Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandat själv  (läst 855 gånger)

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Blandat själv
« skrivet: 05 sep-11 kl 15:15 »
Ja, det borde gå fint att både torka och frysa grönkålen. Du har oxå fåttmånga bra tips om vitaminkällor för hönsen. Jag tänkte bara påminna om att du inte får glömma bort hönsens proteinbehov och aminosyrorna. En hel del protein kan de få via foderärtor, men aminosyrorna får de endast via kött. Tänk oxå på att det är olika aminosyror i flästkött och nötkött.
Förra vintern blandade jag foder helt själv. Då fick de spannmål, majs, foderärtor, solrosfrön, hampa, snäckskal och lusern och lite torkade brännässlor och matrester när det fanns. Det verkade funka bra med proteinet. Men det var mkt jobb att köra runt och köpa in allt. Så jag tänkte ge dem värpfoder och spannmål i vinter och tänker att då får de proteinbehovet genom värpfodret.  Grönkål, morötter eller de naturliga vitamintillskott som ni föreslår här är väl ett plus om de får.... men de borde klara sig bra ändå. Fel av mig? Men aminosyror via kött? Behövs det? Inte när man ger färdigfoder väl? Och i så fall fick mina det bara när de råkade få kött genom matrester (ger dock aldrig kycklingkött och vanligt kött ska man ju egentligen inte heller ge enligt föreskrifter..) ???  ???
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Blandat själv
« Svar #1 skrivet: 05 sep-11 kl 16:46 »
I ett färdigblandat allfoder eller värpfoder finns aminosyrorna och proteinet, så då är du i hamn ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Blandat själv
« Svar #2 skrivet: 05 sep-11 kl 17:52 »
I ett färdigblandat allfoder eller värpfoder finns aminosyrorna och proteinet, så då är du i hamn ;)
Bra  :D men då undrar nyfiken - ansåg du mig inte hamn förra vintern? Om du tittar på blandningen då?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Blandat själv
« Svar #3 skrivet: 05 sep-11 kl 20:05 »
Citera
Bra   men då undrar nyfiken - ansåg du mig inte hamn förra vintern? Om du tittar på blandningen då?

Jorå, det låter som om du e i hamn och att hönepönorna kan se fram emot en riktigt gottig vinter. Anledningen till att jag gjorde mitt inlägg var mest med tanke på TS som undrade vad hon behövde ge sin hönor utöver helsäd ;) Jag kan oxå rekomendera den fodernyfikne att läsa Lars på Solbackens tråd. Hösten-den viktiga fällningen.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser