Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasbyte?  (läst 2778 gånger)

Malin Lundberg

  • Inlägg: 3
Rasbyte?
« skrivet: 19 jan-18 kl 14:54 »
Funderar på ett ev rasbyte då mina beten inte riktigt passar som fåren jag har idag. (Köttraskorsningar), har försökt komplettera fåren med getter för att hjälpa till på betena men det räcker inte riktigt till, är mest skogsbeten, mycket sly och busk.

Vilken ras kan passa bäst till det tror ni?

Vill inte ha en för liten ras, vill ändå ha ok slaktvikter på lammen även om jag kanske måste slakta dom nån månad senare än jag gjort hittills.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Rasbyte?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-18 kl 15:48 »
Jag har just bytt från Åsenfår till Ryafår och har insett att jag måste nog köpa tillbaka några Åsentackor för att hålla efter slyet. Mina nya Ryafår verkar inte äta bark över huvud taget. Jag kastade in några grenar asp-grenar i deras box härom dagen. Nyhuggna, tjock bark som mina gamla får skulle ha älskat. De har bara tagit knopparna... Inte har de gått upp bland träden som är i kanten på hagen heller. De har bara stannat ute på vallen, oavsett väder (blåst och regn...)

Åsenfår är mycket bra på att äta sly. Men de är små. Jag tror att Värmlandsfår är lika bra på sly men större.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

KGG

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Rasbyte?
« Svar #2 skrivet: 19 jan-18 kl 17:06 »
Vi har Gutefår och dom älskar sly och bark, men vi hade getter i 2 år innan som totalsanerade allt vad buskar heter så något effektivare än getter finns nog inte. Gutefåren gillar att barka rent allt ris som kastas in i hagen. om man vill att gutelammen ska växa bättre så har du en  köttrasbagge till tackorna dom lammen växer väldigt bra.


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Rasbyte?
« Svar #3 skrivet: 19 jan-18 kl 17:26 »
Har du mest skogsbeten är väl skogsfår ett bra alternativ. Det är väl några av allmogefåren som räknas till skogsfår men jag kommer inte ihåg nån annan än min egen ras klövsjöfår.

Mina gick helt fritt i somras på fäbod, och de åt mest buskar som vinbärsbuskar av olika sorter. De åt också lövsly, som bladen från björkar och rönn. De föredrar verkligen buskar före gräs.

Det är en av de större allmogeraserna. Mina baggar väger ca 70kg men de växer så sakta och det tar ca 3 år innan de väger så mycket. Det är stor skillnad i storlek på mina baggar som är 1 år jmf med de som är 3-4 år. De som är ett halvår är inte mycket att slakta. En månad extra jämfört med vanliga får tror jag inte räcker. Man ska ju slakta dem när de väger ca 50kg och mina ser inte ut att väga mer än 30kg när de är ett halvår.
 

 

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Rasbyte?
« Svar #4 skrivet: 19 jan-18 kl 18:37 »
Jag svarar som andra här, någon av de mer storväxta allmogefåren fungerar bra. Samtliga föredrar i varierande utsträckning sly och t.o.m. bärris före gräs, och växer bra på det.

Helsingefår, Åsenfår, Värmlandsfår, klövsjöfår, eller Gutefår ger med rätt skötsel (förutom betet) hyggliga slaktvikter på 6-8- månader.

Men då får man se till att lammen kommer igång och växa som de ska, alltså tackorna ska hållas i bra hull vid lamningen, och  så behöver lammens utevistelse starta på ett bra bete, så att de inte slutar att växa.

Jag har KRAV-anslutna Helsingefår i genbank. Vi Slaktar upp till 40 lamm per år i två eller flera "omgångar" med kontrakt hos slakteriet. Vi brukar ha en vikt mellan 16-24 kg på lammen, medelklassning R-, och snarare för låg fetthalt än för hög. De snabbast växande lammen kan bli slaktmogna på 5 månader, men det vanligaste är ca 7 månader. Jag är överraskad över att lammen klassar sig så bra och växer så fint.

Vi har uteslutande naturbeten med sly (mindre för varje år), förutom de första veckornas välkomstbete (åkerbete som används av hästar) och på hösten använder vi återväxtbete på på våra vallar. För övrigt egenodlat ensilage för fåren, något egenodlat hö, mineraler, e-selen tillskott, och vid behov KRAV-pellets eller köpt korn/åkerböna samt koncentrat (det är svårt att köpa KRAV-spannmål här omkring). Lamning i februari-mars.

Vi har haft rasen i 12 år, och kört den här uppfödningsmodellen de senaste 5 åren, och den är rimligt lönsam.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Rasbyte?
« Svar #5 skrivet: 24 jan-18 kl 23:53 »
Våra gotlandsfår älskar sly och löv. Får de välja är det alltid löv och spätt sly som äts först. Även de kan komma i bra slaktvikter om de får de rätta förutsättningarna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ElefsenLinea

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Rasbyte?
« Svar #6 skrivet: 27 feb-18 kl 21:11 »
vi står också ofta inför detta problem. men Gutefår hjälper


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser