Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burkar med de nya "lättöppnade" locken - lämpliga för konservering?  (läst 3792 gånger)

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Vänder mig till expertisen :-)
Vad tror ni om lämpligheten att använda burkar med de nya "lättöppnade" locken för konservering m.m.? Jag pratat om de locken med en separat lös ring. Börjar ju bli vanligare och vanligare och ser nu att "Den Gamle Fabrik" har infört dessa på burkarna (burkar som jag använder mycket av, men hittills bara med "vanliga" lock).
Blir de lika täta som traditionella? Någon som testat?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Jag använder dom, när jag fryser in saker och har inte märkt någon skillnad.
Däremot är de jobbigare att diska och få bort rester innanför den lösa delen.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Däremot är de jobbigare att diska och få bort rester innanför den lösa delen.

Bra poäng. Tack för svar.



Postat med Alternativ.nu´s app

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Jag är oxå tveksam till de nya locken, när det gäller återanvändning av dem. Det värsta smutsstället på alla lock är ju under och innanför kanten och hur ska en kunna göra rent i de nya locken?
Jag använder alltid den gamla sortens lock till sylt o dy.och då ffa lock som egentligen är till för honungsburkar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Känns som att gamla vanliga lock kommer att bli hårdvaluta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Det kanske blir så att någon tillverkar tvådelade lock enligt nya modellen som går att ta isär. Då får man ju ett bra och praktiskt lock som dessutom går att välja lockmaterial på. Glaslock med plåtförskruvning :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Känns som att gamla vanliga lock kommer att bli hårdvaluta.
Nja, dom är rätt billiga på biredskapsfabrikerna
https://www.joelvax.se/biavdelning/burkar_ettikter/lock/153L/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Nja, dom är rätt billiga på biredskapsfabrikerna
https://www.joelvax.se/biavdelning/burkar_ettikter/lock/153L/

Men då är ju saken klar, köp nya och sälj de lättöppnade till skrot.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Nja, dom är rätt billiga på biredskapsfabrikerna
https://www.joelvax.se/biavdelning/burkar_ettikter/lock/153L/

Dessutom länkar du till den "fabrikanten" som har i särklass högst, både procentpåslag och på priser överlag....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
Jag har konserverat svamp i ugnen med dessa lättöppnade och det funkar fint.. det har av naturliga skäl inte blivit något långtidstest än.. Det behöver inte vara kliniskt rent i plåtfalsen, bara anliggningsytan är ren.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Dessutom länkar du till den "fabrikanten" som har i särklass högst, både procentpåslag och på priser överlag....

Och var finns det billigare lock då?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Dessutom länkar du till den "fabrikanten" som har i särklass högst, både procentpåslag och på priser överlag....
Nu var det ju bara ett exempel apropå "gammaldags" lock som hårdvaluta. Alla aktiva på Bitavlan vet vilken fabrikant du ideligen förordar så jag hade lika gärna kunnat länka till den.
Dock är troligen inte "din" firma billigare sett till de små inköpsmängder av lock vi självhushållare behöver.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Svea-Svea

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Jag har konserverat svamp i ugnen med dessa lättöppnade och det funkar fint.. det har av naturliga skäl inte blivit något långtidstest än.. Det behöver inte vara kliniskt rent i plåtfalsen, bara anliggningsytan är ren.

Skicka dom lättöppnade locken till mej ;) Skämt åsido så vill jag gärna också veta mer om hur dom funkar i längden. Jag har lite artros i tumbaser och fingerleder som kommer bli värre med åren, även om jag tränar handstyrka och smidighet m.m. Så jag gillar att dom nya locken är lätta att öppna och lär uppskatta dom än mer med tiden.

Dom senaste åren har jag inte konserverat nånting men ställer undan bra burkar ibland för framtida behov. Då kan jag börja spara på båda sorternas lock nu och förhoppningsvis använda mest av dom lättöppnade så småningom.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
De där lättöppnade locken påminner lite om den typ av lock som används för hemkonservering i bl.a. USA.



Skillanden är väl att på dem kan man ta loss plattan och köpa nya plattor. Därmed får man alltid en fräsch packning och till liten peng (i USA då) eftersom man bara köper en del av locket. Därför tror jag att det i princip funkar bra med den typen av lättöppnade lock men som sagt av andra ovan gäller det att få rent. Förhoppningsvis tas detta ett steg till så småningom så vi får lösa lock med lösa ringar.


Annars finns det ju ställen där man kan köpa lock billigt. Jag har handlat av de här http://www.nordicpack.com/accessory-lines/metallock/#.WpBn_K7ia00 nån gång och det var helt ok priser tycket jag då, utan att ha jämfört så mycket. Tror jag betalade typ 1 kr/lock, då för något år sedan.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
Hej på er återanvändare av burkar. Här är en som ofta gör det. Det är gummipackningens släthet, helhet som avgör om locket sluter tät. Jag gillar klicklocken, då vet man om vakuumet tog. De nya tvådelade har lika tätfunktion. Diska rent, diskmaskin tar allt, till och med silllukt efter dubbel disk. Har visst två år gammalt äppelmos som är som nästan nytt. Jag kör till locken rostar.
/Z
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser