Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa innan lamning  (läst 4166 gånger)

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Klippa innan lamning
« skrivet: 05 mar-13 kl 07:15 »
Jag har lite beslutsångest. Det är mitt första fårår, fram tills nu har det varit riktigt kallt. Nu väntas det hålla sig som kallast kring nollan men med ner till tio minusgrader om nätterna. Lamningen närmar sig, baggen kom till tackorna i samband med att de alla kom hem till oss den 20 oktober (skrev felaktigt december först).

Kan man klippa får stående närmare lamning än vad som brukar rekommenderas, 6 veckor? Jag har ju dessutom lite svårt att veta exakt när lamningen kommer att ske, det var ett bagglamm som stod för manligheten här, och jag såg tackor visa intresse för honom ända in i december.

Ge mig lite tankar om detta!
« Senast ändrad: 05 mar-13 kl 07:28 av Ylven »
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Klippa innan lamning
« Svar #1 skrivet: 05 mar-13 kl 07:23 »
Baggsläpp 20 december... Då lammar dom inte förrän i mitten på maj, ju. Jag klipper mina med traditionell fårklippare 4 veckor innan lamning. Om dom står upp, kan du klippa mycket närmare lamningen!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Klippa innan lamning
« Svar #2 skrivet: 05 mar-13 kl 07:29 »
Skrev visst fel, oktober ska det vara! 20 oktober var baggsläppet!  :-[
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Klippa innan lamning
« Svar #3 skrivet: 05 mar-13 kl 07:38 »
OK. Lammning om tio dagar. Om de står upp när du klipper så ska det inte spela någon roll, tycker jag. Bara hanteringen är stressfri!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Annalenahofling

  • Gäst
SV: Klippa innan lamning
« Svar #4 skrivet: 05 mar-13 kl 07:48 »
Hej.
Det är vårat första fårår också med samma sak med bagglamm som betäkte.
Jag undrar om man måste klippa fåren innan lammning eller om det går att göra efteråt?
När kommer vi få lamm ungefär nyårsafton släpte vi in baggarna en vart ihjälstångad på 3 veckor dessvärre men den andra har vi precis tagit bort så att han får leva i alla fall.

Anna36

  • Inlägg: 19
    • Halland
SV: Klippa innan lamning
« Svar #5 skrivet: 05 mar-13 kl 08:33 »
Jag klipper 2 veckor innan lamning i klippstol = ståendes. Förredrar att klippa innnan dels för hygienen vid lamning samt att det lätt kan bli stökigt när man skall skilja tacka och lamm under klippningen, blir mkt bräckande och springande.....

Om vädret inte tillåter klippning innan lamning så brukar jag ta handsaxen och klippa runt juver och bak.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Klippa innan lamning
« Svar #6 skrivet: 05 mar-13 kl 09:18 »
Det är inga problem med att avvakta med klippningen. Jag antar att du inte är helt van att klippa, så om du skall du klippa själv så rekommenderar jag att du väntar tills efter lamningen för att minska stressen för tackorna såpass nära inpå lamningen.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Klippa innan lamning
« Svar #7 skrivet: 05 mar-13 kl 09:24 »
Ylven ; Om du har en erfaren fårklippare så kan han klippa dina tackor när som helst före lammning. Annars bör du klippa dom ståendes eller bara snygga till i baken & runt juver. Jag gissar att du får lamm 1 april  ;)

Mina gutefår klipptes 10 feb och fick vara inne tre dygn efteråt,sen ut i hagen med välhalmat vindskydd,det har inte gått nöd på dom trots att tempen krupit ned till -10 några nätter.
Förra året kom fårklipparen 20 mars - 8 dar för första tackan lammade - därför beställde jag tid extra tidigt i år och lade mer pengar på halm... Jag kan inte maskinklippa & med saxen blir det inte snyggt,dessutom vill jag se hullet på dom i god tid före lammning så jag kan fodra extra om det behövs.

De flesta fårklippare har mkt att göra på våren,oavsett djurskuddslagar och rekommendationer så måste man ibland frångå reglerna och klippa ändå. Jag tror att dom mår bättre av att bli klippta före lammning men det är bara min åsikt.
Jag håller tummarna att du får bra lammningar ditt första fårår :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Klippa innan lamning
« Svar #8 skrivet: 05 mar-13 kl 16:41 »
Tack för alla bra svar!

Jo, jag är helt ny på det här med att klippa, det ska bli spännande!

Jag hoppas på att flertalet av fåren lammar under påskväckan. Jag ska  börja med en av de tamaste tackorna,  så får vi hoppas det går bra.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Klippa innan lamning
« Svar #9 skrivet: 05 mar-13 kl 18:14 »
Jag hade en mycket duktig och bra klippare till mina får och det är ju, som flera skrivit, så att klipparna är upptagna på vår och höst. Man får rätta sig efter när de har tid. Ibland hände det att han kom när tackorna börjat lamma. Det sämsta var om några redan lammat. lammen blev väldigt oroliga. Klipparen var väldigt lugn och trygg, han blev aldrig irriterad för att det blev stökigt. Det hände flera gånger att någon tacka skulle lamma om någon/några dagar men han sade alltid att "det är ingen fara". Han hade själv finullsfår, som fick många lamm och hade ofta klippt sina egna tackor strax före lamning, han hade ännu svårare att planera tid för klippning. Han hade alltid rätt, han visste hur han skulle hantera tackorna och det hände aldrig att det blev problem vid lamningen.
Åsenfår, hundar och katter

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: Klippa innan lamning
« Svar #10 skrivet: 05 mar-13 kl 19:48 »
vi är i samma situation tror våra svärdsjöfår ska lamma samtidigt som dina. vi har klippt nu sista dagarna med handsax fåren stod still och idisslade under tiden och såg ut att tycka det var skönt,dom var inte stressade stod och sov nästan vi hjälptes åt en killade dom på halsen under tiden den andra klippte vi höll inte fast dom ens. ska säga vi har 4 får inte så många alltså men vi blev förvånade att det gick så bra vi satt på varsin gammal stol inne hos fåren det var bara trevligt.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Klippa innan lamning
« Svar #11 skrivet: 05 mar-13 kl 20:52 »
Jag har för första gången klippt.
Gutefår - förmodligen dräktiga.
Klipper med handsax, lägger dem på rygg, med huvudet i knät och en annan kipper.
Det tar nära en timma, väldigt lugnt.
Baggen var stressad, tackorna tar det lugnt, en nästan somnade verkade det som.
Eftersom vi är oerfarna klippare lämnar vi mycket kvar, så värmen håller de.
Känns bra att ha dem rena inför lamning.
Ska byta all halm också nu.


Sebastian

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Klippa innan lamning
« Svar #12 skrivet: 06 mar-13 kl 08:33 »
Ska byta all halm också nu.


Sebastian
Jag hoppas du inte planerar att ta ut ströbädden, så här innan lamningen :o
Man ska nämnligen inte röra i ströbädden, för då rör man upp en massa bakterier som bäst ska hållas gömda!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Klippa innan lamning
« Svar #13 skrivet: 06 mar-13 kl 09:25 »
Håller med vallhunden !!

Strö bara på ny halm vid behov - bädden tar du ut när fåren inte ska vistas där mer...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Klippa innan lamning
« Svar #14 skrivet: 07 mar-13 kl 20:37 »
Attans era råd kom för sent.
Men det blev rätt fräscht.
Nu är alla 4 klippta och verkar nöjda med det.
Det blev mycket kvar då vi var fega med saxen.
Nu ska jag stängsla liten hage vid fårstallet så lammen slipper gå ut i vinterhagen.

Sebastian

gnällvis

  • Inlägg: 154
    • Jämtland
SV: Klippa innan lamning
« Svar #15 skrivet: 18 mar-13 kl 10:26 »
Veterinären som jag frågade rekomenderade att om de inte har blivit klippta innan lammning så gör man en hygienklippning bara, bak, juver och mage. Stressfritt och lungt och med tackan stående på alla fyra. Sen när allt funkar med lammen så gör man en riktig hudnära klippning. Det blir lite bökigare då för att lammen är med och stör och riskerar att hamna i saxen, tackan blir orolig då hon inte når dem men om man är två så kan den ena hålla reda på lammen och den andra klipper. Kortklipper man när det är kallt så fryser tackan när hon blivit klippt och då måste hon äta mer för att hålla värmen men med två lamm i magen så kanske inte det får plats så mycket foder som hon behöver. Därför rekomenderar många en hygienklippning istället.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Klippa innan lamning
« Svar #16 skrivet: 18 mar-13 kl 20:30 »
Det finns flera fördelar med ströbädden, som jag tycker är riktigt lyxigt. Den "brinner" ju om man har gjort rätt, det behövs ju både halm, gödsel och vätska för att få igång processen. Det måste ju vara skönt både för de nyklippta tackorna och för lammen med golvvärme. Jag tyckte det var skönt för mig också, just under lamningen stod jag ofta på knä i ströbädden och kände att det var alldeles varmt. Jätteskönt när det var-15 grader i lagården.
Åsenfår, hundar och katter

Ellinor L

  • Inlägg: 74
    • Ångermanland
SV: Klippa innan lamning
« Svar #17 skrivet: 18 mar-13 kl 21:24 »
Veterinären som jag frågade rekomenderade att om de inte har blivit klippta innan lammning så gör man en hygienklippning bara, bak, juver och mage. Stressfritt och lungt och med tackan stående på alla fyra. Sen när allt funkar med lammen så gör man en riktig hudnära klippning. Det blir lite bökigare då för att lammen är med och stör och riskerar att hamna i saxen, tackan blir orolig då hon inte når dem men om man är två så kan den ena hålla reda på lammen och den andra klipper. Kortklipper man när det är kallt så fryser tackan när hon blivit klippt och då måste hon äta mer för att hålla värmen men med två lamm i magen så kanske inte det får plats så mycket foder som hon behöver. Därför rekomenderar många en hygienklippning istället.
Och jag har hört det omvända att om man klipper dem ca 6v innan lammning ställer de om sin metabolism och lägger på sig mer och lammen får högre födelsevikt.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Klippa innan lamning
« Svar #18 skrivet: 19 mar-13 kl 07:35 »
Sedan jag för några år sen började klippa tackorna före lammning så tycker jag att både tackor & lamm "tjänat" på det.
Dels blir dom av med tung päls/ ull och äter mer för att hålla värmen om det är kallt. Har de fri tillgång på hö så kan de äta när det finns plats i magen :)
Jag puttsade tackorna i många år tidigare och klippte tackorna först när det blev varmare ute efter lammning men då var det jobbigare för lammen att finna sin mamma...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

nettanscorner

  • Gäst
SV: Klippa innan lamning
« Svar #19 skrivet: 20 mar-13 kl 09:45 »
Och jag har hört det omvända att om man klipper dem ca 6v innan lammning ställer de om sin metabolism och lägger på sig mer och lammen får högre födelsevikt.
[/
Så har jag också hört, klippte mina för en månad sedan o de äter mer nu. De har halmbädd och bäddar ner sig i gropar o sover gott därinne. De värsta är att bädden är så hög nu så jag måste sätta en trappa då jag o fåren ska ut o in!!!!! Jag hade bagge inne Rya Elitlammansluten from. 1 nov -15 december, hur ska jag veta när lammen kommer, jag är nybörjare.
Någon som kan?

Nettan
http://nettanscorner.webs.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare (1 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser