Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge dräktiga?  (läst 6270 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #20 skrivet: 16 dec-08 kl 15:35 »
Med 4 hinkar grus och en spade, så gick det. Det var nästan pinsamt. Skulle vända på framsidan av huset och STILLASTÅENDE gleeeed jag ner i diket som en pulka.

Veronicos, du får nog nöja dig med mobilen skulle jag tro :-) Men Mollys bor ju så lagom långt bort.

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #21 skrivet: 16 dec-08 kl 18:32 »
Menar Gruff att du inte kör så långt för en killnings skull-vad är du för mentor??? Klart att du inte behöver köra ner till mig i mörkaste Småland ;D, skämtar bara med dig. Tack för att du finns :-*!
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #22 skrivet: 16 dec-08 kl 23:11 »
 :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #23 skrivet: 17 dec-08 kl 03:57 »
Vilket är värst - dra bilar ur diket eller killingar ur geten?   8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #24 skrivet: 17 dec-08 kl 12:14 »
 ;D ;D ;D
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #25 skrivet: 17 dec-08 kl 14:52 »
Har aldrig behövt dra ut någon killing. Så jag får återkomma med svaret när jag vet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #26 skrivet: 17 dec-08 kl 23:45 »
Nej, för det mesta går det ju som det ska.  Och det är en egenskap att avla på!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #27 skrivet: 18 dec-08 kl 17:02 »
Så som kroppsidealen är nu så får vi snart dra bebisar ur våra egna kärringar också  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #28 skrivet: 19 dec-08 kl 06:47 »
??? Människor har ju svårare förlossningar än getter, överlag.  ???

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #29 skrivet: 19 dec-08 kl 08:22 »
Människor har svårare förlossningar än djuren överlag, rent anatomiskt är djuren bättre skapta (huvudform/storlek) för lättare förlossningar, samt är deras avkomma jämfört med den vuxna individen mindre än människobarnet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #30 skrivet: 20 dec-08 kl 23:04 »
Jag tänkte mest på huvudets storlek i förhållande till den benring den lille/lilla ska igenom.  Men de kattförlossningar jag varit med om har minsann varit jobbiga så det går att jämföra med människor.  För övrigt räknar jag för min del såväl troll som människor till däggdjuren. :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #31 skrivet: 26 dec-08 kl 22:31 »
Nä, inga killingar ännu. Börjar tro att de är skendräktiga, trots att de inte har brunstat om på 5 mån och ordentliga fosterrörelser. Jag vill ha ut Matildas bebis/ar NU!
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #32 skrivet: 27 dec-08 kl 00:17 »
Räkna med att de kommer när Du minst anar,  ;) och minst av allt har tid!  ::)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #33 skrivet: 29 dec-08 kl 09:28 »
Nu börjar det bli urtråkigt att vänta...Samt väldigt oroligt! Hur länge kan vi vänta tills vi måste göra något? Jag menar, hur länge kan fostret vara överburet, innan det blit farligt för moder och killing?
Idag är dag 154 och hon äter bra, är något mer stillsam och klängig än vanligvis och vulvan är röd och svullen. Matilda har också vaxproppar på ljuvret. Jag jobbar på nyårsafton och familjen säger att både Matildas och Lovisas (hon ska ha den 4:e) killingar kommer då...
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #34 skrivet: 29 dec-08 kl 12:30 »
Klart de kommer när det passar sämst!  Min Quito kom på julafton, just när jag bjudit hem släktingar i nya huset första gången!  Fick springa emellan.

Mår modern bra kan man nog vänta i tio dar i alla fall.  148 + 10 = 158, det blir ... ja, just det, familjen har säkert rätt!   :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #35 skrivet: 03 jan-09 kl 14:40 »
Vercinos...har det blivit några killingar ännu :)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Nying

  • Inlägg: 82
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #36 skrivet: 03 jan-09 kl 17:33 »
Ja, hur går det? Här går vi också i väääääntans tider och väääntar och lääängtar!!! Det är ju nästan lika spännande men nästan mer nervöst än inför mina egna förlossningar... ;) Men de tjocka små älskade getterna kanske bara ville invänta denna förskräckliga kyla som vi fått här nu...

Kram
Maria

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #37 skrivet: 03 jan-09 kl 18:05 »
Nä, inga killingar här inte...Båda getterna är pigga, äter bra och vi känner fosterrörelser, men ingen killning inte. Kanske vill de invänta varandra? Nu börjar oron i alla fall bli riktigt jobbig!
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Sussilo

  • Gäst
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #38 skrivet: 03 jan-09 kl 19:06 »
Så länge getterna står upp, äter som vanligt och du känner fosterrörelser, finns ingen anledning till oro. Men jag vet, väntan är OLIDLIG!
« Senast ändrad: 03 jan-09 kl 19:32 av Sussilo »

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Hur länge dräktiga?
« Svar #39 skrivet: 03 jan-09 kl 19:59 »
Jag tycker nu att Matildas juver är dubbelt så stort som igår! Och hon tycker inte om när jag tar på det...Kanske, kanske händer det snart! Håller med er alla om att väntan går att likna med egna förlossningar och den är som sagt OLIDLIG.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 5 användare
Be, skräptanten, Efwa, RindertD, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser