Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur konservera tacosåsen?  (läst 7443 gånger)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Hur konservera tacosåsen?
« skrivet: 21 okt-04 kl 17:10 »
Tacosås är gott men dyrt.  >:( När man öppnat burken så går det väldigt fort för den att börja mögla.   >:( Är det någon som har någon idé vad man skulle kunna strö över så det inte börjar mögla?

john

  • Gäst
Re:Hur konservera tacosåsen?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-04 kl 17:31 »
Inte svar på din fråga kanske, men man får helt enkelt planera vad man ska äta beroende på vilka burkar och byttor man har öppnade i kylen. Har man öppnat en burk tacosås så får man käka saker som man kan ha tacosås till ett par ggr per vecka tills burken är slut. Det är mitt slutgiltiga råd i frågan. Mer tacos, burritos och wraps åt folket!  ;D

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Hur konservera tacosåsen?
« Svar #2 skrivet: 21 okt-04 kl 22:09 »
Jag har lagt min i frysen..... :)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Hur konservera tacosåsen?
« Svar #3 skrivet: 22 okt-04 kl 07:17 »
Det var smart. Så kan man göra. Så skall jag göra.

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Hur konservera tacosåsen?
« Svar #4 skrivet: 04 dec-04 kl 23:05 »
Detta är inget förslag på din fråga, utan bara mina tankar kring tacosås.

Jag skulle aldrig betala för en kryddad tomatsås som är så lätt och billiga att göra själv! Har inget precist recept men följ detta och modifiera styrkan själv. Det är inte så märkvärdigt som marknadskrafterna låter oss tro! De mesta ingredienserna har du nog redan i skafferiet skulle jag tro.

Tacosås

1 burk krossade tomater (eller färska tomater om du odlar själv)
1 hackad gul lök
2 fint hackade vitlöksklyftor
1-2 tsk spiskummin
1 kryddmått cayenne
chilipeppar efter behag, börja med ca 1 tsk
1 msk vitvinsvinäger
en nypa socker
några varv på svartpepparkvarnen
salt

Hacka lök + vitlök. Fräs i olivolja utan så att löken blir mjuk utan att ta färg. Tillsätt tomatkross, kryddor och vinäger. Låta koka ihop och smaka av med salt och peppar och socker. Smakar den inte nog tacostil behövs säkert mer spiskummin, det är det som är grejen! Vinägern ger en bra syra och balans till kryddorna, sockret lyfter fram tomatsmaken.

Du kommer snart upptäcka hur lätt det är att lyckas med egen tacosås.

Lycka till.

/Ebba

ps den möglar säkert lika fort som de från affären, men den går ju att frysa ds
« Senast ändrad: 04 dec-04 kl 23:33 av Ebba »

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Hur konservera tacosåsen?
« Svar #5 skrivet: 05 dec-04 kl 17:35 »
Det är inte så märkvärdigt som marknadskrafterna låter oss tro!

Tacosåsen möglar säkert lika fort som de från affären, men den går ju att frysa
Det var bra. Tackar. Jag skrev ut receptet. Kvar är problemet med konserveringsmedel, som gör att tacosåsen inte möglar.  Det är ett problem med frysarna. Man hittar inte i dem. Jag har två stora frysar och en mindre, (frys i halva delen och kyl i den andra delen), från golv till tak. Det är för lite frysar i alla fall. Bär, grönsaker och andra vegetabilier och kött från årets skörd och från förra året.
Det som ligger i botten riskerar alltid att bli för gammalt.  

Är man bara tre som äter taco så nog blir det ändå så att en skall en ha mild, en medium och den tredje ska ha stark smak.  Sedan skall det blandas med mango salsa eller något liknande och är man fler så blir det ännu värre.  Jag tror inte på idén med att stoppa gammal mat i frysen, mer än någon dag eller så.  Men hittar jag rätt blandning utifrån receptet så tänker jag testa med att frysa in en massa  middagsportionsförpackningar. Storlek 1/3-dels burk ungefär. Detta kan nog fungera för mig.

Om marknadskrafterna -  Som jag förstått det så är de flesta på denna plats fattighjon och fattiglappar som bryr sig och sådana som bryr sig.  Tacosåsen är ett typexempel på kapitaleffektivitet. Billiga ingredienser som säljs dyrt och som förstörs fortare än de flesta hinner äta upp produkten.  Människor med "god ekonomi" blir naturligtvis också irriterade på den här typen av produkter, men det verkar inte som de tvekar det minsta med att snöra bort mögelsåsen gång efter annan och det verkar inte som de skulle göra sig besväret att frysa in såsen eller göra sås själv.  

Två produkter till som är billiga och lätta att göra är ju senap och majonäs.  Priset verkar vara satt så precis så högt att man funderar om det är lönt att göra själv.

En del av självhushåll och självhushållningens förnuftiga principer är att göra blandningarna själv.  

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Hur konservera tacosåsen?
« Svar #6 skrivet: 05 dec-04 kl 23:14 »
Men Anders,


har du iskubslådor?

Koka en laddning tacosås och frys in till kuber som du sedan slår ner i en större plastask. Sen tar du fram tacosåspellets efter hand. Lite smart, eller hur? ;D

Och gör såsen stark om du gillar det. De andra får spä det starka med mer tomatkross bara...


Eller sterilisera små glasburkar och lock och fyll varm sås i varma burkar till bredden så att det blir vacuum när den svalnar. Borde väl fungera!

/Ebba

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Hur konservera tacosåsen?
« Svar #7 skrivet: 05 dec-04 kl 23:50 »
Men Anders, har du iskubslådor?  Koka en laddning tacosås och frys in till kuber som du sedan slår ner i en större plastask. Sen tar du fram tacosåspellets efter hand. Lite smart, eller hur? ;D
Och gör såsen stark om du gillar det. De andra får spä det starka med mer tomatkross bara. Eller sterilisera små glasburkar och lock och fyll varm sås i varma burkar till bredden så att det blir vacuum när den svalnar.
OK. Tackar igen.! Så ska jag naturligtvis göra. Detta är ju självklarheter. Ganska så skämmigt och irriterande att jag inte kunde tänka ut det hela själv.  Där fick mitt självförtroende en rejäl knäck.  :'(
Eller jag blev satt på (en) plats.  Inte bra. Inte bra. Jaja, sånt är livet för det mesta nuförtiden.

Vakumskyddet på burk funkar bara tillsman öppnar burken.  :)

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Hur konservera tacosåsen?
« Svar #8 skrivet: 05 dec-04 kl 23:56 »
Anders, jag vill inte sätta dig på plats  ;)!

Du har så mycken klokskap i de flesta ämnen och det vore snarare skämmigt om jag som har mat som proffesion inte kunde leverera en lösning på dit problem!

Det stämmer att vakumskyddet fungerar tills burken är öppnad. Gäller att ha tillräckligt små burkar bara :)!

Ebba


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

851 gäster, 5 användare
Oskari, Mikael Blomster, Jona d, MickeMård, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser