Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  motor på jordfräs. byta eller laga.  (läst 8029 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
motor på jordfräs. byta eller laga.
« skrivet: 09 aug-13 kl 11:22 »
Min gamla jordfräs (se här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=155324.0 ) havererade idag. Det small till och nu är startsnöret helt motståndslöst. Vevaxeln (rätt ord?) på andra sidan snurrar men kolven verkar inte röra sig. Är det någon idé att försöka laga motorn?

Om inte - hur svårt är det att byta en motor. Om jag skaffar en ny till exempel 6,5 hp härifrån: http://www.blocket.se/jonkoping/Motorer_med_vertikal_eller_horisontell_axel_45679554.htm?ca=2&w=3
Är det bara att skruva loss den gamla, och montera på remskivan (återigen - terminologin) och fylla med olja? Klarar man det om man är ganska motordumm men allmänt händig och kreativ?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #1 skrivet: 09 aug-13 kl 11:36 »
Det låter som om vevstaken har gått av, förmodligen som följd av att vevlagret har skurit. Jag gissar att det finns en massa aluminiumspån i motoroljan nu? Det brukar inte vara någon idé att laga en motor med ett sådant haveri men däremot kan den ju vara användbar att ta andra reservdelar av till en likadan motor.

Såna där motorer är ganska standardiserade, men skaffa fram en måttritning på den tilltänkta nya motorn innan du köper den och kolla att alla viktiga mått stämmer. T ex fästskruvarnas placering, axelns höjd över fotplattan, axelns längd och diameter. Kolla också att inga utstickande saker på den nya motorn (tank, ljuddämpare mm) kan vara i vägen och slå emot delar i jordfräsen. Ta en extra titt på var oljepåfyllnings- och avtappningspluggar sitter, det är ju bra om det går att tappa ur motoroljan direkt ner i en balja utan att den ska rinna över hela jordfräsen.

En sak att se upp  med när det gäller billiga kinatillverkade motorer är att ventilspelet ofta är slarvigt inställt från fabrik. Innan du startar en nyköpt motor första gången så är det lämpligt att ta av ventilkåpan, efterdra topplocksmuttrarna och kolla ventilspelen (om det inte står något i instruktionsboken, så blir nog 0,2-0,3 mm lagom). Det farliga är att om avgasventilen skulle sakna spel helt och hållet så riskerar man att den bränns sönder i förtid.
En annan sak är att vevhuset ofta är dåligt rengjort från spån och skräp från bearbetningen. Kolla oljan ofta efter första start, om den blir gråaktig av metallpartiklar nästan på en gång kan det vara lämpligt att byta olja första gången redan efter en timmes körning. Under alla förhållanden bör man byta olja efter t ex 5 och 10 timmar, därefter kan man gå upp till normala bytesintervall på 50 timmar. Använd billigast möjliga motorolja (mineralolja) under inkörningstiden, dvs tills motorn har gått 10 timmar eller så, men när motorn väl är inkörd kan man använda även syntetolja utan risk för problem, om man ändå har sådan hemma för andra motorer.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #2 skrivet: 09 aug-13 kl 11:43 »
med chansen att få slag på fingrarna så.

Reperationen innebär att vevstaken skall bytas. Det innebär lagringar och så. Antagligen har vevaxeln fått en rejäl smäll och är krokig så byte på den och då skall lagringarna bytas.
Cylinden kan ha fått några skador oxå och denna går att borra upp men då måste man hitta en kolv som är anpassad till den nya borrningen.
Det är ingen raketforskning direkt och någon som är intresserad och noggrann kan göra det.

Jag skulle om ekonomin tillåter det köpa en ny motor då det är det enklaste och sedan spara den gamla motorn och dela på den och se vad som verkligen är felet. Vill man då ge sig på en renovering så gör man det i lugn och ro. 

Jaha...   Då vart Torbjörn framme..   ;D    Men jag tycker mitt inlägg är relevant nog så det fick va kvar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #3 skrivet: 09 aug-13 kl 13:17 »
Tack, båda två! Återigen mycket lärorikt.

Förutom mått och hästkrafter är det något annat som måste stämma? Ursäkta min okunskap men snurrar alla motorer med samma hästkrafter "lika fort" vid samma belastning? Kan jag ersätta en 5 hp motor med en 6,5?

Det låter inte som att det är helt dumt att köpa en billig kinamotor. Vem vet hur länge växellådan håller så jag vill inte lägga onödigt mycket på den.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #4 skrivet: 09 aug-13 kl 13:30 »
det bör dom göra, 6½ hk är alltid 6½ hk.  Men visst det kan finnas variationer på sådant oxå vid olika varvtal men mest troligt är att det inte märks på en så pass liten motor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

  • Gäst
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #5 skrivet: 09 aug-13 kl 14:04 »
Väljer du en Kina motor så gör det ju inge om du taggar upp hp lite för då frestas dom inte lika mycket.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #6 skrivet: 09 aug-13 kl 19:00 »
De flesta såna här småmotorer brukar ha effekten angiven vid 3600 varv/min, och varvtalsregulatorn brukar reglera på det varvtalet vid fullgas.  Kolla för säkerhets skull att den kinamotor du tänker köpa verkligen har varvtalsregulator, annars kan den nog vara rätt irriterande att ha på en jordfräs.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #7 skrivet: 10 aug-13 kl 21:01 »
Mitt tips: Undvik så länge som möjligt att köpa en kinamotor ;)

Ta hellre hjälp av någon som kan hjälpa dig och ta isär den befintliga motorn och titta efter vad som hänt.
Det är inte alls säkert att den är körd.Kan vara något enkelt,billigt fel...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #8 skrivet: 10 aug-13 kl 21:12 »
...Kollar man utomlands så verkar dom vara förtjusta i kinamotorerna på gokartforum...sägs dom är Hondakloner så reservdelar passar mellan dom.....

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #9 skrivet: 10 aug-13 kl 21:21 »
...Kollar man utomlands så verkar dom vara förtjusta i kinamotorerna på gokartforum...sägs dom är Hondakloner så reservdelar passar mellan dom.....

 ;D Reservdelar kommer garanterat att behövas...Vill man lära sig att skruva sönder sina motorer ofta och göda reserdelsförsäljarna så rekommenderar jag kinamotorer.

Vill man att grejerna ska fungera under lång tid utan massa stillestånd och körandes hit och dit för att hämta reservdelar som man beställt och fått fel några gånger så inser man ju snabbt att billigt kina blir fort väldigt dyrt...
Laga original eller köp ny märkesmotor blir billigast och garanterat miljövänligast.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #10 skrivet: 10 aug-13 kl 21:26 »
...Dom med gokart tar troligtvis bort varvstopp o grejor...nog inte så många motorer där som håller, vanliga eller Kinamotorer...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #11 skrivet: 10 aug-13 kl 21:33 »
Min erfarenhet av vanliga Briggs & Stratton eller Tecumseh-motorer som får de felsymptom som nämns i den här tråden är att felet alltid har börjat med att vevlagret har skurit. Oftast fortsätter motorn att gå, men med tilltagande slammer, tills vevaxeln har nött sig igenom godset i vevstaken eller lageröverfallet (båda är av aluminium så det går fort att nöta igenom när väl skadan är skedd).  Förutom att det behövs ny vevstake så är säkerligen lagerytan på vevaxeln skadad. Det är meningslöst att försöka slipa ner den till underdimension eftersom det inte finns lösa lagerskålar till vevlagret. Och om man ska byta vevstake och vevaxel så blir kostnaden för reservdelar säkert högre än för en komplett ny motor.

Jordfräsar brukar ju inte gå många timmar per år så även en rätt tvivelaktig motor kommer att hålla länge om man bara sköter om den och ser till att vara lite mer noga med "leveransservice" och inkörning än man behöver vara på en märkesmotor.

hånung

  • Gäst
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #12 skrivet: 10 aug-13 kl 21:49 »
Nog köper ja hellre en Kina motor en står och mekar dom pengarna hinner ja tjäna in på att göra annat .Och som sagt dom går så få timmar så man kan lika gärna köpa en begagnad på blodet om så är .

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #13 skrivet: 10 aug-13 kl 21:58 »
Jag förstår hur du tänker Torbjörn,men även om fräsen kanske inte används lika mycket som tex en klippare så tycker jag att det är lönt att försöka laga originalmotorn.
Att slipa en vevaxel kostar ca 500-700kr och en ny vevstake ungefär samma pengar.
Kan man göra jobbet själv eller få hjälp på nått bra sätt så tycker jag att det känns som ett mycket bättre alternativ.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #14 skrivet: 10 aug-13 kl 22:50 »
Oftast fortsätter motorn att gå, men med tilltagande slammer, tills vevaxeln har nött sig igenom godset i vevstaken eller lageröverfallet (båda är av aluminium så det går fort att nöta igenom när väl skadan är skedd).  Förutom att det behövs ny vevstake så är säkerligen lagerytan på vevaxeln skadad.
Någon dag innan stora smällen stannade motorn och jag kunde inte dra i startsnöret (helt stumt). Då fick jag igång den genom att skruva loss snöret och dra runt vevaxeln (antar jag?) med skiftnyckel. Sen gick den ungefär en halvtimme innan den heldog. Låter väl ganska träffande.


Jordfräsar brukar ju inte gå många timmar per år så även en rätt tvivelaktig motor kommer att hålla länge om man bara sköter om den och ser till att vara lite mer noga med "leveransservice" och inkörning än man behöver vara på en märkesmotor.
Jag har en hjul, vändplog, harv, vagn mm till den och hade nog tänkt fortsätta använda den ganska flitigt. Betydligt mer än någon timme per år.

Det är inte alls säkert att den är körd.Kan vara något enkelt,billigt fel...
Det var det svaret jag hoppades på. Men vid närmare inspektion ser jag att något försökt ta sig ut genom sidan på motorn. En rejäl spricka i godset och en del olja som rinner ut. Jag förutsätter att det är ett dåligt tecken...
Tack för de goda råden allihop. Jag lutar åt en ny briggsmotor och ta den till den lokala verkstaden så får dom sätta in den. Jag skulle vilja att dom tog en titt på växellådan och bedömde hur länge den håller om jag nu ska byta motor. En kinamotor kostar runt två tusen omonterad och en briggs 3500-4000 kr monterat och klart. Det får det vara värt den här gången.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #15 skrivet: 10 aug-13 kl 22:56 »
Någon dag innan stora smällen stannade motorn och jag kunde inte dra i startsnöret (helt stumt). Då fick jag igång den genom att skruva loss snöret och dra runt vevaxeln (antar jag?) med skiftnyckel. Sen gick den ungefär en halvtimme innan den heldog. Låter väl ganska träffande.

Jag har en hjul, vändplog, harv, vagn mm till den och hade nog tänkt fortsätta använda den ganska flitigt. Betydligt mer än någon timme per år.
Det var det svaret jag hoppades på. Men vid närmare inspektion ser jag att något försökt ta sig ut genom sidan på motorn. En rejäl spricka i godset och en del olja som rinner ut. Jag förutsätter att det är ett dåligt tecken...
Tack för de goda råden allihop. Jag lutar åt en ny briggsmotor och ta den till den lokala verkstaden så får dom sätta in den. Jag skulle vilja att dom tog en titt på växellådan och bedömde hur länge den håller om jag nu ska byta motor. En kinamotor kostar runt två tusen omonterad och en briggs 3500-4000 kr monterat och klart. Det får det vara värt den här gången.


Sedär det berömda vevstaken genom blocket tricket...   Det är hemskt när dom kör det tricket ;)
Det går att fixa det oxå, men helt utan garantier.

Jag tycker att din plan att montera en Briggs...  är en smart och sedan låta verkstan göra det är juh smart då du har garanti på jobbet och mojoten i minst 1 år.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

hånung

  • Gäst
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #16 skrivet: 10 aug-13 kl 23:03 »
Någon dag innan stora smällen stannade motorn och jag kunde inte dra i startsnöret (helt stumt). Då fick jag igång den genom att skruva loss snöret och dra runt vevaxeln (antar jag?) med skiftnyckel. Sen gick den ungefär en halvtimme innan den heldog. Låter väl ganska träffande.

Jag har en hjul, vändplog, harv, vagn mm till den och hade nog tänkt fortsätta använda den ganska flitigt. Betydligt mer än någon timme per år.
Det var det svaret jag hoppades på. Men vid närmare inspektion ser jag att något försökt ta sig ut genom sidan på motorn. En rejäl spricka i godset och en del olja som rinner ut. Jag förutsätter att det är ett dåligt tecken...
Tack för de goda råden allihop. Jag lutar åt en ny briggsmotor och ta den till den lokala verkstaden så får dom sätta in den. Jag skulle vilja att dom tog en titt på växellådan och bedömde hur länge den håller om jag nu ska byta motor. En kinamotor kostar runt två tusen omonterad och en briggs 3500-4000 kr monterat och klart. Det får det vara värt den här gången.
Då har absolut vevstaken gått av .

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #17 skrivet: 11 aug-13 kl 19:47 »
Hej!
Fanns det motorolja i oljesumpen?

mvh/ bosse

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #18 skrivet: 11 aug-13 kl 20:56 »
Oljesumpen? Det var dåligt med motorolja innan sista stora smällen men om det var det redan när den låste sig först vet jag inte. Jag bytte och fyllde inte så många körtimmar innan kraschen. Så här i efterhand borde jag kanske kollat oftare.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: motor på jordfräs. byta eller laga.
« Svar #19 skrivet: 11 aug-13 kl 21:39 »
Oljesumpen? Det var dåligt med motorolja innan sista stora smällen men om det var det redan när den låste sig först vet jag inte. Jag bytte och fyllde inte så många körtimmar innan kraschen. Så här i efterhand borde jag kanske kollat oftare.

Och du är alldeles säker på att du fyllde på efter att ha tappat ur?  o:) Att det inte ringde efter att du bara pytsat i nån deciliter å så glömde du.....? Eller att du pytsade i fel oja?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 6 användare
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser