Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är det någon som kan lära mig ystning  (läst 3318 gånger)

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
är det någon som kan lära mig ystning
« skrivet: 08 apr-07 kl 09:49 »
 hej finns det någon som kan lära mig och min systerdotter att ysta get ost eller fårost eller vet någon som håller kurser mvh.praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:är det någon som kan lära mig ystning
« Svar #1 skrivet: 08 apr-07 kl 18:53 »
"En sak är gemensam för alla osttillverkare: Förvåning, när osten blir bra."
"Jeg har grint, svure å vure etret."
"Att tillverka en ätbar ost är inte så svårt.  Men om man vill ha någon särskild sort, då blir det värre."

De två första citaten är ur boken "Ost", som jag inte har framför mig just nu, och inte kommer ihåg författaren på.  ICA förlag, TROR jag.  Det tredje citatet är en gammal ostmästare som höll en del av en kurs jag gick på.  Och så en liten historia:

På 1970-talet när kollektiven var vanliga, blev jag ombedd att komma och visa ett av dem hur man gör getost.  Jag sa:  "Det är inte så svårt, men det är ett fasligt diskande."  Medlemmen i kollektivet sa: "Ja, men vi diskar varje dag efter femton personer, så det ska nog gå bra."  Jag samlade ihop mjölk till att fylla min åttalitersgryta, frös den för att underlätta transport (osten blir vattnig då, men det fick dom ta) och packade ner alla ystgrejorna och for dit.  Efter en timme hade jag värmt mjölken, visat de 33 graderna på ystningstermometern, tillsatt löpet, rört om med sleven, låtit det stå en halvtimme, skurit det hela med min hemmagjorda ostharpa av ståltråd, rört igen med sleven, hällt upp det hela i ostduk och pressat ur den mesta vasslan tillbaka i grytan och satt den på kokning för att göra mese.  Och varje gång jag använt ett verktyg, diskade jag det.  Sedan bjöds jag på te med nybakat bröd, och medlemmen som bett mig komma sa:  "Tack ska du ha, Trollmor, det var intressant det här.  Fast, det var ett fasligt diskande!" ;D

Om Du vill prova något lätthanterligare, så skaffa en förpackning fil från affären och se om det går att få mjölksyrabakterierna i den att växa i getmjölken.  (Tyvärr förekommer det att fil i affären är "död", men prova med några olika mejerier så borde det gå.  Mejerierna stämplar sitt nummer i botten på förpackningen.  Bäst resultat fick jag med Fjällfil och Gräddfil.)  Häll lite fil i botten av en ren hink och sila upp mjölken spenvarm direkt i hinken.  Efter några dagar märker Du om det har blivit fil av det hela.  Häll då upp det i en gryta (låt inte den sura mjölken stå i en aluminiumgryta, metallen löses ut i maten) och värm försiktigt under omrörning.  När det hela är grynigt, låt grynen sjunka till botten, och sila sen gneom ostduk.  Resultatet kallas keso eller cottage cheese, och är en halvkonserv.  Riktig ost håller sig längre.  Prova keso med smör och färskt hembakt bröd.   :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:är det någon som kan lära mig ystning
« Svar #2 skrivet: 08 apr-07 kl 19:26 »
trollmor du verkar kunna mycket om getmjölk. Jag passar på att lägga in ett par frågor...
Om man fryser getmjölk kan man ta upp den och använda den som vanligt sedan (dricka) eller måste man göra typ ost på den. Hur länge håller den sig i frysen? - har för mig att livsmedel med hög fetthalt har kort hållbarhet i frysen.
Gör det skillnad på smaken om man tar bort en del av fettet eller är smaken fortfarande den samma. Skulle vilja tycka om getmjölk men höll på att spy  :-[ när jag smakade första gången och nu vågar jag inte prova igen.
Är Feta ost gjort på get- eller fårmjölk när den är gjord på "riktigt"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:är det någon som kan lära mig ystning
« Svar #3 skrivet: 08 apr-07 kl 21:31 »
trollmor du verkar kunna mycket om getmjölk. Jag passar på att lägga in ett par frågor...
Om man fryser getmjölk kan man ta upp den och använda den som vanligt sedan (dricka) eller måste man göra typ ost på den. Hur länge håller den sig i frysen? - har för mig att livsmedel med hög fetthalt har kort hållbarhet i frysen.
Gör det skillnad på smaken om man tar bort en del av fettet eller är smaken fortfarande den samma. Skulle vilja tycka om getmjölk men höll på att spy  :-[ när jag smakade första gången och nu vågar jag inte prova igen.
Är Feta ost gjort på get- eller fårmjölk när den är gjord på "riktigt"
Nu ska vi si här, så Du inte sätter mig helt på det hala.   :-[

Så förskräckligt mycket vet jag väl inte, men visst kan man frysa mjölk, dock förlorar den i smaklighet.  Den blir vattning efter att man tinat den, vilket kan motverkas av att man låter den tina långsamt och fullständigt innan man börjar använda den.

Om Du gillar vanlig köpemjölk borde Du inte må illa av getmjölk, såvitt det inte är något fel på den.  Däremot har vi ju olika smak, och gillar olika saker.  De flesta jag träffat håller med mig om att getmjölken är godast om man gör något med den, t ex ost, fil, som degvätska, pannkakor ...  De flesta getter har "utpräglad getmjölkssmak" på mjölken, vilket lär ska förstärkas kraftigt om man får med så mycket som ett enda hårstrå i stävan.  Fettet i mjölken drar åt sig getsmaken.  Och getter luktar visserligen trevligt, kom vi ju överens om, men kanske inte inblandade i mjölken trots allt...  :-[

Vad Du än fryser kan aldrig bli bättre än det var när Du la ner det i frysen.  Mjölk är ett mycket näringsrikt och smakligt näringsämne, det tycker inte bara vi utan bassiluskerna också. Och även i en frys sker förändringar i födoämnet, även om det går mycket långsammare.  Det lär till och med ska finnas mikrober som kan växa och föröka sig i minusgrader!!! :o

Jag TROR att namnet Feta betyder att osten är gjord på fårmjölk.  Men de få perioder jag har haft tillgång till fårmjölk (dött lamm + adopterad av tackan) använde jag den direkt som kaffegrädde, den var så jättegod!

Summa: De enda mikrober vi vill ha i mjölken är mjölksyrabakterier.  Dessa är mycket ömtåliga, och kommer ingenstans om de inte är först på plan.  Då producerar de dock mjölksyra som hindrar de flesta andra organismer - utom mjölkmögel, som man gillar som tandvärk ungefär.  Det bildar en vit hinna på mjölkytan, och är svår att utrota om man väl fått in det.

Hygienen är jättesuperviktig.  Använd helst bomull för att sila mjölken.  Om Du inte har en sån där jättestor speicalsil med specialbomullsdukar, så kan Du göra som jag:  En vanlig plasthink med lock (vi alternativare tigger förstås från konditorier, särskilt så här års när de köper mandelmassa i hinkar) och så skaffar Du ett extra lock som Du gör ett hål i.  Genom hålet sticker Du en hyfsat stor tratt (ny bensintratt, typ) och lägger en tuss vanlig bomull från apoteket överst i röret.  Mjölken tar en stund på sig att komma igenom, och det sista får gå till hundar och katter, men det som rinner igenom är hyggligt välsilat.

Min Far, i härligt minne bevarad, brukade titta på mina ansträngningar och konstatera:  "Mjölk är ett utmärkt näringssubstrat."  Ett näringssubstrat, det är sånt där som man avsiktligt odlar bakterier i ...  :-[

Och ovan nämnde ystare på kursen sa:  "Ser ni, göschel å mjöllk, dä ä nu en gång olika saker, å bör, om MÖJLITT, förvaras på olika plass!" :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skogen

  • Gäst
Re:är det någon som kan lära mig ystning
« Svar #4 skrivet: 25 jun-07 kl 08:29 »
Hej Praline,

om du och din systerdotter bor i närheten så finns det möjlighet till ostkurser på  Ransbysätern (säter = fäbod på värmländska) i norra värmland. Lärare är både säterkullor som gjort ost med knappa medel ute på sätervallen och Stig som driver Lillängens gårdsmejeri i Sunne. De är fulla av kunskap om hur man gjorde förr och hur man gör idag. Fokus blir på getost. Vill man finns också möjlighet till logi på sätern till vandrarhemspriser.
Själv är jag säterkulla på Ransbysätern i år. Kontakta mig om du vill veta mera. corvuscorax@spray.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:är det någon som kan lära mig ystning
« Svar #5 skrivet: 26 jun-07 kl 03:37 »
Har man en frisk get, sköter hygienen och en kyl som håller +4 så smakar getmjölken som vilken mjölk som helst.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:är det någon som kan lära mig ystning
« Svar #6 skrivet: 26 jun-07 kl 05:12 »
Har äntligen smakat getmjölk å e den bara redigt kall är den hur god som helst!  ;D
« Senast ändrad: 26 jun-07 kl 05:12 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:är det någon som kan lära mig ystning
« Svar #7 skrivet: 27 jun-07 kl 01:24 »
Grattis!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare
Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser