Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avdragare när man ska flå  (läst 8802 gånger)

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
Avdragare när man ska flå
« skrivet: 18 apr-12 kl 20:54 »
När man flår fåret för att ta till vara skinnet, ska man ju använda kniv så lite som möjligt......ofta står det att man kan använda en avdragare. Nu undrar jag hur en sådan ser ut och var man kan införskaffa en sådan, är det någon här på forumet som kan hjälpa mig med detta?  ??? Tackar på förhand!!!
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #1 skrivet: 18 apr-12 kl 21:15 »
Det är en slags tång som man får bra grepp i skinnet med,jaktbutiker brukar sälja sånt..
Fjäderfän och kaniner

Wistyl

  • Inlägg: 19
    • Halland
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #2 skrivet: 20 apr-12 kl 10:56 »
när vi laktar så använder vi kniv i början och sen drar vi , om det fasnar så använder vi kniven igen men det gäller egentligen bara att håll sig undan från skinnet och skära in mot kötet i stället om du förstår vad jag menar. jag har aldrig testat en avdragare men det kanske funkar bättre.

turinge

  • Inlägg: 138
  • Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #3 skrivet: 22 apr-12 kl 00:56 »
Jag använder kniv, på samma sätt som "Wistyl" skriver. Jag tar till händer och drar, vill det fastna så lirkar jag med kniven tills det går att dra eller med knuten näve liksom bulta/hamra mot skinnet samtidigt som jag drar. Jag vill ju inte att köttet ska bli hackigt och fult heller, eller att massa kött ska bli kvar på skinnet. Tyvärr gissar jag att det fastnar även med avdragare på vissa punkter, ofta där det är nära ben och magrare parti, så det blir till att ha kniv till hands - för mig i alla fall. Har klarat skinnen bra. Det är bara att vara noggrann och försiktig.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #4 skrivet: 22 apr-12 kl 19:41 »
Hur fungerar en sån där avdragare (har aldrig hört talas om den) om skinnet är tunnt och riskerar att gå sönder?  Jag har haft sönder flera skinn med bara händerna ...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #5 skrivet: 22 apr-12 kl 20:55 »
Jag använder bara kniv vid hasorna sen knådar jag med handen under skinnet tills allt har lossnat då riskerar man inte några skärskador eller annat dumt.

turinge

  • Inlägg: 138
  • Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #6 skrivet: 22 apr-12 kl 23:42 »
Jag har aldrig använt avdragare, jag bara gissar att problemen kan vara de samma. Att bulta eller knåda, som nog är ett mer precist ord är rätt effektivt. Det gäller att få av skinnen medan de är varma. Då går det lättast. Jag har för mig att årstiden spelar in också, men jag vet att det är svårare med ett magert får än ett fetare. Jag kan nog tycka att det kan vara svårare att få bort det fett och kött som sitter kvar på skinnet efter att man har flått. Hur gör ni på bästa sätt? Vilket/vilka redskap? Spänner ni ut det? Jag låter skinnet ligga på golvet (cement), vilket är lite svårt att fästa något i. Hittills har jag tagit tid på mig och fixat det för det mesta. Någon skråma har det blivit vid beredning någongång.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #7 skrivet: 23 apr-12 kl 17:02 »
Jag har en granne som öppnar skinnet på ena benet och blåser med tryckluft  för att lossa skinnet från kroppen, har inte testat det själv men det låter smidigt, han på står att det fungerar utmärkt :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #8 skrivet: 23 apr-12 kl 17:05 »
Jag har en granne som öppnar skinnet på ena benet och blåser med tryckluft  för att lossa skinnet från kroppen, har inte testat det själv men det låter smidigt, han på står att det fungerar utmärkt :)

Det brukar jag också göra, då är jobbet redan halvgjort  :D

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Magnus73

  • Inlägg: 190
    • Västerbotten
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #9 skrivet: 23 apr-12 kl 17:08 »
Jag har en granne som öppnar skinnet på ena benet och blåser med tryckluft  för att lossa skinnet från kroppen, har inte testat det själv men det låter smidigt, han på står att det fungerar utmärkt :)


Funkar kanon att blåsa lös skinnet,Men man ska va försiktig så man inte blåser in smutsig luft i köttet om man ska ta tillvara på det,de hade en sån utrustning på ett slakteri jag jobbade på då man var yngre men det var en ordenlig luftrenare på den luften som användes.
Används mycket till vilt ....klipp från youtube här
Air Skinning a Coyote

Magnus73

  • Inlägg: 190
    • Västerbotten
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #10 skrivet: 23 apr-12 kl 17:13 »
På älgjakten flår vi lös skinnet från bakbenen ner mot låren sen fäster vi det i kätting i golvet sen spelar vi lös resten med en travers,funkar kanon på älg iallafall.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #11 skrivet: 23 apr-12 kl 19:29 »
Oj, det där gick ju geschwindt!  Älgmodellen har jag sett på kor på ett slakteri.  Hur blir det med risken för att dra sönder skinnet på mindre djur?  Det är så jag har gjort sönder skinn (oftast) - med ren handkraft på mindre skinn.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #12 skrivet: 23 apr-12 kl 22:37 »
TACK Magnus73 för den länken!! Har bara hört talas om tryckluft, men att se det live... Kan knappt vänta till hösten..

Jag har också, precis som trollmor, lyckats ha sönder skinn med bara händerna, så att vincha gör mig lite tveksam. Fast så gör de väl på slakterierna? Hur brukar skinnkvaliten vara för er som skickar till slakt och har återtag på skinnen?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #13 skrivet: 24 apr-12 kl 07:22 »
TACK Magnus73 för den länken!! Har bara hört talas om tryckluft, men att se det live... Kan knappt vänta till hösten..

Jag har också, precis som trollmor, lyckats ha sönder skinn med bara händerna, så att vincha gör mig lite tveksam. Fast så gör de väl på slakterierna?
Jag blir också mycket nyfiken.  Går det med fotpump, tro?  Man kan ju fylla ett helt däck med dom.  Hur gör man när det finns ett stickhål att börja med, kan man sticka in munstycket där, eller blåser man bara ut luften igen genom samma hål?  Och några funderingar till som inte är färdiga för tangentbordet än ...

Vid besök på ett svenskt storslakteri fick vi se hur skinnen drogs av kokropparna av en vinsch i taket.  När det släppte, gungade köttkroppen kraftigt, och ångan började stiga från den.  Bandet gick vidare till urtagningen, där ganska många njurar följde med de stora magpaketen ner på golvet och vidare till den stora golvbrunnen.  Slöseri, men visst gick det fort ...  ::)

Nä, jag gör det hellre bra än fort!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #14 skrivet: 24 apr-12 kl 08:23 »
Ca 10% av de skinnen som jag skickar till slakteriet dras sönder av deras avdragare... De brukar ringa och säga just det att "avdragaren har dragit sönder skinnen" >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #15 skrivet: 24 apr-12 kl 09:19 »
:o  TIO PROCENT ??  Vart tionde skinn ???   ::) :o :o

Och jag som är generad  :-[ :-[ för mina fyra eller fem under flera års tid ...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #16 skrivet: 24 apr-12 kl 09:42 »
Haha... tryckluft! Det dar har jag gjort pa mindre gnagare fast med en vanlig handpump (typ cykelpump). Fungerar nog inte lika bra pa en get eller en ko, men med mekanisk pump sa...  ;D

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #17 skrivet: 24 apr-12 kl 11:47 »
Japp, så pass mycket! Det är ett problem som finns med Scan... :o :o >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #18 skrivet: 24 apr-12 kl 12:44 »
Ca 10% av de skinnen som jag skickar till slakteriet dras sönder av deras avdragare... De brukar ringa och säga just det att "avdragaren har dragit sönder skinnen" >:D

Horribelt! Ytterligare ett skäl att inte skicka till slakteri då.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avdragare när man ska flå
« Svar #19 skrivet: 24 apr-12 kl 13:25 »
Horribelt! Ytterligare ett skäl att inte skicka till slakteri då.
Ah!  En till med samma åsikt som jag!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jon.b, ka74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser