Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  traktor ford 4110 % olja i dieseln?  (läst 5465 gånger)

Palle

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: traktor ford 4110 % olja i dieseln?
« Svar #20 skrivet: 21 aug-13 kl 21:22 »
Det är sant. Har både ock i min Caddy, vattenvärmeväxlare som värmer soppan till 70 grader innan filtret, men även 300w elektrisk som jag spänner fast runt filtret med termostat som värmer till 45 grader. Filtervärmare är ett måste under vinterhalvåret...
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: traktor ford 4110 % olja i dieseln?
« Svar #21 skrivet: 28 aug-13 kl 01:20 »
Att vanlig motorolja skulle koxa igen motorn eller att raps sota igen är ju bara bull...  ;D

Har provat både delar, min erfarenhet är att med en kvalitetspump t.ex Bosch och en frisk dieselmotor så kan man lika gott köra ren motorolja eller rapsolja om man vill och det förbränns lika fint som vanlig fotogen (dagens mackdiesel). Enda skillnaden är att man blir tvungen att värma motorn med motorvärmare först, och gärna pumpen också för att få ner viskositeten på soppan  ::)

Ett typiskt inlägg som saknar all nödvändig kunskap om ämnet,dvs inget att bry sig om...

All nödvändig info är redan sagt.
Lite extra inblandning av tvåtaktsolja är nyttigt för att smörja både insprutningspumpar och även spridare.
INTE använda motorolja utan tvåtaktsolja.
Enkelt,inga konstigheter ;)

Existens

  • Gäst
SV: traktor ford 4110 % olja i dieseln?
« Svar #22 skrivet: 28 aug-13 kl 13:30 »
Jo det tycker jag är jättekonstigt.
Om det vore så att man måste häva i olja i dieseln för att allt ska fungera så skulle det ju vara allmänt vedertaget och finnas rekommendationer från alla möjliga instanser.

Det finns det däremot inte. Nånstans såg jag att Mazda rekommenderar inblandning av olja i bränslet till sina Wankelmotorer. Vilket ju får anses som ett rätt speciellt fall...

I övrigt så finns bara de här diskussionerna på varenda motorforum. Och det är hela tiden en del som menar att det behövs, och något fler som säger att det inte behövs alls.

Någon menar att det är bra att blanda i olja om det är common-rail system på bilen, vilket ju är helt ologiskt med tanke på att de systemen är samtida med modern diesel.

Så nej, jag har svårt att tänka mig nån vits med att hälla i olja i dieseln.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: traktor ford 4110 % olja i dieseln?
« Svar #23 skrivet: 28 aug-13 kl 18:50 »
Det finns det däremot inte. Nånstans såg jag att Mazda rekommenderar inblandning av olja i bränslet till sina Wankelmotorer. Vilket ju får anses som ett rätt speciellt fall...

I en wankelmotor är det ju svårt att smörja kolvtätningarna på annat sätt än med olja i bränslet. De wankelmotorer som inte kräver oljeblandat bränsle, har istället separatsmörjning av samma slag som lite modernare tvåtaktsmotorer.

Rent allmänt kan man säga att om man ska blanda i tvåtaktsolja i bränslet så måste man hälla i åtminstone 1 % för att den ska ha någon smörjande effekt överhuvudtaget. Mindre inblandningar än så har på sin höjd homeopatisk verkan.

Ett känt fall där det kan vara nödvändigt att köra en vanlig modern bil på oljeblandat bränsle är de etanolbilar som drabbades av kärvande spridare i samband med skandalen då Statoil hade råkat blanda fel sommaren 2010 (det var ett parti E85 som dels hade för hög svavelhalt och dels av misstag hade fått i sig tillsatser som egentligen var avsedda för ED95, alltså etanolbränsle för dieslar). I de fall där man inte har bytt spridare (i bästa fall på Statoils eller biltillverkarens bekostnad) så får man hanka sig fram genom att köra en tank oljeblandad bensin då och då när misständningarna börjar bli alltför irriterande.

 

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: traktor ford 4110 % olja i dieseln?
« Svar #24 skrivet: 28 aug-13 kl 19:38 »
Jo det tycker jag är jättekonstigt.
Om det vore så att man måste häva i olja i dieseln för att allt ska fungera så skulle det ju vara allmänt vedertaget och finnas rekommendationer från alla möjliga instanser.

Det finns det däremot inte. Nånstans såg jag att Mazda rekommenderar inblandning av olja i bränslet till sina Wankelmotorer. Vilket ju får anses som ett rätt speciellt fall...

I övrigt så finns bara de här diskussionerna på varenda motorforum. Och det är hela tiden en del som menar att det behövs, och något fler som säger att det inte behövs alls.

Någon menar att det är bra att blanda i olja om det är common-rail system på bilen, vilket ju är helt ologiskt med tanke på att de systemen är samtida med modern diesel.

Så nej, jag har svårt att tänka mig nån vits med att hälla i olja i dieseln.

Jag tycker inte att det är speciellt konstigt om man tänker på hur dieselbränslet har förändrats sista 20åren.Idag dunstar dieselbränslet i princip det gjorde det INTE förr...
Dieseln då var så fet att fick man på tex hanskarna så slutade det aldrig att lukta eller att det torkade.
Idag är den ju mer som ett blaskigt avfettningsmedel,de har väl utvunnit mycket fler steg av oljan innan det blir diesel.

Många äldre insprutningspumpar smörjs genom motorn eller separat internt i pumpen med motorolja vilken man fick fylla på i insprutningspumpen då och då...
På de som inte har detta är tanken att brännoljan/dieseln ska smörja pumpen invändigt även spridarna.
Om då bränslet idag inte smörjer nått utan är mer som flygfotogen är det väl inte så konstigt att hälla i en skvätt tvåtakts olja i bränslet nån gång.Det behövs absolut inte göras varje gång utan nån gång bara.

På den den aktuella Forden så är det nog mest för spridarnas välförmåga,det är inte ovanligt med olika smjörmedel i små dyra flaskor mot kärvande spridare.
Tvåtaktsoljan gör samma jobb ;)
Motorolja i bränslet är ingen bra ide,som någon redan förklarat varför.

Men det är ju frivilligt,tror du inte på det så är det väl bara låta bli :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 2 användare
Hans Hultén, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser