Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slöjdvirke  (läst 4238 gånger)

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Slöjdvirke
« skrivet: 16 jan-18 kl 20:49 »
Hej,

jag har en hel del torrt slöjdvirke i ene och äpple liggande. Jag har fått en förfrågan om jag vill sälja det. Jag vet inte vad slöjdvirke betingar i pris, jag har försökt hitta något genom att googla nu men det var rätt hopplöst. Den som frågar har gott om pengar och jag är pank så jag vill inte lämna något underpris, snarare tvärtom  ;D men samtidigt vore det bra om jag blev av med det och fick in lite pengar. Så vad säger ni? Hur mycket ska jag ta? Jag kan gå ut och mäta plankorna och bitarna i morgon, minns inte riktigt nu vad det är för dimensioner på det.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slöjdvirke
« Svar #1 skrivet: 16 jan-18 kl 20:54 »
30 000:- per kubik för genomsnittlig storlek på planken. Att det är torkat ger detta ca-pris.

Alltså, räkna längd x bredd x tj-leken mätt i meter, och multiplicera svaret med ca 30 000:-.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Slöjdvirke
« Svar #2 skrivet: 16 jan-18 kl 21:02 »
30 000:- per kubik för genomsnittlig storlek på planken. Att det är torkat ger detta ca-pris.

Alltså, räkna längd x bredd x tj-leken mätt i meter, och multiplicera svaret med ca 30 000:-.

Tack! Det låter mycket men det blir kanske inte så mycket när man tänker efter. Hur räknar man där det är väldigt ojämt? En del av det är sågat i plank men sidorna är fortfarande ojämna, en del av det är inte sågat alls, gäller speciellt de mindre bitarna av en. Ska man försöka räkna lite ungefär då?

Är det samma pris på ene och äpple? Det kan tänkas att jag har körsbär också när jag tänker efter och har jag inte nu så kommer jag att få för jag har ett gäng träd jag måste ta ner snart.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

von tratt

  • Inlägg: 1744
    • Skåne
SV: Slöjdvirke
« Svar #3 skrivet: 17 jan-18 kl 01:01 »
Ett alternativ om du vill använda siffran ovan men det är svårt att mäta, är att ta nån rund siffra på densitet (ene: 700 kg per kubikmeter säger Wikipedia) och väger istället och räknar om.

Men handel har nog aldrig varit en exakt vetenskap  8)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slöjdvirke
« Svar #4 skrivet: 17 jan-18 kl 11:02 »
Hur räknar man där det är väldigt ojämnt? En del av det är sågat i plank men sidorna är fortfarande ojämna, en del av det är inte sågat alls, gäller speciellt de mindre bitarna av en. Ska man försöka räkna lite ungefär då?

Är det samma pris på ene och äpple?

På okantat virke mäts bredden alltid på ytsidan, dvs den smalaste sidan.

En- och apel-virke går på ett ut prismässigt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 3 användare
Tur-Johan, Anders Flix, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser