Jo det tycker jag är jättekonstigt.
Om det vore så att man måste häva i olja i dieseln för att allt ska fungera så skulle det ju vara allmänt vedertaget och finnas rekommendationer från alla möjliga instanser.
Det finns det däremot inte. Nånstans såg jag att Mazda rekommenderar inblandning av olja i bränslet till sina Wankelmotorer. Vilket ju får anses som ett rätt speciellt fall...
I övrigt så finns bara de här diskussionerna på varenda motorforum. Och det är hela tiden en del som menar att det behövs, och något fler som säger att det inte behövs alls.
Någon menar att det är bra att blanda i olja om det är common-rail system på bilen, vilket ju är helt ologiskt med tanke på att de systemen är samtida med modern diesel.
Så nej, jag har svårt att tänka mig nån vits med att hälla i olja i dieseln.
Jag tycker inte att det är speciellt konstigt om man tänker på hur dieselbränslet har förändrats sista 20åren.Idag dunstar dieselbränslet i princip det gjorde det INTE förr...
Dieseln då var så fet att fick man på tex hanskarna så slutade det aldrig att lukta eller att det torkade.
Idag är den ju mer som ett blaskigt avfettningsmedel,de har väl utvunnit mycket fler steg av oljan innan det blir diesel.
Många äldre insprutningspumpar smörjs genom motorn eller separat internt i pumpen med motorolja vilken man fick fylla på i insprutningspumpen då och då...
På de som inte har detta är tanken att brännoljan/dieseln ska smörja pumpen invändigt även spridarna.
Om då bränslet idag inte smörjer nått utan är mer som flygfotogen är det väl inte så konstigt att hälla i en skvätt tvåtakts olja i bränslet nån gång.Det behövs absolut inte göras varje gång utan nån gång bara.
På den den aktuella Forden så är det nog mest för spridarnas välförmåga,det är inte ovanligt med olika smjörmedel i små dyra flaskor mot kärvande spridare.
Tvåtaktsoljan gör samma jobb
Motorolja i bränslet är ingen bra ide,som någon redan förklarat varför.
Men det är ju frivilligt,tror du inte på det så är det väl bara låta bli