Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka MED DÅLIGT MED MJÖLK  (läst 4201 gånger)

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
Tacka MED DÅLIGT MED MJÖLK
« skrivet: 16 feb-16 kl 18:43 »
Skulle vilja få lite tips och idéer angående en finullsstacka på fem år som lammade för två veckor sedan.
Hon är något mager och födde fram två småttingar.
Första veckan var allt frid och fröjd men nu verkar det som hon verkar ha gått i sin?
Lammen är alltid hungriga och försöker dia mamman men hon sparkar bort dom hela tiden, någon gång per dag får de dia i 30-90 sek
och de är riktigt hungriga direkt efteråt igen.
Den ena tar nappflaskan och dricker två-tre dl varje gång medans den andra tvärvägrar dricka ur flaskan.
Båda försöker tjuva från de andra tackorna och nu börjar tvåan som inte tar flaskan bli svag och hängig.
Hur skulle ni ha gjort i detta fall?
Ska avmaska alla om någon vecka så fort jag får hem maskmedlet från veterinären, kan mask göra så de går i sin???
Är tacksam för alla förslag

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Tacka MED DÅLIGT MED MJÖLK
« Svar #1 skrivet: 16 feb-16 kl 18:59 »
Hur stor såg juvret ut när hon lammat? Ibland har vissa små juver som inte producerar mycket mjölk. Vi har tagit ut tackor som magrat av och gett kraftfoder och avlastat henne lite med att ge flaska till de små till hon hämtat sig. Finns vissa lamm som är envisa och vill inte dricka men med lite envishet och tvinga in nappen och hålla hakan kan behövas i början. Kan vara att tackan inte får tillräckligt med näring från grovfodret som gör att mjölkproduktionen är låg. Andra mer erfarna kan säker komma med flera råd.

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: Tacka MED DÅLIGT MED MJÖLK
« Svar #2 skrivet: 16 feb-16 kl 19:08 »
Hon hade ett gigantiskt juver med jättelånga spenar första veckan men nu är det bara en liten påse som hänger slappt.
Får bara ut några droppar när jag provmjölkar och lammen bråkar mest med varandra om jag håller i henne då de inte är nöjda eftersom de verkar inte få ur någon mjölk.
Hon har ingen feber eller mastit.
När jag har provat ge den första så står den andra och vill också ha men tar inte nappen själv. (har två flaskor)
Men när jag försöker tvinga i den nappen sätter den i halsen och hostar.
Får i den ca en halv dl innan jag ger upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka MED DÅLIGT MED MJÖLK
« Svar #3 skrivet: 16 feb-16 kl 19:34 »
Om du ger upp att flaskmata lammet kommer den att dö så ge inte upp. De måste ha ca 7-8dl om dygnet för att ens överleva. Känner du någon annan med får som har en sond kan du sonda lammet istället.
Lamm på 2 veckor är för unga för att klara sig utan mjölk så den kan inte leva på hö eller pellets. Den måste få mjölk i minst 50 dagar. Kan du prova benda upp munnen på den och spruta in mjölk i munnen och se om den kan svälja?
Kanske blanda i druvsocker så att det blir godare?

Vad ger du för grovfoder? Har du bra foder som de äter? Ger du kraftfoder åt tackorna? Tackans näringsbehov när hon ger di åt tvillingar är 30MJ per dygn vilket kan jämföras med en tacka som inte är dräktig eller ger di vilket är 10MJ.

Ja, de kan producera mindre mjölk pga parasiter. Jag hade en tacka förra året som hade ovanligt lite mjölk så jag fick stödmata hennes ungar och sedan när jag gjorde träckprov visade det sig att hon hade stora magmasken. Efter avmaskningen gick hennes mjölkproduktion upp och hon lät sina lamm dia mycket oftare.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Tacka MED DÅLIGT MED MJÖLK
« Svar #4 skrivet: 16 feb-16 kl 19:55 »
Ibland kan hålet på nappen var stor och mer mjölk kommer än vad den hinner svälja. Sedan kan lammet vara så ivrig att den sätter i halsen själv men även inte fått kläm på hur suger på napp jämfört med mammas spene. När de är bångstyriga och så tycker jag det är enklare att sitta ner och ha dem liggande i knät (med bena under sig) och mata dem. Med deras sida mot ens kropp. Om de nu inte är stora då kan man sitta på huk med dem vid sidan. Vissa av våra napp lamm vi haft som inte velat suga riktigt tyckte om att bli Klappade/gnida på bringa eller sidan av magen. Ge inte upp. Har haft envisa som tagit upp till vecka att komma självmant eller en annan som alltid ville ha nappen intryckt men som tömde flaska på ett nafs sen.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Tacka MED DÅLIGT MED MJÖLK
« Svar #5 skrivet: 17 feb-16 kl 12:10 »
Stoppa gärna in lillfingret i munnen på lammet, så den börjar snutta, sedan försök med flaskan.

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: Tacka MED DÅLIGT MED MJÖLK
« Svar #6 skrivet: 17 feb-16 kl 20:03 »
Tack för bra tips http://www.alternativ.nu/Smileys/classic/smiley.gif

Pojken dricker 4-5 dl per dygn utan att blinka men tjejen dricker en halv dl åt gången (ca två dl per dag) sen är det tvärstopp, dricker själv först så hon vet i alla fall vad det är och hon kommer alltid fram när hon ser flaskan.
Provade blanda i lite druvsocker 1 tsk/8dl mjölk, pojken blev glad men tjejen brydde sig inte, hur mycket socker ska man ha i?
Tror ni hon kan tjuva i sig den mjölk hon behöver eller blir hon mätt på hösilage /lammpellets???
Är det bättre att stänga in familjen i en lamningsbox så de inte kan tjuva någonting och hoppas hon tar flaskan när hon blir utsvulten
vet ju inte hur mycket de diar på de andra tackorna på dagen?
Pojken väger 6,5 kg men tjejen väger ca fem kg.

Tackorna får fri tillgång på hösilage (ej ananlyserat).
Ger även fårfor från granngården och lusern (extra protein ifall tackan har proteinbrist) två-tre ggr per dag, ingen annan tacka är särskilt mager.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka MED DÅLIGT MED MJÖLK
« Svar #7 skrivet: 17 feb-16 kl 22:40 »
Du måste kunna känna på magen om den är full med mjölk eller om det är tomt? Hur verkar lammet? Är det piggt och skuttar runt kanske hon får i sig av andra, men ligger den ned mest så är nåt fel.
Två dl per dag är ju alldeles för lite. Nej, ett lamm kan inte överleva på hösilage och lammpellets förrän våmmen är utvecklad omkring 5veckors ålder. Det kan svälta sig till döds sakta. Så det kan se ut som det går bra, att lammen klarar sig på lite mjölk och äter hö men sen dör den ändå om några veckor av svält.

En sätt för att kolla om den äter är att väga den varje dag. Vissa lamm går ju upp 300 gram om dagen.
Annars kan du väl sätta dig där några timmar och kolla om den diar nån annan? Mina lamm som är väl omhändertagna diar en gång i kvarten så det går inte missa.
Angående socker behöver du inte vara så rädd för att blanda i lite mer. Jag skulle ta en druvsocker tablett till 1 dl och prova. Sen vet jag inte hur du gör när du nappar man jag tryckte in den i munnen samtidigt som jag höll lammen i knät men å andra sidan har jag aldrig haft problem med lamm som inte tar flaska. Kanske kan du prova med en annan flaska? De bästa flaskorna är de som finns till vanliga  spädbarn men gör hålet större, medans de stora flaskorna som finns på granngården med hård napp verkar ju helt värdelösa tycker jag.

Se till så lammnäringen är varm också. Har du provat servera mjölken i en skål? Har de fri tillgång på vatten kanske lammen dricker sig mätta på vatten istället.
Angående att dia på andra tackor så ska du inte vara så säker på att de gör det för ingen av mina tackor har tillåtit några sådana dumheter. De som tjuvdiar gör ju det bakifrån och får då både kiss och bajs i ansiktet som torkar in, så därför syns det om någon tjuvdiar.

Har tackan med dåligt med mjölk fått mer mjölk? Har du fått tag i avmaskningsmedel? Hur mycket pellets ger du då? Minst 5hg (ca en liter) per dag måste tackan nog ha.
Tänk även på att de måsta ha friskt gott vatten om de ska kunna producera nån mjölk.


busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: Tacka MED DÅLIGT MED MJÖLK
« Svar #8 skrivet: 20 feb-16 kl 20:41 »
Får maskmedel nästa vecka så vi får se om det blir mer mjölk i juvret då.
Ser att de tjuvar båda två, de passar på när tackorna får kraftfoder för då bryr de sig inte alls, lammen blir helt mjölkiga runt munnen så de får i sig en hel del.
De springer även fram när någon tacka ropar matropet till sin/sina ungar och tar en spene då bakifrån, tackan tror då att det är sina barn som dricker då och står då still tills hon upptäcker felet.
Båda leker med alla andra lammen fast de är alltid uppmärksamma på om någon ska dia då de verkar ha blivit ganska bra på att tjuva utan tackans vetskap, (tjuvar alla utan ledartackan).
Pojken dricker ännu från flaskan men dricker mindre och inte lika glupskt som tidigare, tackan har ingen mjölk i en spene och jättelite i den andra så det är inte där dom dricker...

Tack till alla råd ni givit vi får hoppas det löser sig

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: Tacka MED DÅLIGT MED MJÖLK
« Svar #9 skrivet: 23 feb-16 kl 17:13 »
Märkte idag att tackan har fått iskalla spenar och släpper inte fram barnen till juvret alls.
Hon är hel svart med ett svart juver så funderar om det är normalt med kalla spenar eller kan det vara början på kallbrand?
Hur kan jag se det iså fall då hon redan är svart?

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Tacka MED DÅLIGT MED MJÖLK
« Svar #10 skrivet: 28 feb-16 kl 19:59 »
Låter som början till kallbrand pga mastit (juverinflammation) Tvångsmata med lammnäring och ge dom fri tillgång till fårpellets (Lammfor 500). Tackan behöver behandlas med penicillin eller avlivas. Även om hon får penicillin så är det inte troligt att hon kan mjölka till lammens behov. Pröva att mjölka ur henne flera gånger per dag...Så kanske en del av mjölkproduktionen går att rädda. Slakt till hösten.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 4 användare (1 dolda)
bullerbyns, Hantverkaren, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser