Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus och hönsgård till tillfälliga sommarhöns  (läst 5792 gånger)

Klaris

  • Inlägg: 8
    • Uppland
Hönshus och hönsgård till tillfälliga sommarhöns
« skrivet: 25 jan-18 kl 07:45 »
Hej,

Jag har inga egna höns än men vill skaffa och hade tänkt att hyra över sommaren först för att prova på. Det är en grupp med 4 hönor och en tupp skånsk blomme. De kommer inte att kunna gå fria på tomten. Jag förstår att hönsgården gärna ska vara så stor som möjligt men hur stor hönsgård ska jag räkna med att den behöver vara som minst? Jag hade tänkt att bygga ett eget hönshus, funkar det att bygga ett liknande de små man kan köpa färdiga eller hur stort behöver det vara som minst? Jordbruksverket har ju regler såklart men de måtten tycker jag är alldeles för små att gå efter och jag hittar inget om hönsgården där.

 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hönshus och hönsgård till tillfälliga sommarhöns
« Svar #1 skrivet: 25 jan-18 kl 22:24 »
En lekstuga räcker till 4 höns och 1 tupp.  Och hönsgården bör vara runt 4kvm men gärna större om det går. En liten hönsgård funkar men du får mer jobb med att gräva ur när den snabbt blir smutsig och kladdig..
Fjäderfän och kaniner

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hönshus och hönsgård till tillfälliga sommarhöns
« Svar #2 skrivet: 25 jan-18 kl 22:32 »
De där hönshusen man kan köpa färdiga på granngården o.d.  För det första är de alldeles för små för annat än några dvärghöns. För det andra innehåller åtminstone en del sådant som är helt onödigt för sommarbruk.  Sedan är kvalitet och hållbarhet bristfällig på de jag har sett,  så även inredning. Så efterlikna inte dessa.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Hönshus och hönsgård till tillfälliga sommarhöns
« Svar #3 skrivet: 26 jan-18 kl 11:04 »
Förslag: Skaffa en släpkärra och bygg ett litet hönshus på det. Eller lyft upp ett befintligt litet uthus på kärran. Då kan dom hålla till under kärran om det är regnigt eller om dom vill ha skugga. Och allra bäst är att du kan flytta kärran och nätgården så att dom får nytt gräs varje dag. Huset behöver inte alls vara stort om sommaren - dom fem klarar sig på några få kvadrat. Ett par pinnar och värpreden bara. En kompis använde ett gammalt utedass och det gick bra.

FamiljenKegel

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Hönshus och hönsgård till tillfälliga sommarhöns
« Svar #4 skrivet: 27 jan-18 kl 08:57 »
En gammal lekstuga är annars perfekt. Kan vara så att detta är ett billigare alternative då du bara skall testa en sommar. Det viktiga är att du kan säga in hönsen så inte räven kommer. Eller andra elaka djur.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Hönshus och hönsgård till tillfälliga sommarhöns
« Svar #5 skrivet: 28 jan-18 kl 08:17 »
Kom ihåg att rovdjurssäkra även uppåt i hönsgården så att inte rovfåglar kan dyka ner och ta livet av hönsen. Sedan kan du ju alltid fråga hönsägaren hur mycket yta hönsen behöver för att må bra. Å ytterligare ett tips, jag vet inte hur du bor men om du bor i ett samhälle med gannar så är det inte säkert att det är tillåtet med tupp så det är också något att tänka på.
Lycka till [emoji106]

Skickat från min Lenovo K10a40 via Tapatalk

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Klaris

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Hönshus och hönsgård till tillfälliga sommarhöns
« Svar #6 skrivet: 28 jan-18 kl 11:48 »
Tack för alla svar!
Efter lite funderande har jag kommit fram till att bygga ett eget hönshus på ca2m2 som kommer att vara ca 1-1.5m högt och står upphöjt på en ställning (för bra arbetshöjd vid skötsel) i en hönsgård på ca 9-12m2. Att bygga om en lekstuga känns krångligt med transport och blir onödigt stort.
Vi har fått nej från kommunen på tupp då vi bor detaljplanelagt så det blir bara 4 hönor. Hon som hyr ut har godkänt att hyra ut utan tupp om vi inte får ha det. 2m2 för 4 hönor borde väl räcka sommartid då de är i hönsgården den mesta tiden?
Om vi gillar det här med höns efter sommaren så bygger vi ett större, vinterbonat hönshus med ståhöjd och förrum till nästa år och utökar hönsgården beroende på antal höns då.

Jag är mitt uppe i att formulera ansökan till kommunen nu och där ska man beskriva hur man har tänkt med gödselhantering (hur och hur länge lagras den, var sprids den mm) Ansökan ska formuleras som om det gällde permanent hönshållning, inte bara sommarhöns. Har ni några tips på hur jag kan formlera mig på denna punkten? Jag vet inte ens hur mycket gödsel det blir av 5 höns (det är det ansökan avser) Är det mer än att man kan använda det i sin egen villa trädgård? Kan man skriva att man förvarar i stängda kärl tills den brunnit och då använder den som gödning i egen trädgård?
« Senast ändrad: 28 jan-18 kl 11:56 av Klaris »

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Hönshus och hönsgård till tillfälliga sommarhöns
« Svar #7 skrivet: 28 jan-18 kl 19:15 »
Tack för alla svar!
Efter lite funderande har jag kommit fram till att bygga ett eget hönshus på ca2m2 som kommer att vara ca 1-1.5m högt och står upphöjt på en ställning (för bra arbetshöjd vid skötsel) i en hönsgård på ca 9-12m2. Att bygga om en lekstuga känns krångligt med transport och blir onödigt stort.
Vi har fått nej från kommunen på tupp då vi bor detaljplanelagt så det blir bara 4 hönor. Hon som hyr ut har godkänt att hyra ut utan tupp om vi inte får ha det. 2m2 för 4 hönor borde väl räcka sommartid då de är i hönsgården den mesta tiden?
Om vi gillar det här med höns efter sommaren så bygger vi ett större, vinterbonat hönshus med ståhöjd och förrum till nästa år och utökar hönsgården beroende på antal höns då.

Jag är mitt uppe i att formulera ansökan till kommunen nu och där ska man beskriva hur man har tänkt med gödselhantering (hur och hur länge lagras den, var sprids den mm) Ansökan ska formuleras som om det gällde permanent hönshållning, inte bara sommarhöns. Har ni några tips på hur jag kan formlera mig på denna punkten? Jag vet inte ens hur mycket gödsel det blir av 5 höns (det är det ansökan avser) Är det mer än att man kan använda det i sin egen villa trädgård? Kan man skriva att man förvarar i stängda kärl tills den brunnit och då använder den som gödning i egen trädgård?

Om du kan använda all gödsel själv eller inte beror ju på hur stor trädgård du har och vad du odlar där men hönsgödsel är starkt så var försiktig då du gödslar. Hönsgödsel är dessutom kall gödsel och det innebär att än om man blandar den gräs och låter den ligga så blidas inte värme men den förmultnar. Hör med grannarna om dom vill ha gödsel av dig. Till gödselförvaring är en eller ett par blå industritunnor inte dumt. Jag har inte nättak till mina höns utan dom går i en stor elnätshage hela sommarhalvåret. Jag sätter upp en så kallas bulvan, en berguvsatrapp, mot rovfåglarna och det funkar. Man får flytta den då o då så att dom inte vänjer sig.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hönshus och hönsgård till tillfälliga sommarhöns
« Svar #8 skrivet: 28 jan-18 kl 20:28 »
En lekstuga är oftast mindre än 2x2m.. kapar man ett hål för hönslucka..monterar några sittpinnar och fixar värprede så är stugan klar. Går ofta att lyfta upp på släpkärra om man är några som hjälps åt.
Gödseln blandar du ner i komposten om du har en sådan.
Fjäderfän och kaniner

SV: Hönshus och hönsgård till tillfälliga sommarhöns
« Svar #9 skrivet: 12 feb-18 kl 10:34 »
Hallå, Det finns inget godare än ägg som man får av egna höns. Superkul att självhushåll har blivit en så stor grej! Jag och min familj har startat en hemsida där man kan läsa mer om självhushåll med inriktning på lägenhet och villa, där har vi fler artiklar om just höns. Hoppas ni kan hitta nåt intressant! www.sjalvhushall.com och https://www.sjalvhushall.com/djur/#/skaffahonshus/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser