Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prydnadsträd till försäljning  (läst 953 gånger)

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
Prydnadsträd till försäljning
« skrivet: 29 jun-19 kl 22:22 »
Hej!

Jag har en massa mark(gräsmatta) som jag tänkt dels skulle bli finare med lite växtlighet men även kunna vara en inkomstkälla genom att odla något, exempelvis prydnadsträd.

Tanken är att plantera något som sedan kräver minimal skötsel och får växa på sig 3-5 år och sedan grävas upp och säljas. Jag är inne på prydnadsträd då jag satt några hemma som jag inte har gjort något mer än att vattna under 3 år och de har växt till sig och troligtvis ökat i värde. Tanken är att plantera i en stor balja så det blir enklare att gräva upp(har minigrävare) och lyfta på släp.

Vad tror ni är lämpligt?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Prydnadsträd till försäljning
« Svar #1 skrivet: 29 jun-19 kl 22:37 »
Mycket handlar om vad efterfrågan kommer vara efter de 3-5 åren. Kan man bara pricka in rätt där så är det toppen
Tänk bara på att baljan gör att det blir svårare för folk att köpa om de inte har släp och antagligen mer jobb för dig
« Senast ändrad: 30 jun-19 kl 14:38 av Alexn72 »

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: Prydnadsträd till försäljning
« Svar #2 skrivet: 30 jun-19 kl 17:59 »
Jag tänkte att det blir enklare att lyfta upp baljan än att gräva av massa rötter. Även grävmaskinen ogillar rötter.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Prydnadsträd till försäljning
« Svar #3 skrivet: 01 jul-19 kl 17:12 »
Inte balja, men säckar. Du kan nog ta reda på var man skaffar dem. De släpper genom allt utom större rötter, så rotklumpen är koncentrerad, så plantan är lätt att ta upp, och mycket lättare att sköta än om den står ovan mark

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Prydnadsträd till försäljning
« Svar #4 skrivet: 03 jul-19 kl 00:07 »
Att erbjuda större träd än vad som vanligen finns i handelsträdgård kan ju va en ide. Hört man kan/bör gräva runt träd man ska flytta året innan så luftbeskärs rötterna och är då redo för flytt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser