Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ung och intresserad  (läst 4385 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Ung och intresserad
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:49 »
Ti 4 Dec, 2001 - 09:22
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Vad roligt att höra att det finns människor som fortfarande vill köra sina kallblodshästar och utbyter tips med varandra.
Jag är bara 16 år men mycket intresserad av gameldags jordbruk med häst och självhushållning. Hur mycket går upp mot att köra slåttermaskin med häst? Faktiskt kunna känna doften av det man gör!
En sak jag saknar är ungdomar i min egen ålder med samma intresse för gameldags jordbruk och kärleken för det naturliga! Vet någon om det finns läger/organisationer man kan gå med i för ungdomar? Jag är medlem i Småbrukarna och andra organisationer som jag verkligen gillar men det skulle vara roligt att ha kontakt med människor som inte redan har allt det man behöver för att kunna driva en gård o.s.v. Utbyta tankar om framtiden och så vidare.
Jag är otroligt tacksam för de kontakter jag redan har med människor i andra åldrar med dessa intressen och de äldres visdom men jag hoppas ni förstår hur jag känner.
Någon som känner till någon familj med barn som driver sådana jordbruk t.ex.?

Tacksam för svar.
/ Susanna

Mattias

  • Inlägg: 22
Re:Ung och intresserad
« Svar #1 skrivet: 23 okt-03 kl 11:49 »
Hej, antar att du tycker jag är gammal med mina 25 år... *ler* men vi går iaf mot samma framtid, vore kul att utbyta tankar med dig... hoppas du hör av dig! Lev väl! /Mattias

buggehult@hotmail.com
Jorden tillhör inte människan, människan tillhör jorden. Allt hänger samman så som blodet förenar oss alla. Människan vävde inte livets väv, hon är bara en tråd i den. Vad hon gör mot väven, gör hon mot sig själv.

peppe

  • Gäst
Re:Ung och intresserad
« Svar #2 skrivet: 16 jul-04 kl 19:47 »
Jag är också ung (23) och intresserad av att odla småskaligt och använda häst istället för traktor osv. Jag har dock ganska dåligt med praktiska erfarenheter. Är uppväxt i villaområde och har inte tagit mig ut på landet än. Jag har pluggat biologi i några år och odlar endel på en kolonilott. Jag skulle gärna höra något av er andra här.

hälsningar
Peter

EvaS

  • Inlägg: 27
    • Skåne
Jag finns här också
« Svar #3 skrivet: 07 jan-05 kl 19:41 »
... he, he.... lastgammal med mina 41 år då  ;)

Jag skaffade en ardenner för 3-4 år sedan. Jag lärde mig och henne körningens kunskaper samtidigt. Jag hade ridit i många år innan och red in henne innan jag började köra. Jag hade dock bra hjälp och kunnigt folk att fråga!

Hon är nu helt inkörd och jag lägger erfarenhet till erfarenhet med henne. Jag började med släde, sen beteshack - fast utan redskapen... det var alltså en skranglig järnhjulsvagn kan man säga. Sen drog hon harv, ett åder (tog upp potatis), och timmer... först en stock i taget med kätting och sen hela stockasläden (=två slädar efter varandra med stockar ovanpå). I somras blev det äntligen riktig rullande vagn. Det gick finfint! Dessemellan har vi förstås åkt pulka och skidor på vintrarna. I somras fick hon även dra hölassen. Det var en höjdare!!! Doftade ljuvligt och kameran användes flitigt. Folk stannar bilarna och stirrar som om de just flyttat bakåt i tiden ett antal år. Underbart!!!

Under tiden jag gjort detta har jag även köpt in gamla...mer eller mindre... vrak i form av gamla hästdragna jordbruksredskap. Dessa renoverar jag sen efter hand och målar fina. Jag försöker med redskapens hjälp att komma underfund med hur man skötte jordbruk förr och det är jätteintressant tycker jag. Jag är uppvuxen i en förort så jag har ingen jordbrukskunskap egentligen. Vi flyttade ut på landet för 7 år sedan och tar ännu bara hö + lite potatis + jordgubbar på våra marker. Jag läser en hel del här just för att utöka mitt kunnande.

EvaS

  • Inlägg: 27
    • Skåne
PS.. jag finns i Skåne om någon är nyfiken
« Svar #4 skrivet: 07 jan-05 kl 19:43 »
...på att se pållarna/redskapen. Dotterns russ har också dragit timmer, sulky etc. Jättekul!

Lusa

  • Gäst
Re:Ung och intresserad
« Svar #5 skrivet: 17 jan-05 kl 21:59 »
jag är också ung (24) med tankar !!  ;D

 

I@

  • Gäst
Re:Ung och intresserad
« Svar #6 skrivet: 11 apr-05 kl 19:27 »
Ti 4 Dec, 2001 - 09:22
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Vad roligt att höra att det finns människor som fortfarande vill köra sina kallblodshästar och utbyter tips med varandra.
Jag är bara 16 år men mycket intresserad av gameldags jordbruk med häst och självhushållning. Hur mycket går upp mot att köra slåttermaskin med häst? Faktiskt kunna känna doften av det man gör!
En sak jag saknar är ungdomar i min egen ålder med samma intresse för gameldags jordbruk och kärleken för det naturliga! Vet någon om det finns läger/organisationer man kan gå med i för ungdomar? Jag är medlem i Småbrukarna och andra organisationer som jag verkligen gillar men det skulle vara roligt att ha kontakt med människor som inte redan har allt det man behöver för att kunna driva en gård o.s.v. Utbyta tankar om framtiden och så vidare.
Jag är otroligt tacksam för de kontakter jag redan har med människor i andra åldrar med dessa intressen och de äldres visdom men jag hoppas ni förstår hur jag känner.
Någon som känner till någon familj med barn som driver sådana jordbruk t.ex.?

Tacksam för svar.
/ Susanna

Hej allihop!  :D
Jag är oxå intresserad av att sköta jord- och skogsbruk på gammalt vis, - men har ingen erfarenhet eller någon som kan lära mig.  :'(
Skulle vara jätteskoj om vi "unga och intresserade", med flera, kunde hjälpa varandra  :D
Gå gärna in på min hemsida och läs mer om mig, mina djur, våran gård, mm.

MVH Ia  8)

Nyponros

  • Inlägg: 22
Re:Ung och intresserad
« Svar #7 skrivet: 12 apr-05 kl 08:09 »
Hej!

Jag finns också!
Är 21 år och har ett kallblod som nog är inkörd, men enbart till travhäst. Gick på folkhögskola ifjol och fick prova på att både arbeta i skogen och på åkern med häst och tyckte det var jättekul. Skulle gärna lära mig, och hästen, mer!

Mvh Maria

Sleipner_

  • Gäst
Re:Ung och intresserad
« Svar #8 skrivet: 10 aug-05 kl 21:43 »
 :D Tjena! Simon är mitt namn och jag är 17 år! Jag  går på en lantbruksskola i tenhult en bit utanför jönköping! där blev jag väldigt intresserad utav lantraser sen gick det över till att tänka i nya banor rädda hotade raser, självhushållning och så va det ju det med häst!! Ardenner tror jag de blir, de har alltid funnits här på min farsas gård! I alla fall tidigare innan traktorerna tog över!! jag utbyter gärna nåra tankar med dej, tack på förhand/ simon!

isa

  • Inlägg: 262
    • Värmland
Re:Ung och intresserad
« Svar #9 skrivet: 27 nov-05 kl 14:05 »
kvinnerstaskolan utanför örebro hade innan en ettårig hästkörarutb.
de försöker få den att bli ky utbildning
och har lite planer på att starta en kurs där man kan utbilda sej till körinstruktör

kolla deras hemsida

http://www.kvinnersta.orebro.se/
Gammal är äldst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser