaren i kommunen som bröt mot strandskyddet (han tog ner skog och fyllde ut strandlinjen i jakt på egen strand). Försvaret var "hade ingen aning...". påföljden är inte klar än men lär bli återställning + böter. Ett bygglov för en liten tillbyggnad kostar i min kommun 4500:- och ingen ansvarig behövs.För ett större bygge gäller däremot de vanliga reglerna.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #33 skrivet: 21 feb-18 kl 18:01 »
Oavsett vem som skrivit vad så måste jag hålla med Thomas (som jag fö tycker tillhör de mer vettiga och sansade personerna här (till skillnad från mig... :D )) om att svartbygge är korkat redan från början ur rent lagteknisk synvinkel oavsett vad vi personligen tycker om saken.
Själv är jag stolt att tillhöra nederfliken på "lappträsket" ha ha  :)

Ja, kom igen nu guys, åter till bygget! :D

Tack!! Vad vore vår värld utan oss med humor...  ;)

Att man kan uppvigla till brott i inläggen är något som är tillåtet enligt forumets regler visste jag inte, ber om ursäkt för detta.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #34 skrivet: 21 feb-18 kl 19:08 »
Jag är absolut den förste att stödja "rebellbyggande" om det är konstruktivt och skapande och jag är som sagt absolut för en levande landsbygd som jag också tycker borde vara tillgänglig för alla som är intresserade och drivs av äkta passion, men som Thomas säger så förändrar det tyvärr inte Svensk lag om vi krigar på ett forum.

Svartbyggen kommer alltid att vara ett risktagande oavsett vad vi som enskilda personer TYCKER.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #35 skrivet: 21 feb-18 kl 19:10 »
Svartbyggen kommer alltid att vara ett risktagande oavsett vad vi som enskilda personer TYCKER.
Det är väl ingen som ansett det vara riskfritt?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #36 skrivet: 21 feb-18 kl 19:13 »
Ah, skitsamma, nu återgår vi till ämnet att bygga billigt och återbruk, jag bryr mig inte om var eller hur ni bygger...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #37 skrivet: 22 feb-18 kl 23:09 »
Blev lite otrevlig ton ett tag, försökt rensa och jag hoppas att inte tråden blev rörig efter det. /eka
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #38 skrivet: 22 feb-18 kl 23:14 »
Du kan nog rensa lite till eka...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #39 skrivet: 25 feb-18 kl 03:55 »
Det gällde bara om man bodde rätt nära när jag kollade senast (ca ett år sedan) kommer inte ihåg hur nära dock.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Det stämmer bra det, jag fick reklam på mejlen idag - 5 mil från närmsta Beijer, minst 3000 kr.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser