Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkorgan till getter  (läst 3435 gånger)

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
Mjölkorgan till getter
« skrivet: 02 okt-05 kl 20:48 »
Hej!
Vi har en mjölkanläggning, anpassad för kor, och undrar var vi får tag på mjölkorgan, spengummin etc. för mjölkning av getter. Någon som kan tipsa?!

/Kent o Tommy
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Mjölkorgan till getter
« Svar #1 skrivet: 02 okt-05 kl 23:45 »
Jag har kompisar som har mjölkfår, de kan nog tips er.

http://www fätorpet.nu/

Lycka till
Anna
« Senast ändrad: 02 okt-05 kl 23:46 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Re:Mjölkorgan till getter
« Svar #2 skrivet: 04 okt-05 kl 02:19 »
Hej!

Om ni har "allt" redan, är det mest en fråga om att sänka trycket. Getter kan ha samma koppar, spengummi etc. som kor men måste ha ett lägre vaccumtryck (annars skadas deras slemhinnor).
Kommer inte ihåg hur lite/högt trycket ska vara, men kan kontrollera om ni vill.

... ja så måste ni ju plugga igen eller ta bort två koppar, men det är ju en lätt sak. Så mitt tips blir - "släng inte ut pengar" på något nytt ni inte "behöver".

Lycka till!

Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
Re:Mjölkorgan till getter
« Svar #3 skrivet: 05 okt-05 kl 19:48 »
Tips mölkanläggning Får/Getter Till salu på blocket.
http://www.blocket.se/view/6248081.htm?caller=kl_s&l=0&c=1&city=0
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölkorgan till getter
« Svar #4 skrivet: 05 okt-05 kl 22:36 »

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
Re:Mjölkorgan till getter
« Svar #5 skrivet: 02 nov-05 kl 11:52 »
Tackar för tipsen! :)
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Villola

  • Inlägg: 76
    • Ångermanland
Re:Mjölkorgan till getter
« Svar #6 skrivet: 12 nov-05 kl 09:15 »
Delaval har spenkoppar o pulsatorer som är anpassat till getter o får,det är olämligt att använda kospenkoppar då dessa är större än för getter,jag vet om en komplett getmjölkmaskin som kommer att säljas bara ägaren blir av med sina 60getter så är ni intresserad så kan jag förmedla kontakten med henne.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölkorgan till getter
« Svar #7 skrivet: 18 okt-06 kl 00:11 »
Gammal tråd, jag vet. Men http://www.sac.dk/ har mjölkorgan till getter och en återförsäljare i Sverige.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölkorgan till getter
« Svar #8 skrivet: 10 nov-06 kl 14:08 »
Ang. SAC och andra.

Har ni också upplevt ett totalt ointresse från dom som "uppger" sig saluföra mjölkutrustningar?

Sac's, svarar inte varken från danmark eller återförsäljare i sverige.
DeLaval, svarar inte eller hänvisar till norge.
Westfalia, svarar inte.

Dom enda som svarat, är ett företag i england och ett i.......eh......Indien :-) Men DÄR gick det fort! Och att få hem grejer från england skulle ta 4 dagar bara.

Ska det vara så här?

Eulalia

  • Gäst
Re:Mjölkorgan till getter
« Svar #9 skrivet: 10 nov-06 kl 14:55 »
de kanske är allför inriktade på stora industriella anläggningar.
Svenska/danska menar jag.
Medan de indiska företagen troligen har mycket större erfarenhet och avkastning av handel mot småföretagare inom mjölkindustrin..

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Mjölkorgan till getter
« Svar #10 skrivet: 10 nov-06 kl 19:11 »
Jag har kontakt med Westfalia och Delaval. De ska lämna offert på anläggning för 100 getter och 30 kor åt mig. Visserligen ska jag ha stordrift men man måste ligga i för att få dom att lämna offerter. Beror kanske på vem man pratar med. ;)
 
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölkorgan till getter
« Svar #11 skrivet: 10 nov-06 kl 21:08 »
Det enda som stoppar lite smått är möjligheten att lösa ut ev. garanti ända från indien. Men 30000:- för en maskin i sverige känns lite "overkill" mot en indisk eller turkisk maskin för 3500:- som bevisligen fungerar i tusental i u-länder i flera år.

Men, hm.....jag anar nästan att garantiservicen i sverige är lika prioriterad som postgången här och att delar från indien skulle expedieras lika fort som dom svarar på sina mail. D.v.s. på dagen.

Om jag säger så här; man hör rätt kraftigt hur locket för örat går igen i sverige när man nämner att man mjölkar getter.

Det får en att omprioritera sina tankar kring inhemska (eller i.a.f. nordiska) varor och importvaror.
« Senast ändrad: 10 nov-06 kl 21:11 av Gruff »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 2 användare (1 dolda)
Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser