Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt hemma....  (läst 9038 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Slakt hemma....
« Svar #20 skrivet: 25 aug-06 kl 21:49 »
Man måste ju kunna vare fler än en ägare till ett EU-örhänge?

Jorå, jag skickade själv in ansökan i förrgår. Och det finns fält för fler ägare på blanketten.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Slakt hemma....
« Svar #21 skrivet: 25 aug-06 kl 22:01 »
Men bara 1 kan vara djurhållare*

*djurhållare, dvs. den som har ansvaret för djurhållningen (såväl fysisk som juridisk person t ex AB)


mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Slakt hemma....
« Svar #22 skrivet: 25 aug-06 kl 22:14 »
Kikade på pdf:en. Och får det till en djurhållare/innehavare och två innehavare till. Så det var svaret ang. antalet ägare

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Slakt hemma....
« Svar #23 skrivet: 25 aug-06 kl 22:33 »
måste jag äga djuren i min jordbruksverksamhet eller kan vi göra det tillsammans? Måste någon myndighet alls veta om detta?
Ingår djuret som inventarie i din jordbruksverksamhet (jag förmodar att du deklarerar verksamheten som enskild firma och har F eller F/A skatt eller/och är momspliktig) så är det nog du som ensam står som ägare till djuret om kostnaderna för djurhållningen av det enskilda djuret belastar helt din verksamhet. Om du köper in fodret till djuret och gör avdrag för detta och får tillbaka momsen för det så står du för allt ensam. Köper dock din mamma och syster in fodret för sina privata pengar och du bara står för en tredjedel av kostnaderna så blir fördelningen på det sättet istället.

Kanske Skattemyndigheten kan ge ett vettigt svar.

Enklast tror jag ändå det är att du står som ägare till djuret. De kilo kött av djuret du och din släkt käkar upp skall du deklarera som inkomst och moms skall du betala in på detta. Antalet kilon och speciellt kilopriset kan du sätta ganska godtyckligt själv. Det här gäller förstås om du bedriver jordbruksverksamhet som enskild firma. Har du det hela som hobbyverksamhet och du kör med skattade pengar så är det totalt ointressant hur ni delar och äter upp köttet.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Slakt hemma....
« Svar #24 skrivet: 26 aug-06 kl 17:49 »
Vad krävs för att få sälja kött från egenhändigt slaktade djur? Är det slaktlokalen som ska uppfylla vissa krav, eller...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Slakt hemma....
« Svar #25 skrivet: 26 aug-06 kl 21:02 »
Köttet besiktigat av veterinär.
Slaktplats godkänd.
Livsmedelslokal godkänd.
Exakt information får du från Miljökontoret i din kommun. Det kan vara enkla krav eller mer besvärligt beroende på kommun.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
GE202, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser