Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservering av kött  (läst 19143 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Konservering av kött
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:12 »
Petter Bergström
 To 17 Aug, 2000 - 18:37
--------------------------------------------------------------------------------
Jag funderar på att i höst koka in en större del av köttet på glasburkar. Vem vet något om det? Lammköttet brukar jag torka en del, men fläsket är svårare. Är glad för råd och recept, även när det gäller andra metoder för att slippa frysa in köttet.
 
Sven Bergersjö
 Ti 22 Aug, 2000 - 11:20
--------------------------------------------------------------------------------
Hejsan.
Jag har väl inga bra metoder som du inte känner till mkt bättre själv, i Självhushåll av John Seymour står det lite om hur du kan röka fläskkött, men den boken kan du säkert utan och innan?
Om du inte behöver äta upp allt köttet själv så köper jag gärna en del (jag ser som en självklarhet att dina djur haft ett gott liv och gått ute etc.) om du inte tar fantasipriser för det naturligtvis.
Hälsningar Sven
 
Sven Bergersjö
 On 23 Aug, 2000 - 12:25
--------------------------------------------------------------------------------
Hej igen.
Jag lurades märkte jag.
Boken heter "Självhushållning en handbok en idébok" men det visste väl de flesta som varit inne och kollat på denna webplats...
Sven
 
Carina N
 Lö 27 Jan, 2001 - 21:03
--------------------------------------------------------------------------------
I kajsas kokbok för lanthushåll utgiven 1936 finns det en massa bra recept och tips, det är enkla varor och inte en massa konstigheter. Ett tips är att försöka få tag på den på något sätt.
 
Johanna
 Ti 6 Feb, 2001 - 15:03
--------------------------------------------------------------------------------
Det finns en massa information om att konservea kött från USA. Enligt dem så behöver man en särskild tryckkokare och särskilda konservburkar för att konservera kött, annars blir det inte säkert att äta. Här finns en massa information.
http://www.homecanning.com/
http://homecooking.miningco.com/food/homecooking/cs/canning1/index.htm

En bok där det står mycket intressant är The encyclopedia of country living av Carla Emery.
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0912365951/

Jag har funderat på att konservera men hittills har jag nöjt mig med lingonsylt och att torka en del mat. Jag drömmer om en elektrisk torkmaskin.
 
Susanna
 Må 13 Aug, 2001 - 11:07
--------------------------------------------------------------------------------
Jag läste också den amerikanska siten om att konservera och blev väldigt intresserad. Frysen är alltid för liten och i år ska vi stoppa in en gris i den också. Vet någon var man kan få tag i en konserveringsapparat?
Jag är också intresserad av att torka kött. Jag torkade en fårfiol i våras, men det blev inte så lyckat, alldeles för salt, så jag fick slänga den till slut. Tips önskas.
Susanna
 
tg
 Sö 19 Aug, 2001 - 00:18
--------------------------------------------------------------------------------
De amerikanska indianerna har alltid torkat kött.

Jag har provsmakat litet, men måste erkänna att det kanske inte föll mig riktigt i smaken.

Å andra sidan, frysen skall vara full, ur energisynpunkt.
 
Lars
 Lö 10 Nov, 2001 - 17:03
--------------------------------------------------------------------------------
Handbok?

Hjälp! Vilka tider gäller för tryckkokning?
Gäller en tysk tryckkokare av märket Tischfein. Någon som har tips om handbok alt. receptbok, gärna på nätet i pdf-format eller kanske du kan
kopiera några blad för här saknas all kunskap.
 

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Konservering av kött
« Svar #1 skrivet: 04 jan-04 kl 14:35 »
Hittade en sida med intressanta "bronsålder"-tips: http://www.varldensbilder.net/vem/mat.htm

Tryckkokning.se

  • Inlägg: 1
SV: Konservering av kött
« Svar #2 skrivet: 30 apr-09 kl 22:55 »

Handbok?

Hjälp! Vilka tider gäller för tryckkokning?
Gäller en tysk tryckkokare av märket Tischfein. Någon som har tips om handbok alt. receptbok, gärna på nätet i pdf-format eller kanske du kan
kopiera några blad för här saknas all kunskap.


Har en svamp och grönsakstork från OBH Nordica som jag använt inför fjällvandringar.

När det gäller tryckkokning tyckte jag att det fanns för lite information att få på nätet, därför startade jag en sida om tryckkokning, www.tryckkokning.se. Här finns recept för tryckkokare.

Förslag/synpunkter samt recept tas tacksamt emot!

Fredrik på Tryckkokning.se - Recept för din tryckkokare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser