Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?  (läst 4640 gånger)

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« skrivet: 17 apr-19 kl 07:52 »
Har läst igenom rätt många trådar på det här forumet och undrar om jag inte har skrämt upp mig själv lite genom att läsa så mycket om kvalster, löss och kalkben; obekymrade personer rapporterar ju inte problem, so synen blir väl lite sned.

Visserligen ska man ju vara beredd på att hantera problem, men hur ofrånkomligt är det egentligen? Är höns = kvalster eller kan man faktiskt lyckas ha ett gäng höns utan att dessa problem uppstår?

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-19 kl 12:53 »
Har läst igenom rätt många trådar på det här forumet och undrar om jag inte har skrämt upp mig själv lite genom att läsa så mycket om kvalster, löss och kalkben; obekymrade personer rapporterar ju inte problem, so synen blir väl lite sned.

Visserligen ska man ju vara beredd på att hantera problem, men hur ofrånkomligt är det egentligen? Är höns = kvalster eller kan man faktiskt lyckas ha ett gäng höns utan att dessa problem uppstår?

En gissning är att väldigt många har det utan att veta om eller så förnekar man det, mycket beror nog på hur man har sina djur med hur det märks.
Sen så sprids det ju rätt bra just pga detta

Har man köpt ägg, rengjort dessa korrekt och sen inte har andra människor springande bland hönsen så kanske det kan gå att hålla sig fri

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-19 kl 15:50 »
Jag har har haft 10-100 höns omkring mig i 24 år, men jag tror det var för ca fem år sedan kvalstren kom. Jag hade definitivt märkt dem tidigare om de funnits. Loppor hade vi ett år, men de försvann med gift. Någon enstaka loppa kan det finnas ibland, men de verkar inte stanna. Kalkben har några av våra höns, och det går att behandla med olja om man bara lägger manken till. Jag lobbar för att vi skall slakta ut de individer som lätt får kalkben, men jobbar i motvind. Vissa raser får lätt problem medan andra verkar immuna.

Jag tycker inte parasiterna är så stort problem att jag skulle avstå från höns, men om man skall ha höns utan gifter så bör man bygga lättstädade hönshus och räkna med att man kan få ohyra. Och så inte köpa en höna här och en där utan att lusa av.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #3 skrivet: 17 apr-19 kl 23:50 »
Det är väldigt vanligt, det är därför det skrivs mycket om det.
Många ohyra som huvudsakligen lever på hönsen hela tiden kan ju hönsen själva hantera, oftast, om det får möjlighet till det.

Men just kvalstern lever ju inte på hönsen mer än under natten, därför kan det bli ett stort problem.

Men som det ser ut idag, skaffar man höns får man räkna med ohyra i alla dess former.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #4 skrivet: 18 apr-19 kl 08:51 »
Man ska tänka på att man diskuterar problemen i ställen där man diskuterar sådana problem,
Då kan man luras att tro att det är ett enormt stort problem, när det egentligen är ett mindre.

Men, man ska dock inte förledas och tro att sååååådant kommer jag aaaalllllldrig drabbas av.
För det kommer för eller senare och då gäller det att vara rustad, framförallt med kunskaper.
Det finurliga är att med kunskaperna så får du en möjlighet att förbereda och bygga upp ett skydd som förhindrar/ fördröjer ett eget utbrott.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #5 skrivet: 18 apr-19 kl 09:44 »
Sen är det ju försvinnande liten del av alla hönsägare som sitter på div forum och pratar
Har man köpt levande djur en gång så har man redan där en stor risk

Jag rök på det väldigt snabbt trots att jag körde karantän på alla djur där de fick vara 2 mil från övriga djur och vi inte tar emot besök osv men de hjälpte inte

Det är ju så att en del har försäljning som en extra inkomst, det blir ju då lockande att fortsätta sälja trots smitta, vissa verkar ju även tro att dessa pulver osv som finns löser problemet snabbt och smidigt vilket de inte gör.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #6 skrivet: 18 apr-19 kl 10:21 »

Det är ju så att en del har försäljning som en extra inkomst, det blir ju då lockande att fortsätta sälja trots smitta, vissa verkar ju även tro att dessa pulver osv som finns löser problemet snabbt och smidigt vilket de inte gör.

Tror även att det finns en hel del som inte riktigt förstår kvalsterproblemet. De kanske har, med hjälp av pulver eller kalla dragiga hönshus mm, relativt lågt parasittryck. Om de dessutom inte plockar med hönsen så märker de inte hur besvärligt det är. Och så finns förstås de som tror att hönsen löser det där själva, vilket de givetvis skulle göra om de var fria.

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #7 skrivet: 18 apr-19 kl 13:08 »
Jo, visst ska jag vara uppmärksam. Hade inte tänkt att falla för det där "Det händer bara andra" tankesättet, men samtidigt ville man ju ha lite koll på hur ofrånkomlig den här striden kan bli så man inte blir helt deprimerad. Ska försöka att ta kol på så många springor som möjligt i husbygget och måla ordentligt för att underlätta och sen får vi se.

Är ju nybörjare och tänkte köpa höns istället för ägg till och börja med, så tja, risken finns väl att jag sitter här i sommar och skriver om råd för hur man blir av med krypen.  ::)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #8 skrivet: 18 apr-19 kl 15:48 »
Det kan vara smart att avlusa de nya hönsen med gift i en karantänlåda innan du släpper dem där de skall vara sedan. En gång med gift som gör att du kanske slipper problemet en lång tid framöver.


 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #9 skrivet: 18 apr-19 kl 17:07 »
Jo, visst ska jag vara uppmärksam. Hade inte tänkt att falla för det där "Det händer bara andra" tankesättet, men samtidigt ville man ju ha lite koll på hur ofrånkomlig den här striden kan bli så man inte blir helt deprimerad. Ska försöka att ta kol på så många springor som möjligt i husbygget och måla ordentligt för att underlätta och sen får vi se.

Är ju nybörjare och tänkte köpa höns istället för ägg till och börja med, så tja, risken finns väl att jag sitter här i sommar och skriver om råd för hur man blir av med krypen.  ::)

Det man bör göra och som jag tacklar problemet är ju att göra hönshuset otrevligt för kvalster, de ogillar värme och kyla, de ogillar en torr miljö, de ogillar regelbunden städning, de ogillar material som är uttorkade (cement, gips kalk osv), de ogillar plåt.

Hade jag byggt nytt hönshus idag så hade jag byggt i plåt med cementgolv och pulpet tak för att få så få vinkar som möjligt, jag hade undvikit OSB skiva vilket är det jag har i nuvarande, det är rena paradiset för dessa kvalster med en osb skiva i fuktig miljö fibren reser på sig och bildar perfekta gömställen.

Så plåt, gips och betong är lämpliga material.

Man bör även då tänka på att eftersom kvalster ogillar kyla och värme så är det bra om de går att kyla ut riktigt på vintern och att det går att värma upp ordentligt inne, tex med en kolgrill.

tex ett sånt här som hönshus
https://www.bauhaus.se/redskapsbod-skylight

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #10 skrivet: 18 apr-19 kl 18:38 »
Nja, ett plåtskjul vill jag helst undvika, och att gjuta har jag ingen erfarenhet av. Tanken är att hönshuset ska gå att ta med sig om en flytt skulle bli aktuell i framtiden. Pulpet eller innertak känns däremot rätt bra ide för att undvika skrymslen.

Planen enligt husets byggmästare verkar luta mot plywood för innerväggarna, vilket kanske fungerar om man ser till att måla och täta ordentligt? Har själv inte så bra koll på hur byggmaterial beter sig.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #11 skrivet: 18 apr-19 kl 18:50 »
Nja, ett plåtskjul vill jag helst undvika, och att gjuta har jag ingen erfarenhet av. Tanken är att hönshuset ska gå att ta med sig om en flytt skulle bli aktuell i framtiden. Pulpet eller innertak känns däremot rätt bra ide för att undvika skrymslen.

Planen enligt husets byggmästare verkar luta mot plywood för innerväggarna, vilket kanske fungerar om man ser till att måla och täta ordentligt? Har själv inte så bra koll på hur byggmaterial beter sig.

Plywood känns onödigt dyrt för ett hönshus, gipsskiva borde ju räcka med någon förstärkning där det kan tänkas behöva hänga upp nått

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #12 skrivet: 18 apr-19 kl 19:26 »
Inte gips! När hönsen kommer på att det är kul att picka i så ser det ut som skit sedan. Tretex, frigolit/styrofoam, polyuretanskum mm hackar de gärna sönder också.

Inte så stor skillnad på priset OSB-Plywood med tanke på att Plywooden är så mycket bättre. 52 kr/m2 eller 80 kr/m2. Till ett litet flyttbart hönshus är det nog trevligt att bygga i Plywood. Lättmålat också.


Men jag hade valt något jag slapp måla.

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #13 skrivet: 18 apr-19 kl 20:16 »
Kanske kan kompromissa med plywood på väggar och golv och gips i taket då. Om dom kommer åt att picka sönder där så blir jag nog bara imponerad.  ;D

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #14 skrivet: 18 apr-19 kl 21:10 »
Hackar de verkligen så mycket på en gipsvägg, är inte de tecken på att de har för lite att sysselsätta sig med? Har inte märkt att de rört väggarna sen jag drog gipsputs på osb.

Skulle jag välja en träskiva så hade jag nog gått på sån plywood med sån brun plastfilm på för att dels slippa målandet och sen bli av med alla de håligheter som är på standard plyfa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #15 skrivet: 18 apr-19 kl 23:45 »
Ibland käns det som att det bästa vore om man kunde spola med varmvatten i hela hönshuset, då skulle det gå fort att lusa av. Jag skall i alla fall bygga så för att göra det enkelt för mig. Varmvatten direkt från kranen i slangen, inga krusiduller, 70-gradigt vatten dödar alla kryp och eventuell hönsskit åker med.

Gips behöver bara en fuktig period för att bli dålig, och hönsen går inte att lita på. Ibland rör de inget, för att nästa dag hitta ett ställe att hacka på. Formplyfan är bra, men det blir svårare med skarvarna där. Jag har byggt akvarie i billig byggplywood och sedan lackat med 2-komponents polyuretanlack, och det blev vattentätt. Där hade kvalstren inte hittat något gömställe.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #16 skrivet: 19 apr-19 kl 08:56 »
Mitt nästa hönshus blir helt i plåt, sen att man kan hänga upp någon form av tillfällig isolering på vintern när de blir för kallt, tex täcken eller nått.

Då går det lätt att spola rent och div kryp lär inte uppskatta miljön.

thryll22

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #17 skrivet: 13 jul-19 kl 15:28 »
Hur avlusar man höns med kvalster? Är det helt omöjligt att bli av med ohyran. Jag har sprayat och gjort rent samt strött med kiselgur i golvmaterialet. De går ute hela dagarna och "sandbadar" på olika ställen som de väljer själva.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #18 skrivet: 13 jul-19 kl 16:16 »
Hur avlusar man höns med kvalster? Är det helt omöjligt att bli av med ohyran. Jag har sprayat och gjort rent samt strött med kiselgur i golvmaterialet. De går ute hela dagarna och "sandbadar" på olika ställen som de väljer själva.

Hönorna är inte det stora problemet utan du måste ge dig på kvalstrens där dom finns under dagarna.
Då sitter dom i skydd i språng och vrår i hönshuset.
Jag brukar trycka in ånga i alla sprickor först, det ska in mycket ånga för att man behöver komma upp i 70 grader för att få ihjäl dom.
Sedan blåser man in kiselgur och tätar sprickorna allteftersom.
Slammar man väggarna med kalk så får man ytterligare skydd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur ofta blir det kvalsterproblem egentligen?
« Svar #19 skrivet: 13 jul-19 kl 17:52 »
ohyra kommer de vilda fåglarna med.. vill man slippa ohyra får man ha tak över och finmaskigt nät..men inte ens det är säkert. Vi har haft höns i 35 år ungefär.. aldrig haft några större besvär förrän förra årets värmebölja. Fick pudra rikligt med kiselgur.. dammsuga hönshusen och byta sittpinnar.. pudra rejält igen. Sen har vi fortsatt att pudra sittpinnarna med kiselgur och även värpreden. Lägger 2dl kiselgur i spånet varje gång vi städar också.. Inte sett nåt kryp efter det. Mot kalkben oljar vi benen och smörjer med fet salva 2 gånger per år.. Allt är ofarligt för djuren och miljön och det fungerar ypperligt..
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 2 användare
Oskari, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser