Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur effektiva är jordrör?  (läst 2653 gånger)

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
Hur effektiva är jordrör?
« skrivet: 12 jan-13 kl 11:44 »
Funderar på att bygga om mjölkrummet utanför ladugården till kallskafferi, främst för betor, knölfrukt annat djurfoder. Vad tror ni man kan förvänta sig för temperatur och luftfuktighet därinne om man gräver ner jordrör? Är det möjligt att hålla temperaturen runt 0 och få en luftfuktighet på runt 95?
Småland, söderläge, gjutna väggar, förvaring oktober till april typ.

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Hur effektiva är jordrör?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-13 kl 16:46 »
Ingen som har praktisk erfarenhet av jordrör? Det rekommenderas ju både här på forumet och lite varstans på nätet, men man hittar inga resultat någonstans....  ???

odlarn

  • Inlägg: 10
    • Värmland
SV: Hur effektiva är jordrör?
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 21:26 »
jordens temp är ju runt 4 grader så lägre än så går ju inte att få. om det inte är minus ute och du leder in den kalla luften också...
bor på en liten gård med mina barn, ett par katter, får, grisar och några hönor.

bondmorawannabe

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Hur effektiva är jordrör?
« Svar #3 skrivet: 13 jan-13 kl 21:54 »
Hej!
Jag vet en gårdsmejerist som har grävt ner jordrör till sin jordkällare där de förvarar ostar.
Jag tror det fungerar bra att hålla koll på temperatur och luftfuktighet och han är nog kunnig i ämnet.
Jag kan skicka ett pm med adressen till hemsidan om du vill kontakta honom.


AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Hur effektiva är jordrör?
« Svar #4 skrivet: 13 jan-13 kl 21:58 »
Tack! Det vore snällt.

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Hur effektiva är jordrör?
« Svar #5 skrivet: 18 jan-13 kl 19:35 »
jordens temp är ju runt 4 grader så lägre än så går ju inte att få. om det inte är minus ute och du leder in den kalla luften också...

Det beror ju på hur det är dimensionerat, är det för litet rör blir det minus istället.

(jojje)

  • Inlägg: 13
SV: Hur effektiva är jordrör?
« Svar #6 skrivet: 01 mar-13 kl 23:39 »
Hej

Det finns lite olika beräkningar på jordrör, jordvärmeväxlare eller luftkulvertar.
Men det är svårt att ge generella värden, de bygger mycket på projektet.
Man kan väl säga att ju mer internlaster ju effektivare är de.

Deltate är en vvs-firma i göteborg som gjort ganska många kulvertar,
kolla deras hemsida:
deltate.se

Caroline Törnqvist har skrivit ett galet ingående exjobb "markkanaler för förvärmning och förkylning av tilluft".
Det kan tankas hem. Tyvärr verkar hennes simuleringar inte stämma med de byggda projekt som finns?

Tyska passivhusinstitutet har ett intressant program:
http://passiv.de/de/05_service/02_tools/03_phluft/03_phluft.htm
Med det kan man beräkna jordvärmeväxlare.

Jag och en kompis gjorde en enklare beräkning av värmevinster i ett jobb om passivhus för några år sedan:
www.peab.se/Global/PEAB/GenomJorden.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser