Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Blanda filmjölksklturer?  (läst 2931 gånger)

herrBengtsson92

  • Inlägg: 9
    • Skåne
Blanda filmjölksklturer?
« skrivet: 23 okt-11 kl 18:05 »
Tjenare allihopa, är ny på forumet och vill till en början säga: Tack för att det finns folk som är lika vridna som jag och inte helt vill köpa det "normala" sättet att leva :).
Till frågan då: jag har gjort fil här hemma för första gången och utgick då från ekologisk Fjällfil och har då rimligtvis fått samma kultur i min fil. Jag undrar då om man kan blanda in olika filer för att få en mer komplex bakteriekultur i min fil. Eller kommer en kultur att ta överhanden och slå ut de andra mjölksyrebakterierna?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Blanda filmjölksklturer?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-11 kl 06:15 »
Det blir sällan stabila blandkulturer, bakterierna växer olika fort och överlevnaden speciellt vid lågt pH varierar mycket mellan olika bakterier. De fermenterade mjölkprodukter vi traditionellt har är dock oftast just lyckade exempel på blandkulturer. I princip kan man ju aldrig finna en enda bakterie som både kan ge:

God smak, bra hållbarhet (rätt pH värde) och lämplig konsistens.

Utan man måste finns stabila blandkulturer, där olika bakterier kommer med olika egenskaper:

Yoghurt: Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus + Streptococcus thermophilus
Filmjölk: Lactococcus lactis subsp. lactis + Lactococcus lactis subsp. cremorisLactococcus lactis subsp. lactis biovar diacetylactis + Leuconostoc mesenteroides subsp. cremoris
Filbunke: Lactococcus lactis subsp. lactis biovar longum + Leuconostoc mesenteroides subsp. cremoris + Geotrichum candidum (jästsvamp)
Långfil:  Lactococcus lactis subsp. lactis + Lactococcus lactis subsp. cremorisLactococcus lactis subsp. lactis biovar diacetylactis + Leuconostoc mesenteroides subsp. cremoris + 3 stammar av Lactococcus lactis subsp. lactis biovar longi

Mejerierna har det ju enklare, eftersom de sällan kör med kontinuerliga kulturer, de blandar oftast i nya startkulturer hela tiden för att ha bättre kontroll, och för att minska risken att bakteriofager skall kunna angripa.
« Senast ändrad: 24 okt-11 kl 06:24 av kurt »

herrBengtsson92

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Blanda filmjölksklturer?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-11 kl 21:50 »
Okej...jag tror jag fattar. Men det är ju tex olika kulturer i olika filmjölksorter. Där av variationen i smak, eller? Och de är ju alla kulturer som trivs i sur miljö, därav syrad mjölk. Så det var där tanken om att man skulle kunna blanda olika filer för att få en mer komplex bakteriekultur med fler goda bakteriesorter.

fredde70

  • Inlägg: 95
    • Gästrikland
SV: Blanda filmjölksklturer?
« Svar #3 skrivet: 28 okt-11 kl 17:06 »
Intressant ämne detta.

Det beror nog inte bara på vilka slags bakterier som är i kulturen utan oxå på temperatur och tid.
Olika bakterier utvecklas vid olika temperaturer och behöver olika länge på sig för att utvecklas och skapa smak.

/Fredde
Livet är väl bra underbart i bland

Cauldron

  • Inlägg: 85
    • -
SV: Blanda filmjölksklturer?
« Svar #4 skrivet: 28 okt-11 kl 17:58 »
Citat från: herrBengtsson92
att man skulle kunna blanda olika filer för att få en mer komplex bakteriekultur med fler goda bakteriesorter.

Enklast, men tråkigt och inte så lärorikt, är kanske att göra var sort för sig och sedan blanda ihop dem i talriken när du ska äta?

herrBengtsson92

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Blanda filmjölksklturer?
« Svar #5 skrivet: 29 okt-11 kl 22:59 »
Haha ja blir ju betydligt lättare men where's the fun in that?

Cauldron

  • Inlägg: 85
    • -
SV: Blanda filmjölksklturer?
« Svar #6 skrivet: 30 okt-11 kl 18:35 »
exakt ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare
chpe21, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser