Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo på landet!  (läst 37514 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Vill bo på landet!
« Svar #260 skrivet: 21 feb-18 kl 21:46 »
Tack, jag skulle vänja killarna med varandra idag och satte dom på golvet så att dom skulle träffa varandra. Då börjar dom hacka tänder och sen så hugger dom lite efter varandra och då sätter jag handen i mellan dom två. Då biter ena marsvinet i mitt långfinger och hänger sig kvar i mitt finger och jag får panik och viftar med handen lite granna, men han släppte inte. När han äntligen släpper så blöder jag jätte mycket och han har bitit mig extremt djupt enligt mig och jag har gjort illa mig många gånger...

Sen märker jag att jag har fem djupa sår till på handen...

Nu undrar jag hur jag ska kunna någonsin sätta ihop killarna igen?.. Dom va ju bästisar innan  vi flyttade ihop dom med tjejerna... och tjejerna bråkade också och slogs.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu
« Senast ändrad: 22 feb-18 kl 21:36 av Linnea444 »

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #261 skrivet: 22 feb-18 kl 08:33 »
Det är fullt naturligt att hannar bråkar. Jag skulle inte ha två hannar tillsammans om inte det finns utrymme för två revir. Dvs stort.

Mvh
Magnus

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #262 skrivet: 22 feb-18 kl 19:36 »
Jo, vi har ju en jätte stor bur till dom..


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #263 skrivet: 23 feb-18 kl 15:13 »
Klart dom slåss när det finns snygga tjejer att slåss om!  Båda vill ha båda!  ;D.  Hur gick det med såren?  Inga skador på senor, hoppas jag?  Om det blödde, så är nog risken för infektion inte så stor, kan man hoppas.  Marsvin är ju vegetarianer, och har därför inte lika farlig bakterieflora i munnen som köttätare och blandkostare har.

  En bur, även om den är stor, är nog alldeles för liten för att de ska känna att de har varsitt revir.  Hur stora revir har vilda marsvin, månntro?  Du skulle kunna försöka att dela av till två bohålor, som du kan stänga emellan när du inte är där och kan passa dem.

  Jag har uppfattat tandhackande som ett hotbeteende, ungefär som när en hund morrar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #264 skrivet: 23 feb-18 kl 18:12 »
Ja, med stort utrymme menar jag minst 20 kvadratmeter. Inte ens då kommer man i närheten av vad ett litet revir är i naturen. Har man dem i burar så skall man inte ha mer än två hannar i samma.

Mvh
Magnus

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #265 skrivet: 23 feb-18 kl 18:19 »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #266 skrivet: 24 feb-18 kl 19:24 »
Ja, kul läsning, om man tar det som inspiration, inte som absoluta måsten.  Men tjejen hade inte korrekturläst sin text ordentligt, se t ex den engelskspråkiga inledningens "South Africa"

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #267 skrivet: 25 feb-18 kl 00:26 »
Farligt att ha "auto correct"  ;D

Har inte sådant i min dator, men eländet finns i telefonen och det har blivit liknande stolleval som jag råkat skicka iväg.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #268 skrivet: 25 feb-18 kl 10:22 »
Ja, autokorrigering är ett elände.  Men om man publicerar en text och vill bli tagen på allvar, då kollar man igenom den flera gånger innan man skickar den till tryckning!  Det fanns mera i texten som inte borde ha släppts igenom en kontroll.

  Men nu halkade vi visst ifrån ämnet ...   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #269 skrivet: 25 feb-18 kl 10:57 »
Ja, autokorrigering är ett elände.  Men om man publicerar en text och vill bli tagen på allvar, då kollar man igenom den flera gånger innan man skickar den till tryckning!  Det fanns mera i texten som inte borde ha släppts igenom en kontroll.

  Men nu halkade vi visst ifrån ämnet ...   :-[

Yes, inte kanske On topic. Jag lade inte märke till det själv. Men jag dömer inte författaren lika mycket som den institutionen varvid tesen lagts fram. Både handledare och opponenter har ett stort ansvar för att publicerad dokument saknar sådana fel.

Men,men. Jag har inte sett någon så omfattande vetenskaplig sammanställning av på svenska innan. Så jag tycker nog att helheten var bra och lättläst (vilket nog TS har nytta av). Om man vill djupdyka i ämnet så finns det också en imponerande referenslista.

Mvh
Magnus

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #270 skrivet: 26 feb-18 kl 18:51 »
Då litar jag på din sakkunskap att innehållet är ok.  Det som for genom mitt huvud var nämligen "om hon inte ser att det står Sydafrika, då har hon väl dålig koll på hela ämnet".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #271 skrivet: 26 feb-18 kl 22:28 »
Tja, tittar man på referenslistan och googlar författaren så känns det rätt så seriöst. Säkert bara en tråkig autocorrect som tyvärr både opponenter och handledare missat. För den som vill kolla fakta så är det ju bara gå till angiven källa.

Mvh
Magnus

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #272 skrivet: 26 mar-18 kl 19:48 »
Idag kände jag tydligt på mina honor sparkar. Vi tror att dom kan få ungar under påsklovet.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #273 skrivet: 27 mar-18 kl 06:45 »
 :D :D  Missa inte detta livets under!  Men se noga till att inte störa dem när de föder, då är de extra ömtåliga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #274 skrivet: 10 apr-18 kl 06:41 »
Jag hade rätt! Jag kände det på mig. Igår kväll hade Flinga svårt att ligga still men jag hade inte heller sätt några tecken på att hon skulle föda men jag trodde ändå att hon kanske skulle föda och föda först även fast hon hade minst mage.
Och igår vid 5 födde hon 2 ungar
Dom har gått ut lite utanför huset men inte gått längre så har inte kunnat ta någon bild. Men jag skickar en bild om en stund


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #275 skrivet: 10 apr-18 kl 08:39 »
Grattis :)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #276 skrivet: 10 apr-18 kl 16:27 »
Här är ungarna

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #277 skrivet: 10 apr-18 kl 16:57 »
Jättefina!

Vad stora och färdiga marsvinsungar är! Vi tog inte några ungar efter våra, och jag har bara sett vuxna. Trodde att de skulle vara som kaninungar, hamsterungar, råttungar mm.



Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #278 skrivet: 10 apr-18 kl 21:47 »
Ja, dom har redan mumsat på hö. Den som är vit svart är en hona och den andra en kille. Fast man kan ju se fel också


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #279 skrivet: 10 apr-18 kl 21:48 »
Nu har det varit fullt liv i buren och inte bara i huset utan nu rör dom sig i hela buren.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser