Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Julkorv  (läst 16659 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Julkorv
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:31 »
Carina
 Må 27 Nov, 2000 - 10:36
--------------------------------------------------------------------------------
Läste i senaste numret av tidningen Åter om att göra Korv. Jag gillar kok-korvar väldigt mycket och tänkte prova på att göra egen julkorv nu innan jul.
En sak bara som jag inte riktigt förstod, vad är skillnaden mellan krokfjällster och svinfjällster.
Varför kan man inte ha samma till alla kok-korvarna?
 
Carina
 Ti 12 Dec, 2000 - 06:36
--------------------------------------------------------------------------------
Jag igen!
Nu är korven gjord!
Det blev krokfjällster även till julkorven fast det inte stod så i receptet.
Äntligen har jag korv som jag vet exakt vad den innehåller!
 
Camilla
 On 3 Jan, 2001 - 17:22
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,

Krokfjälster är tunntarm av nöt eller svin, rakfjälster är grovtarm av nöt, svinfjälster är grovtarm av svin, enligt min kokbok.
Där står också att nötfjälster används till grövre korv och svinfjälster till tex prinskorv och wienerkorv.

Storleken på skinnet och hur tjockt det är avgör vilket fjälster man använder till vad (kanske inte så kul med jättesegt skinn på en extra tjock wienerkorv?)  

Blev korven god, förresten?
 
Carina
 Fre 5 Jan, 2001 - 12:25
--------------------------------------------------------------------------------
Tack för utredningen av begreppen fjällster Camilla!

Julkorven blev lite torr iom att vi använde älgkött istället för nöt, detta trots att vi hade i en hel del extra späck. Men smaken var det inget fel på.

Grynkorven blev stark i smaken, men jättegod.

Nu köpte jag häromdagen en egen gammal handvevad köttkvarn på loppis för 20 kr, så om jag bara kan få tag i en korvtillsats till den så kan jag göra korv igen utan att åka och låna någon annans kvarn.
 

VictorE

  • Inlägg: 7
SV: Julkorv
« Svar #1 skrivet: 07 aug-10 kl 08:13 »
Jo en liten kommentar om fjälster.
Fårtarm finns i storlekar från 16 till 28 mm.  Till finare wiener-, prins-, Nurnbergerkorv. Ölkorv
Krokfjälster är svinfjälster från 28 till uppåt 40 mm. Den vanligaste korvtarmen.Chorizo
Kroktarm är "böjd" tarm från nöt, med diametrar mellan 40 och nästan 50 mm. Olika salami, förr också Falukorv
Raktarm är "rak" tarm från nöt , diameter från 50 mm och uppåt. Till olika salamis
Kollagenfjälster, från 16 till över 50 mm, som är industriellt tillverkad av djurprotein. Den är ätbar och har en latexartad karaktär, dvs  är mycket elastisk.
Allt finns att köpa per postorder, hos en svensk nätbutik; www.carnivor.se
Slutligen finns det också olika icke ätbara fjälster, av fibrer/plast.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Julkorv
« Svar #2 skrivet: 08 aug-10 kl 10:12 »
Jo en liten kommentar om fjälster.
Fårtarm finns i storlekar från 16 till 28 mm.  Till finare wiener-, prins-, Nurnbergerkorv. Ölkorv
Krokfjälster är svinfjälster från 28 till uppåt 40 mm. Den vanligaste korvtarmen.Chorizo
Kroktarm är "böjd" tarm från nöt, med diametrar mellan 40 och nästan 50 mm. Olika salami, förr också Falukorv
Raktarm är "rak" tarm från nöt , diameter från 50 mm och uppåt. Till olika salamis
Kollagenfjälster, från 16 till över 50 mm, som är industriellt tillverkad av djurprotein. Den är ätbar och har en latexartad karaktär, dvs  är mycket elastisk.
Allt finns att köpa per postorder, hos en svensk nätbutik; www.carnivor.se
Slutligen finns det också olika icke ätbara fjälster, av fibrer/plast.

Krokfjälster enligt din beskrivning kallar jag för svinfjälster. Såvitt jag vet är krokfjälster och kroktarmar samma sak.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Julkorv
« Svar #3 skrivet: 08 aug-10 kl 10:15 »
Krokfjälster enligt din beskrivning kallar jag för svinfjälster. Såvitt jag vet är krokfjälster och kroktarmar samma sak.
Menar du att båda kommer från gris? Jag kan inte sådant, men vill lära mig mer. Vad heter i sådana fall tarmar från ko?

Det kan ju hända att man vill kunna servera korv till personer som inte äter gris, och då är det rätt väsentligt att ha koll på vilka fjälster man kan använda...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Julkorv
« Svar #4 skrivet: 08 aug-10 kl 10:43 »
Jag menar att
a) krokfjälster och kroktarmar är samma sak, och att de kommer från nötkreatur.
b)svinfjälster och svintarmar är samma sak och kommer från gris.

Raktarm kommer också från nöt.

Fårtarmar kommer från får och getter. Mest från Asien, svenska tarmar tas inte vara på, de är för sköra. Djuren ska äta tistlar och kaktusar, då får de starka tarmar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

851 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser