Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riktigt kraftiga automatiska öppnare  (läst 3962 gånger)

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
Riktigt kraftiga automatiska öppnare
« skrivet: 15 jul-14 kl 22:05 »
Undrar om någon kan tipsa om riktigt kraftiga automatiska öppnare jag ska ha till växthuset. De ska inte öppna fönster utan dörrar, och när det blåser så står dörrarna och slår. De jag har använt av en synnerligen klen konstruktion höll i några veckor.

andtol

  • Gäst
SV: Riktigt kraftiga automatiska öppnare
« Svar #1 skrivet: 15 jul-14 kl 22:42 »
Hur stora dörrar?

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
SV: Riktigt kraftiga automatiska öppnare
« Svar #2 skrivet: 17 jul-14 kl 22:41 »
ca 90*180, dvs gångdörrar. Inga problem för dem att orka öppna dörrarna men det är blåsten som sabbar dem.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Riktigt kraftiga automatiska öppnare
« Svar #3 skrivet: 17 jul-14 kl 23:23 »
Vad händer om du tänker tvärtom? Minska vinden istället?

Montera upp ett plank/vägg som dörren kan öppna mot, och ligga platt mot, så att vinden inte fångar den?

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
SV: Riktigt kraftiga automatiska öppnare
« Svar #4 skrivet: 18 jul-14 kl 08:03 »
Absolut, det kan hjälpa lite, och det har jag planerat att göra. Men eftersom att dörrarna ska kunna röra sig fritt mellan 0° och 90° beroende på hur varmt det blir så kan jag inte har något stopp där, och mellan dessa lägen kan vinden få dörren att slå en hel del. Vilket inte gör något, så länge inte den automatiska öppnaren går sönder, som de har gjort nu.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Riktigt kraftiga automatiska öppnare
« Svar #5 skrivet: 18 jul-14 kl 10:01 »
Du säger att dörren slår. Är det glapp i länkaget? I så fall blir belastningarna extremt stora jämfört med ifall allt är stumt upphängt med gummibussningar eller kulleder. Jag skulle välja skjutdörrar. De skulle kunna vara upphängda med motvikt och en vindrutetorkarmotor som drivare.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Riktigt kraftiga automatiska öppnare
« Svar #6 skrivet: 18 jul-14 kl 10:49 »
Jag har säkrat alla mina luckor med linor så de inte kan blåsa upp så mycket att öppnarna knäcks.

Enklaste och effektivaste sättet att spara öppnarna.

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
SV: Riktigt kraftiga automatiska öppnare
« Svar #7 skrivet: 19 jul-14 kl 22:09 »
smart med linor. Problemet är att när det blåser så åker dörrarna fram och tillbaka en del, så att kolven gick sönder på den ena, och upphängningen på den andra. Nu va de har tämligen kassa från början, skruvar som skruvar ur sig mm.

En del bra tips har framkommit, men inget svar på ursprungsfrågan. Var kan jag hitta kraftiga automatiska öppnare? Behöver ju inte vara onormalt feta, men av bättre och hållbara kvalitet.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Riktigt kraftiga automatiska öppnare
« Svar #8 skrivet: 20 jul-14 kl 07:02 »
Jag tror att du får titta på elektriska dörröppnare om du vill ha kraftigare don. Styra med termostater. Exempelvis en per dörr. Och som öppnar med ett par graders temperaturskillnad. Kan räcka att placera termostater på olika höjd/plats.

Skulle kunna gå att styra med en befintlig dörrstängare och microswitchar också.

Kan bli tre lägen. Stängt. En dörr öppen. Två dörrar öppet.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Riktigt kraftiga automatiska öppnare
« Svar #9 skrivet: 20 jul-14 kl 10:01 »
Jag köpte öppnarna på Willab för många år sen. De var mest skrot, fjädrar som gick av och armar som böjde sig. Kanske samma typ som du har om än annat varumärke.

Sen köpte jag nya från Lindbloms frö och de har hållit betydligt bättre. Dubbla fjädrar och betydligt kraftigare konstruktion. Har hållt väldigt bra trots att det är samma typ av kolv i dessa.

Var inte jättedyra, 250-300:- tror jag.

Vet inte om dom fortfarande men kolla Lindbloms katalog.

Richard

  • Gäst
SV: Riktigt kraftiga automatiska öppnare
« Svar #10 skrivet: 07 aug-14 kl 19:27 »
Absolut, det kan hjälpa lite, och det har jag planerat att göra. Men eftersom att dörrarna ska kunna röra sig fritt mellan 0° och 90° beroende på hur varmt det blir så kan jag inte har något stopp där, och mellan dessa lägen kan vinden få dörren att slå en hel del. Vilket inte gör något, så länge inte den automatiska öppnaren går sönder, som de har gjort nu.
Men när det blåser kyls kolvar och dörrarna stänger,
Varför öppna hela dörren?Öppna en fönster istället,eller en lycka i dörren.
Dom kolvar fungerar på vertikal fönster också,men man måste alltid ha öppningsbara fönster i taket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser