Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hålla duvor?  (läst 8387 gånger)

Intricate

  • Inlägg: 474
Hur hålla duvor?
« skrivet: 04 mar-09 kl 09:57 »
Jag har börjat intressera mig för duvor. Har inte läst några böcker än så jag vet knappt något.

Dte jag undrar mest över är hur man håller de.
Har sett att vissa har hela hus till duvorna och andra har stolpar med små "hus" på.
När ska man använda de båda typerna av boende och vad är det för skillnad mellan dem båda?

Om man har duvorna lösa hur långt flyger de iväg? Håller de sig som höns ungefär (60 meters radie) eller hur är det? De kan ju flyga förstås men flyger de långt eller sitter de mest på tomten och gör några flyguppvisningen över tomten?

Är lite rädd för att katten tar dem om de sitter mest på tomten.

Går det att ha duvor som är som vilda duvor dvs. flyger omkring mest på dagarna några kilometers radie och sen kommer till huset för att sova? Är det någon skillnad mellan raserna när det gäller hur nära de håller sig till huset?

Jag borde väl hitta en bok egentligen mend et är inte säekrt att deras beteende finns redovisat där.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Hur hålla duvor?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-09 kl 15:51 »
Hej!

Det är kul och intresant med duvor, dom skapar atmosfär kring gården.

Det finns en massa olika raser av rasduvor som du kan ha i duvslag och ha friflygande. Du kan söka på google om det.
Rasduvorna håller sej intill gården förutom att en del av dom "höjdflygare, tumletter, rollare mm." kan gå upp högt i luften men drar inte gärna iväg någon stans. Påfågelduvor och olika köttraser håller sej mer nära slaget och dess tak.

Brevduvorna flyger kring gården runt runt och kan dra iväg och vara borta i flera timmar för att sedan komma hem igen. Brevduvorna tar hand om sina ungar jättebra och har man barn hemma kan man skicka små medelanden till varandra. Tränar man dom så kan man släppa dom på långa avstånd t.ex. 75mil.

Det är att föredra ett duvslag än ett stolpslag, har du ett stolpslag så har man inte den kollen på duvorna och dom är mycket mer utsatta för pretatorer "rovdjur" Väljer du ett litet duvslag så har du möjligheten att stänga in dom under natten och även om det skulle vara någon hök som stannar för att ta dom, kan vara nödvändigt att stänga in dom en vecka kanske.

Det bästa duvslaget man kan göra är på en vind eller något magasin och gärna med spåntak under teglet, man får då en bra ventilation och slaget håller sej torrt

Vet inte om du blev så mycket klokare av det här, men det är lite i alla fall ;)

Lycka till
/Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Intricate

  • Inlägg: 474
SV: Hur hålla duvor?
« Svar #2 skrivet: 07 mar-09 kl 12:38 »
Tack för infon!

Då är det nog brevduvor jag ska satsa på. Är det en enda ras brevduvan eller finns det fler?

Det låter nog då mer vettigt med ett hus åt de än ett stolpslag eftersom man kans tänga åt dem + att man kan hålla bättre koll på dem. Måste ju vara lättare att hålla rent också i ett hus.

Hur många brevduvor ska man börja med? Går det bra att bara skaffa en hona och en hane till att börja med eller trivs de bättre om de är fler.
Är det svårt att få tag på brevduvor?

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Hur hålla duvor?
« Svar #3 skrivet: 07 mar-09 kl 14:47 »
Hejsan!

Brevduvorna är lätta att ha och det finns olika färger på dom också.

Tycker du ska börja med 3-5 par, duvor är flockdjur och man får dom att trivas lättare, vist kan man ta ett par bara, jag tror att du kommer att känna att det inte är något liv på dom då den ena kanske ligger på ägg. Får du tag på ungar så ska du försöka att få 10st och helst att dom precis har börjat äta

Jag vet inte vart du bor? Det finns säkert någon brevduveförening i din närhet och går du med där så hjälper dom dej att komma igång.

Om du inreder ett slag så försök att lägga en spånskiva på golvet för att underlätta städningen för dej.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hur hålla duvor?
« Svar #4 skrivet: 07 mar-09 kl 14:53 »
Åh, duvor vore kul... Ett hörn på min höskulle vore perfekt att bygga duvslag av... Men hur är det med deras köldtålighet? Jag vet ju att duvorna i stan KLARAR sig, men mår dom bra av perioder med 25, ända upp till över 30 grader kallt? Eller skulle dom vilja bli instängda i ett isolerat utrymme då? 
 Vi har vilda duvor som vistas runt och på gården ibland, hur fungerar det med dom och tamduvor ?                       
                                       Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 07 mar-09 kl 14:56 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Hur hålla duvor?
« Svar #5 skrivet: 08 mar-09 kl 11:26 »
Här har jag gjort om en lotterikur till ett avelsslag, den här kuren är byggd av 2`2`reglar och 12 mm. playwood, kuren är 120 cm bred, den bredden som är på skivorna.

Har gjort två avdelningar, längst in är det nyanskaffade duvor som jag vill ta ungar efter först innan jag släpper ut dom. Här kan dom gå ut och se omgivningen i buren utvändigt och på det sättet lära sej sin nya omgivning. I det första rummet är det duvor som jag anv. till avel som jag har fått bra flygduvor ifrån.

Ska försöka här i vår att klä väggarna invändigt och måla så det blir trevligare både för mej och duvorna. Det ligger spånplatta på golvet som jag oljat in för att det ska gå lätt att skrapa av skiten.

Duvslag behöver inte vara isolerat, kylan klarar dom bra även om det kommer ner till -30 grader men det får inte vara dragigt eller fuktigt i slaget. Stats/torgduvorna kommer nog gärna på besök och kan även vilja komma in till dina duvor. Jag brukar fånga in dom och ta med mej dom till stan när jag åker dit eller också kan man ta dom till hushållet, det är absolut inget fel på dom.

Lycka till!
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hur hålla duvor?
« Svar #6 skrivet: 08 mar-09 kl 11:38 »
Tack för svaren!
  Bör man alltid ha någon sorts voljär utanför slaget som dom stängs in i innan dom lärt sig var dom bor? Då blir det krångligt med min Höskulle ide'...
 Eller räcker det med att ha ett ordentligt utrymme inomhus och ha dom instängda där en liten tid innan man öppnar? Förstår dom var maten finns då eller är risken stor att dom flyger iväg och aldrig mer kommer hem?
 Jag har ett hökpar som bor i skogen några hundra meter från gården, blir alla duvor hökmat eller klarar dom sig? Jag vill ju inte ha duvorna instängda i voljär för alltid, då försvinner ju tjusningen med det hela... Men jag vill inte hålla dom stackarna så att dom tas av höken heller, då är det bättre att låta bli "Projekt Duva", tror jag.
 Kingduvor (visst är det köttduvor?), hur är det med deras flygförmåga och möjligheter att klara att hålla sig undan hök?
 Många frågor blir det... ;)
                                          Mvh
                                      Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Hur hålla duvor?
« Svar #7 skrivet: 08 mar-09 kl 12:22 »
Du behöver ha en nätbur utanför på väggen så dom ser omgivningen, annars vet dom inte vart dom ska gå in till sitt slag. Du ska ha en plattform som du ställer buren på och den plattformen ska sitta kvar sedan du tagit bort buren, det blir deras landningsställe och dom hittar in lättare.

Hökparet du talar om, är du säker på att det är höh så det inte är vråkar och dom rör inte dina duvor. Har man duvor friflygande så kommer det alltid att vara några duvor som går åt på att höken tar, specielt i agusti när unghökarna kommer och nu på våren när hökarna sträcker norrut.

Kingduvor tillhör köttrasduva och den tar höken lättare än brevduvor. Den är tyngre och klumpigare.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hur hålla duvor?
« Svar #8 skrivet: 08 mar-09 kl 12:29 »
 Tack för svaren igen! :)
Jo, det är hökar.
Vråk finns inte här vad jag vet.
 Det är på hösten jag har fått några hönor tagna av ungfåglarna.
Då får det bli smidiga Brevduvor jag riktar in mig på, för jag antar att tex Påfågelduvor också är ett perfekt mål för höken med sin vita färg?
Det går att lösa med en plattform och bur, jag får helt enkelt klättra på en stege utifrån när jag ska göra rent och öppna buren osv.
                                    Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Hur hålla duvor?
« Svar #9 skrivet: 08 mar-09 kl 13:03 »
Jag tror nog att det är vråkar du har hos dej, för skulle du ha ett hökpar som bor hos dej så skulle dom vara på dina höns även på vårkanten och juli - . Maj-juni finns det så mycket andra fågelungar och sådant som de tar i stället

Påfågelduvor är enkla byten för höken.

Du ska nog inte klänga på en stege när du städar eller öppnar, det är bättre att du gör det innefrån i stället. Och kanske enbart anv. stegen när du sätter upp landningsbrädan och buren.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jon.b, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser