Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut  (läst 13575 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
I år kommer vi att skicka våra grisar till slakteri. Men tanken är ju att vi ska kunna slakta själva här hemma så småningom.
Misstänker att det är många här som har kommit så långt att ni slaktar själva och har både gör så här och gör INTE såhär ideér att komma med :)
Vi har Linderödare kanske jag ska tillägga.
Då kommer ju tusen frågor och jag hoppas att jag får tusen olika svar ;)

Vi kommer att bedöva med bultpistol men sen då?
Det jag skulle vilja ha era olika svar på är:
Hur och var bedövar ni djuret? I hagen? Delar ni djuren från varandra innan eller hur gör ni helt praktiskt?
Alltså jag skulle vilja veta steg för steg hur ni gör  :-[
Var avblodar ni djuret? Hur flyttar ni det? Hur hänger ni upp det?
Skållar eller flår ni? Hur gör ni då?
Var hänger ni djuret sen?
Vad har jag glömt här?   :-[

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #1 skrivet: 03 nov-13 kl 12:12 »
Vi försöker vara 3 st då det blir väldigt enkelt då. Efter att vi bultat så sticker vi djuret direkt i hagen med de andra grisarna. De verkar inte alls bry sig och det blir väldigt lugnt så istället för att sära på dem tycker jag. En håller fast framdelen och tömmer blodet i en kastrull och häller allt eftersom över det i en större kastrull där en person står och vispar. Tredje personen håller fast bakdelen så inte grisen sprattlar allt för mycket(blir väldigt bökigt att ta rätt på blodet då).

Sen drar vi ut grisen från hagen, hänger upp djuret i bakbenen och börjar flå grisen. Efter att vi flått så tar vi ur den och sedan sågar vi den i två halvor. Bär sedan dessa till ett utrymme som håller runt +5 grader och låter hänga 4-5 dagar. Styckar sedan och lägger i frysen.

Har tre linderödsvin som hänger just nu. De är 7 månader och slaktvikten(flådda och urtagna) på dem blev 40, 59 och 70 kg. Minstingen var en liten pellegris men han blev ändå hyffsad på 7 månaders bete tycker jag.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #2 skrivet: 03 nov-13 kl 12:16 »
Tack Jonas.
Du menar alltså att det inte blir en massa stök i hagen när man tar grisen där?
Slaktar ni då alla på en och samma gång? Om du nu hade 3 som hängde tänker jag?!
Hur hänger du upp grisarna? Lyfter dem för hand? Vad hänger du dem i?
Var hänger och flår ni grisen? Utomhus? Eller i något särskilt utrymme?
Var hänger du den sedan? Har du något kylrum eller vad är det för utrymme?
Jo jag vet, massa frågor  :-[
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #3 skrivet: 03 nov-13 kl 17:08 »
Nej de är väldigt lugna, precis som vanligt. Vi har både slaktat alla på en gång och ibland låtit några leva kvar. Går lika bra bägge delarna.

Vi hänger dem först på stora slaktgalgar när vi flår dem, sedan när de ska hänga och möra så hänger vi varje halva på en rejäl slaktkrok. Flår har jag gjort på olika ställen beroende på väder. Nu sista åren inne i en ladugård.

Slaktar alltid på hösten så jag behöver inte hänga dem i kylrum utan någonstans där inga djur kan komma in räcker bra, bara det inte fryser för då blir det segkött!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #4 skrivet: 03 nov-13 kl 18:14 »
Jag skulle föreslå att du försöker få vara med när någon van perons slaktar.  Och be att få öva på något moment i taget.  För egen del lärde jag mig hantverkat "baklänges", dvs jag började öva på styckning.  Med den tanken att den gången jag första gången skulle avliva någon, så skulle det vara precis bara det som upptog mina tankar.  Allt det efterföljande hantverkat skulle vara "ren rutin".  Det fungerade för mig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Drutten

  • Inlägg: 59
    • Uppland
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #5 skrivet: 03 nov-13 kl 20:56 »
Jag har slaktat dom ute i hagen tillsammans med andra grisar, det har varit väldigt smidigt, man kliar dom bakom örat, sätter dit bultpistolen och sedan är dom väck. Enligt lag så ska du avbloda dom inom en minut från bedövning. Mitt förslag är att du använder en avblodningskniv, dvs en dubbeleggad kniv som du punkterar pulsådern med, (går även med vanlig kniv). Kruxet med att göra det bland andra grisar är att dom är smarta. Jag har lyckats att ta 2-3 grisar i rad på det sättet, men när man kommer till 3-4 så har dom lärt sig att du är farlig och då kommer man inte i närheten utav dom. Då är det bara att vänta ett x-antal veckor tills man kan prova igen. Att separera dom kan fungera men också göra grisen som blir själv orolig när han inte får träffa sina kamrater. Jag avblodar mina i hagen. Sedan släpar jag ut dom dit där jag ska flå och ta ur dom. Jag fäster krokar i hälsenorna och sedan vinschar jag upp dom i taket med en handvinsch. När dom hänger som dom ska så gör jag tvärtom mot Jonas. Jag tar ur dom först, utav den enkla anledningen att om jag råkar sticka hål på magsäcken eller att det läcker urin så skyddar skinnet köttet. När urtagningen är klar så flår jag dom. Dagen efter så styckar jag dom. Då har jag hunnit få svar på trikinprovet och vet att jag inte jobbar i onödan. Jag tycker inte griskött behöver hänga så länge då det är mört ändå. (har också linderödare)
/Drutten

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #6 skrivet: 03 nov-13 kl 22:34 »
Jag har slaktat dom ute i hagen tillsammans med andra grisar, det har varit väldigt smidigt, man kliar dom bakom örat, sätter dit bultpistolen och sedan är dom väck. Enligt lag så ska du avbloda dom inom en minut från bedövning. Mitt förslag är att du använder en avblodningskniv, dvs en dubbeleggad kniv som du punkterar pulsådern med, (går även med vanlig kniv). Kruxet med att göra det bland andra grisar är att dom är smarta. Jag har lyckats att ta 2-3 grisar i rad på det sättet, men när man kommer till 3-4 så har dom lärt sig att du är farlig och då kommer man inte i närheten utav dom. Då är det bara att vänta ett x-antal veckor tills man kan prova igen. Att separera dom kan fungera men också göra grisen som blir själv orolig när han inte får träffa sina kamrater. Jag avblodar mina i hagen. Sedan släpar jag ut dom dit där jag ska flå och ta ur dom. Jag fäster krokar i hälsenorna och sedan vinschar jag upp dom i taket med en handvinsch. När dom hänger som dom ska så gör jag tvärtom mot Jonas. Jag tar ur dom först, utav den enkla anledningen att om jag råkar sticka hål på magsäcken eller att det läcker urin så skyddar skinnet köttet. När urtagningen är klar så flår jag dom. Dagen efter så styckar jag dom. Då har jag hunnit få svar på trikinprovet och vet att jag inte jobbar i onödan. Jag tycker inte griskött behöver hänga så länge då det är mört ändå. (har också linderödare)
/Drutten
Mört är det nog . Men det blir lättare att stycka om det får hänga några dagar.Köttet blir fastare inte så slervigt som vi säger här.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #7 skrivet: 03 nov-13 kl 23:00 »
Jonas - att bära en hel gris för "hand" går det verkligen eller du använder någon maskin och lyfta med?
Hösten är jag med på, dock är det ju fortfarande 9-12 grader varmt här nere om dagarna så det hade ju fått vänta till vintern ;)
Skönt att höra att de inte verkar bry sig så mycket om vad som händer de andra!
Vad har du slaktat nu? Gyltor eller galtar? Om det är galtar...har du kastrerat dem?
Våra 3 som går till slakt nu nästa vecka är okastrerade galtar.

Trollmor -  vis som vanligt :) Detta året kommer vi göra just så. Styckningen kommer vara det vi gör. Vi lämnar dem till slakt och tar tillbaka dem i halvor och styckar hemma.
Att flå och ta ur tror jag att mannen har koll på. Han är ju dock jägare. Det är ju dock en skillnad på tamdjur och vilt när det gäller att avliva, så jag vill ha full koll på allt innan! Japp - kontrollbehov, här börjar vi läsa på och fråga ett år innan :)

Drutten - Det verkar som du har samma erfarenhet som Jonas med att det är "snällast" att låta dem vara kvar i hagen! Känns skönt om det fungerar så slipper man stressa dem mer än vad som behövs!
Det blir nog inte mer än 2-3 vi kommer att slakta nästa år så då ska vi ju lyckas göra allt på en och samma gång :)
Ta ur dem innan låter ju som den bästa idén tycker jag nog. Då hänger inte heller du dem i ett kylrum?
Använder någon av er sådana där viltsäckar när de hänger?
Har läst precis som du säger att Linderödaren inte behöver hänga så länge.

Går det så fort att få svar på trikinprovet :o

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

LeCiffre

  • Gäst
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #8 skrivet: 03 nov-13 kl 23:06 »
Att skjuta grisar med bultpistol medan dom står och äter tillsammans med de andra är nog det mest stressfria man kan göra.  De andra reagerar knappt mer än att dom kastar sig över matplatsen som nu blev ledig.  Själv tyckte jag däremot det var jobbigt.. och värre och värre blev det.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #9 skrivet: 03 nov-13 kl 23:20 »
Jo, jag kan också tänka mig att det blir lite Jippie där ett tag när det blev extra matplats :)
Jag vet inte hur vi kommer att tycka att det känns, men jag tror att jag kan "döva" mig själv med att djuren fick det bästa slutet de kunde få!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #10 skrivet: 04 nov-13 kl 05:09 »
Jo, jag kan också tänka mig att det blir lite Jippie där ett tag när det blev extra matplats :)
Jag vet inte hur vi kommer att tycka att det känns, men jag tror att jag kan "döva" mig själv med att djuren fick det bästa slutet de kunde få!

Har mailat dig

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #11 skrivet: 04 nov-13 kl 08:33 »
Jonas - att bära en hel gris för "hand" går det verkligen eller du använder någon maskin och lyfta med?
Hösten är jag med på, dock är det ju fortfarande 9-12 grader varmt här nere om dagarna så det hade ju fått vänta till vintern ;)
Skönt att höra att de inte verkar bry sig så mycket om vad som händer de andra!
Vad har du slaktat nu? Gyltor eller galtar? Om det är galtar...har du kastrerat dem?
Våra 3 som går till slakt nu nästa vecka är okastrerade galtar.

Jag brukar bära dem själv då det ju enbart handlar om en halv gris. Jag är liten men stark :) Men man är ju oftast två som slaktar och då kan man hjälpas åt om man vill.

I år har vi bara slaktat galtar, okastrerade.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Drutten

  • Inlägg: 59
    • Uppland
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #12 skrivet: 04 nov-13 kl 15:03 »
Beror på hur kallt det är ute EK,  ;) självklart så är det så att när köttet är varm så är det sladdrigt.
Så i det hänseendet så har du helt rätt.

4-ever, nej jag har inget kylrum. Du kan använda det gamla klassiska "40 dygnsgrader". Dela 40 med genomsnittstemperaturen så vet du hur länge dom kan hänga innan dom blir förstörda. Viltsäck använder jag bara om det är tidigare på hösten så det är mycket flugor. Japp, jag lägger trikinprovet på postlådan före 18 så har jag svar på mejl dagen efter. Jag skickar direkt till SVA i uppsala kostar 156:- inkl moms. Jag har också slaktat okastrerade galtar utan problem. dock så finns det andra på forumet som är utav annan uppfattning.

Jag ger inte mina mat när jag ska slakta, OM jag inte skjuter dom med bössa. För min erfarenhet är att dom kastar så mycket med huvudet så det är lätt att träffa fel.
/Drutten

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #13 skrivet: 04 nov-13 kl 15:13 »
Det känns som att jag snart har koll på läget :) I teorin då alltså ;)
Sen litar jag på mannen när det gäller själva bedövning och flå biten.
Det där med kylrum och viltsäckar undrar jag för att mannen säger att det är viktigt, men sen har han ju bara skjutit, hängt och styckat vilt.
Det kanske är känsligare?!?!
Vad bra att man får svaret så fort!!! Det är ju som du säger att då gör man ju inget i onödan!

Vi har ju 3 okastrerade galtar som ska slaktas nästa vecka. Dock ska de åka transport och sen slaktas på slakteri. Är lite rädd för att de blir så pass stressade att de löser ut smak i köttet..  Men jag håller tummarna för att det inte blir så!!!

Om jag ska köpa sådandär dubbeleggad kniv, krokar och så. Har ni någon koll var man köper det bäst och billigast?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #14 skrivet: 04 nov-13 kl 15:27 »
Så länge spyflugorna far omkring så behöver du skydda djurkropparna på något sätt, vilt eller tamt spelar ingen roll för flugan ;) Bättre ett mörkt rum än en viltsäck, tycker jag.  Här finns några knivar

 http://www.nimaab.se/se/art/dick-stickkniv-dolkmodell-21-cm.php

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #15 skrivet: 04 nov-13 kl 19:27 »
Tack för "blommorna", men så väldigt vis är jag väl inte.  Berättade bara vad som funkade för mig.  När jag hade köpt min första bultpistol, så köpte jag även fem grishuvuden av en grisbonde.  Gjorde av med en hel ask patroner på dessa stackars skallar - de blev helt söndertrasade i pannan.  Men jag kände mig betydligt mera bekant med min nya pryl efter det.  Efter varje skott gjorde jag också rent och smorde bultpistolen, för att bli riktigt van vid att hantera alla delarna.

  Däremot tvivlar jag på att det är en riktigt bra idé att skjuta dem i flocken.  Om de lär sig hur bultpistolen ser ut och vilken effekt den har, då är det rätt kört - för alltid.  En liten barriär för insynsskydd vill åtminstone jag ha.  De hör ju varandra genom den, och känner lukten. Grisar har mycket gott luktsinne, ifall nu det skulle ha undgått någon på den här tavlan.  ;)

  För min del är jag ju lite extrem.  Jag ger dem alltid något riktigt gott, för att få dem att känna sig så lyckliga som möjligt den sista stunden i livet.  Till grisar har jag funnit att mjölk fungerar bäst.  De står mera still med huvudet när de dricker än när de äter.  Bössa och en van skytt är helt klart ett alternativ, som med fördel kan kombineras med mjölk i en grop eller låg skål.  På ett ställe där jag assisterade lärde vi oss att blodet från kompisen var godare än den torrmat som vi hade lagt ut på betonggolvet som lockfoder.

  Ni som skjuter dem i flocken - reagerar inte de övriga på sprattlandet när blodet går ur?  Grisar sprattlar ganska mycket i det skedet.  Jag har själv sett en gris som kom hoppande sidledes på bakbenen efter skott och snitt.  Man har inte särskilt många sekunder på sig från skottet innan man måste ha stuckit, om man vill kunna göra det innan grisen har börjat sparka.

  Det är bra om det inte finns något föremål där grisen kan komma emot med ett bakben under avblodningen, ty det uppstår lätt stora blödningar i själva julskinkan av det.

  Sticker gör jag ovanför bröstbenet, cirka 45 graders vinkel mot "lodlinjen på levande gris", och sen vickar jag kniven "neråt".  Då lär jag ska skära av minst en stor pulsåder.  Jag använder en vanlig "uppnosig" slaktkniv till det, extra vass.  Hur gör ni andra?

  Knivar kan du även köpa på många andra ställen:  Biltema, Clas Olsson m fl.  Kanske hos den lokala bonnabutiken.  Se bara till att det står något känt (svenskt) märke på knivarna!  Och så något att skärpa kniven med; få saker slöar en kniv så effektivt som att flå en gris!  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #16 skrivet: 05 nov-13 kl 05:56 »
Det känns som att jag snart har koll på läget :) I teorin då alltså ;)
Sen litar jag på mannen när det gäller själva bedövning och flå biten.
Det där med kylrum och viltsäckar undrar jag för att mannen säger att det är viktigt, men sen har han ju bara skjutit, hängt och styckat vilt.
Det kanske är känsligare?!?!
Vad bra att man får svaret så fort!!! Det är ju som du säger att då gör man ju inget i onödan!

Vi har ju 3 okastrerade galtar som ska slaktas nästa vecka. Dock ska de åka transport och sen slaktas på slakteri. Är lite rädd för att de blir så pass stressade att de löser ut smak i köttet..  Men jag håller tummarna för att det inte blir så!!!

Om jag ska köpa sådandär dubbeleggad kniv, krokar och så. Har ni någon koll var man köper det bäst och billigast?

Köp inte en massa utrustning i onödan. Det finns redan inledningsvis. (Om jag ska hjälpa till)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #17 skrivet: 05 nov-13 kl 17:13 »
Ja, om Skogsnatt hjälper till, så blir det nog välgjort!  I så fall kan 4-ever kanske få öva sig på en del moment?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #18 skrivet: 05 nov-13 kl 18:15 »
Ni som skjuter dem i flocken - reagerar inte de övriga på sprattlandet när blodet går ur?  Grisar sprattlar ganska mycket i det skedet.  Jag har själv sett en gris som kom hoppande sidledes på bakbenen efter skott och snitt.  Man har inte särskilt många sekunder på sig från skottet innan man måste ha stuckit, om man vill kunna göra det innan grisen har börjat sparka.

De reagerar inte det minsta utan verkar istället rätt upptagna med att nosa runt bland gosakerna på marken runtom. Dock skulle jag nog inte välja att skjuta en gris om det fanns någon vuxen med. Den kan ju lära sig och på så sätt får man det lite jobbigt framöver. Nej de som ska till slakt har gått i en egen hage ett tag, så det finns ingen som kan lära sig till nästa gång så att säga.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #19 skrivet: 05 nov-13 kl 18:18 »
Har inte 4-ever alla sina djur tillsammans?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser