Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hundraser som är allergivänliga  (läst 47232 gånger)

VildaTilda

  • Inlägg: 26
hundraser som är allergivänliga
« skrivet: 18 okt-08 kl 15:01 »
hej!! 

äntligen ska vi kanske skaffa hund men vet inga allergivänliga alla raser som ni säger uppsattas och lägg gärna till en bild

//matilda ;D

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #1 skrivet: 18 okt-08 kl 15:24 »
Det finns tyvärr inga allergivänliga hundar.
 Visst fäller vissa raser mindre än andra, men eftersom allergenerna främst sitter i huden och saliven är sannolikheten ändå stor att en pälsdjursallergisk person ska få en reaktion. Sedan kan mängden allergener skilja sig mellan olika individer inom samma ras - så att man bättre tolererar vissa djur.

Har man pälsdjursallergi i familjen (eller i sitt nära umgänge) ska man fundera ordentligt innan man skaffar något slags pälsdjur. En eventuell omplacering är sorgligt både för människor och djur.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

finne-robin

  • Inlägg: 25
    • -
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #2 skrivet: 18 okt-08 kl 22:31 »
hej!! 

äntligen ska vi kanske skaffa hund men vet inga allergivänliga alla raser som ni säger uppsattas och lägg gärna till en bild

//matilda ;D


Jag känner många som haft "hundallerigi" i familjen men ändå kunnat ha Schäfer

tanteva

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #3 skrivet: 18 okt-08 kl 22:36 »
Min granne har en pudel just för att den är allergivänlig.
Eva

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #4 skrivet: 18 okt-08 kl 23:36 »
Jag har en pälsdjursallergisk kompis som är extra känslig för korthåriga hundar men hon känner inte alls av våran älghund som ständigt fäller så att det står som ett moln runt henne.
Jag har en annnan kompis som har två långhåriga dvärghundar som hon inte är allergisk mot, däremot drar dom in gräs-pollen som hon är allergisk mot.
Två andra bekanta påstår att deras allergi har blivit mildare sen som skaffade hund, men det bör ju bara psykiskt  ;)
Skälv är jag bara allergisk mot psyket på vissa hundar, skulle tex. inte kunna leva ihop med en Border Collie eller Cavalier.
Ni måste helt enkelt börja med att hitta ett antal raser som skulle passa era personligheter och livssituation, och sen se till att träffa dom och upptäcka vilken som ni är minst känsliga mot,
oftast är det långhåriga eller strävhåriga hundar som inte fäller (så mycket) som brukar gå bättre, men kanske också bör titta efter raser som inte är så benägna att slicka folk i ansiktet.

Köp sen hunden av en seriös uppfödare som skriver in i kontraktet att denne köper tillbaka hunden om ni skulle uppvisa allergi.

Städa ofta, bada hunden ofta, och släpp inte in den i sovrummet.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Vilse

  • Gäst
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #5 skrivet: 19 okt-08 kl 03:19 »
laang eller korthaar spelar ingen roll, det aer inte underhaaret eller oeverhaaret utan vad hunden har i smaa partiklar som den laemnar efter sej.

det kan ibland skilja fran en ras till en annan men det aer individuellt.


spelar ingen roll om ni haaller hunden i bara en del av bostaden daa dessa partiklar faerdas med era klaeder daa ni umgaatts med hunden.

det finns aeven dom som klarar av en en individ av en specifik hundras men inte en annan individ av samma hundras.

samma gaeller allergiproverna man tar, man kan vara hundallergiker enligt testet men aendaa klara av att bo med viss hund.
men det aer jaedrans dumt att chansa.

vet inte om det funkar med at umgaas med typ en draektig tik och se om man taal henne och daa aeven taal valpen ur henes kull??




Marygold

  • Inlägg: 97
  • Sagolika Höö
    • Småland
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #6 skrivet: 19 okt-08 kl 07:04 »
Citera
Jag har en pälsdjursallergisk kompis som är extra känslig för korthåriga hundar men hon känner inte alls av våran älghund som ständigt fäller så att det står som ett moln runt henne.

Storlyckansanna har helt rätt, det är i hudpartiklar och saliv som allergenerna sitter i första hand. Fällning eller ej har inte med saken att göra. Men det stämmer också att olika individer har olika mängd allergener, själv är jag allergisk mot katter men tål vissa individer. Har du tur och hittar en hund med låga halter allergener så kanske det går bra. Sedan är ju olika människor olika känsliga, några kan utan problem umgås med hundar korta stunder, andra börjar ögonen rinna på om de står på två meters håll från en hund.

Det är alltså svårt att ge rekomendationer...
Karin på Sagolika Höö

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #7 skrivet: 19 okt-08 kl 21:35 »
Ens allergi är individuell och du måste helt enkelt umgås med en massa olika raser och indivder utav raserna innan du kan veta vilken/vilka ras/er DU tål.

Min far/syrror tål vår bichon frise, men blir dåliga av alla andra hundar i familjen.
Jag vet allergiker som bara tål huskies. Så testa dig fram! och se till att verkligen gräva ner ansiktet i hundarnas päls, flera gånger och gärna n'r du är sjuk/förkyld för då är man oftare känsligare.
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

ameli_h

  • Inlägg: 143
    • Östergötland
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #8 skrivet: 15 dec-08 kl 14:21 »
Kinesisk nakenhund och pudel ska visst vara bättre än andra raser...

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #9 skrivet: 15 dec-08 kl 15:51 »
Jag skulle inte råda dig att skaffa hund om du är allergisk. Som redan har sagts så varierar det hur allergen en hund är, och ingen specific ras är helt allergivänlig. Jag känner av alla hundar, men ofta känner jag mindre av hundar som bishon frisee och pudel, dock var jag mycket allergisk för min mosters pudel... En riktig allergibomb är min brors vit älghund-jämthundskorsning som jag känner av från kläder och utomhus så det varierar mycket.
elliha.blogspot.com

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #10 skrivet: 16 dec-08 kl 12:00 »
hej!! 

äntligen ska vi kanske skaffa hund men vet inga allergivänliga alla raser som ni säger uppsattas och lägg gärna till en bild

//matilda ;D

Hej.
Dessa hundar är allergivänliga :D Dom har inte den tunna underpälsen, inte mjället och dom skäller inte!!!!  ;D http://biphome.spray.se/zannaviken/valpar1.htm
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #11 skrivet: 16 dec-08 kl 12:29 »
Bichonne frise ska ju vara helt allergivänliga sägs det..
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

tonebender

  • Inlägg: 201
    • Västergötland
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #12 skrivet: 16 dec-08 kl 12:32 »

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #13 skrivet: 17 dec-08 kl 11:13 »
Bichonne frise ska ju vara helt allergivänliga sägs det..

Kan intyga att de inte är helt allergivänliga, men de är en av de bättre. Om man bara har lite allergi så kan man kanske klara en sådan.

Om det var så att basenji är allergifria så skulle jag hoppa högt, jag älskar hundar och basenji är coola. Dock är jag skeptisk, men jag har inte träffat någon så jag kan testa.
elliha.blogspot.com

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #14 skrivet: 17 dec-08 kl 15:59 »
dom raser som inte fäller och behöver trimas sägs vara mer allergivänliga.
typ
pudel
sofftisar
kerryblue
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #15 skrivet: 22 dec-08 kl 22:46 »
Innehåller halsmandlar allergener?

Jag har läst någon gång att hundar som fått halmandlarna bortopererade får saliv som inte är så allergiframkallande.

Till ex en kortklippt pudel är lätt att duscha och föna ofta och då blir man av med allergiframkallande hudfnas.
Om det är pollensesong så kan man ta på den en tunn overall och klä av den innan den går in i huset.

Jag har hört någon gång att honkatter är mindre allergiframkallande än hanar, värst ska visst okastrerade hanar vara!
Hur kommer det sig? Finns det motsvarande skillnad vad det gäller hundar?

Jag själv är totalt oallergisk och skriver bara av ren nyfikenhet.

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #16 skrivet: 22 dec-08 kl 23:34 »
hej!! 

äntligen ska vi kanske skaffa hund men vet inga allergivänliga alla raser som ni säger uppsattas och lägg gärna till en bild

//matilda ;D

Jag har tibbetansk terrier. En ras som inte fäller, inte har jaktinstinkt och är något reserverad mot främlingar. Det är inte en terrier, utan härstammar från tibet, förmodligen  sängvärmare i kloster. Min förra hanne blev 16 år. De är atletiska o glada. Jag klipper för att slippa en annars väldigt stor pälsvårdsdel..man kan spinna av håret.

Ann

 

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #17 skrivet: 07 jan-09 kl 21:44 »
Kinesisk nakenhund och pudel ska visst vara bättre än andra raser...

NEJ!...Absolut inte..
Kinesisk naken hund är den mest epitelrika hunden av alla raser!

Pudel däremot har inget epitel. :)
Därför rekommenderar jag Pudel.
Lågt epitel har sofftisar, kerryblue  terrier som fjäderfä skrev tidigare och
Tervueren räknas också som allergivänlig ras.

Epitel finns i hundens hud avlagringar (mjäll), snor, saliv, öronvax och urin.
Båda mina syskon har astma.
Ändå har vi haft hund sedan vi var små.
Kan tillägga att vi hade flera hundar i hemmet. (pudel kennel)

Det finns fyra enkla regler som alla allergiker/astmatiker måste följa om de skall ha en hund.

1.    Prova först med att besöka personer som tex har en pudel hemma. (gärna allergiker för de brukar ha det renare hemma.)
2.    Hunden måste bada minst en gång i veckan.
3.    Ha hunden kortklippt.
4.    Ha inte hunden i sängen.
« Senast ändrad: 07 jan-09 kl 21:56 av åsnemor »

AnnaPanna_is_back

  • Inlägg: 344
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #18 skrivet: 08 jan-09 kl 22:29 »
Vet inte hur det är med hundar, men om man som jag är allergisk mot pälsdjur så ska man inte ha något djur med päls. Det är min allergiläkares ord och jag måste tyvärr hålla med honom. När jag hade ställt in mig på att det inte blir något husdjur i den här familjen så sprang vi på minigrisar..Så vi köpte en, eftersom det var öppet köp i 2 veckor och för att man inte blir allergisk mot grisens borst.
Det tog 6 månader, sedan hade jag utvecklat allergi även mot gris! Det är så vi gör, vi allergiker.. Det är inte lätt att testa, eftersom man kanske tål djuren/rasen till en början, men inte sen.

Idag bor vår gris i stian tillsammans med två gris-kompisar. Efter 4, 5 år av cortison sprutor så var vi tvungna att hitta en lösning. Men hur gör man om man utvecklar allergi mot en hund. Flyttar ut honom?

Oavsett hur man gör så tycker jag man ska ha en plan B, utifall att man utvecklar allergi även mot den nya familjemedlemmen.

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #19 skrivet: 09 jan-09 kl 02:16 »
om man som jag är allergisk mot pälsdjur så ska man inte ha något djur med päls.
Det är ju egentligen inte pälsen som är allergiframkallande. Det är epitelet..
Hudavlagringarna, dammet från grisen innehåller epitel..
Det är svårt att råda andra om huruvida de kan skaffa hund eller inte.
Vi har sålt pudel till allergiker i 25 år och det har fungerat.
Men det är noga med skötsel, bad och hygienen i hemmet.
Pudeln har ingen riktig päls, den har ull och saknar därför de hårdare täckhåren.
Detsamma gäller softis och kerryblue..

Jag råder alltid en ev köpare att prova först.
Gå hem till folk som har pudel och var hundvakt eller passa en pudel under semestertider.
Man kan vara dagmatte också och lägga köpet på hyllan. Det går att kompromissa och prova.

Vi passade hundar i flera år innan vi vågade att ta steget och för oss gick det bra.
Min syster som fortfarande är astmatiker, hennes man och ett av hennes barn likaså, har 2 pudlar.
Den äldste är 12 år gammal. De fårvisserligen problem under sommaren med pollen.(gråbo)
Hundarnas pälsar drar med sig pollen in i huset. Det är också något att tänka på.
De rakar därför hundarna på sommaren och låter pälsen växa under vintern.
« Senast ändrad: 09 jan-09 kl 02:20 av åsnemor »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser