Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarisk korv?  (läst 6224 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Vegetarisk korv?
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:29 »
Anders
 On 9 Maj, 2001 - 17:34
--------------------------------------------------------------------------------
Vegetarisk korv.

Visst borde det gå att göra någon god vegetarisk smet och stoppa korv med? Är det någon som har provat? Finns det vegetabiliska fjällster att få tag på?

Själv skulle jag vilja prova att röka vegetarisk korv. Den rökta smaken är något man sällan får njuta av om man inte äter kött eller fisk.
 
K.A.J.
 To 2 Aug, 2001 - 21:24
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Anders!

Som laktovegetarian i c:a 40 år hade jag inte heller kunnat njuta av den rökta smaken på länge, förrän jag hittade en rökt ost i korvform! Om du inte är vegan kan jag rekommendera den som en festlig delikatess.

Hälsningar Kurth
 

siggeasp

  • Gäst
Re:Vegetarisk korv?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-04 kl 20:59 »
Den rökta smaken kan man få genom att använda färdiga kryddblandningar. Det finns en som heter "Baconmix" och bara namnet har väl avskräckt er från att ta er en närmare titt på förpackningen. Den jag själv provat är tillverkad av "Orientkrydderiet" (tele:011-184815) och innehåller till största delen rökt sojaprotein.

Neiklot

  • Gäst
Re:Vegetarisk korv?
« Svar #2 skrivet: 07 feb-04 kl 09:44 »
Men fjällster då?

Var får man tag på vegeteriska fjällster?

Och kan man göra egna?
:-)

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Vegetarisk korv?
« Svar #3 skrivet: 19 aug-04 kl 20:56 »
Visst finns det "konstgjorda tarmar", mig veterligen både ätbara och såna man måste skala av.

Om man som privatperson kan handla från denne leverantör låter jag vara osagt.  www.schaub-tico.se/

/Ebba

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Vegetarisk korv?
« Svar #4 skrivet: 20 aug-04 kl 10:24 »
Återkommer i ämnet,

Denna försäljare har fibertarm, innehållet är ej specificerat och pris ges efter förfrågan. Denne leverantör har mycket som kan vara bra för den som har småskalig livsmedelstilverkning i tankarna. Här finns torkapparater, slaktutrustning, vacuumfyllare, skärmaskiner, rökutrustning, kvarnar mm.

Har flera bra adresser som jag ska undersöka. Återkommer med dessa under Alternativs länkar senare.

http://www.nimamaskinteknik.se/frameset.htm

Ebba

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vegetarisk korv?
« Svar #5 skrivet: 02 sep-05 kl 13:59 »
Rulla in "korvsmeten" i gladpack och snurra ihop ändarna ganska hårt och koka.

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:Vegetarisk korv?
« Svar #6 skrivet: 05 sep-05 kl 19:39 »
mycket av den korv man äter är ju i skinn tillverkade av nån stärkelsegegga,så det är nog vegetariskt.
annars kan jag rekomendera tubgas,går inte att äta men håller ihop smeten,plus att det går att röka den färdiga korven.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser