Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mata sjukt lamm - hur hjälpa mjölkstinn tacka?  (läst 1620 gånger)

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Hur mata sjukt lamm - hur hjälpa mjölkstinn tacka?
« skrivet: 20 apr-13 kl 20:40 »
Mitt äldsta lamm, sex veckor gammal har blivit sjuk. Han flämtar och hostar, ligger mest och äter inte. Vi har varit hos veterinären, fick pencillin mot förmodad lunginflammation.  Men hur gör jag för att få i honom mat? Jag förande med flaska med napp på, lirkar in den i mungipan och medan han kämpar emot så verkar det som om det slinker ner lite. Jag har provat med både urmjölkad mjölk och vätskeersättning. Finns det något annat men kan prova med för att få honom att dricka?

Andra problemet är hans två mammor, ja för han blev också adopterad av en tacka som fått två döda lamm. Båda är de mjölkstinna, men jag får inte mjölka. De tar verkligen i for allt vad de kan för att komma bort när jag försöker mjölka dem. Det enda jag kan få ur är några strålar med handen. När blir det farligt för dem? Hur ska man gör för att mjölka tackor som verkligen inte vill?

Edit:  När lammet försöker snutta så får han inte, de stampar med foten och går ett par steg. Han är inte ihärdig. Han är instängd med båda tackorna i sjukbox.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

moppe

  • Inlägg: 180
SV: Hur mata sjukt lamm - hur hjälpa mjölkstinn tacka?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-13 kl 21:17 »
Tackorna har ont och det kan vara början på juverinflammation. Jag har vid sådana tackor bundit upp dem kort och trängt upp dem mot en vägg så brukar lammen kunna dia. Behöver du mjölka ur så ta gärna hjälp av någon, det är svårt att både hålla tackan stilla och mjölka samtidigt :-)

 

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Hur mata sjukt lamm - hur hjälpa mjölkstinn tacka?
« Svar #2 skrivet: 20 apr-13 kl 22:50 »
du  kan försöker att mjölka ur med amningspump (samma som för mäniskor) också. Försök på alla sätt och vis att lätta på trycket so att dem låta dia honum igen sen. Ge honum ev annan mjölk so länge, då mjölken kanske inte är bra eller smakligt just nu (kolla luktar smakar på den)
Ta bort kraftfoder för tackorna. Kan vara extra svårt med syrad lammnäring när han är van vi mammas mjölk.

Eftersom han redan är 6v kan det vara jätte svårt att få honum att ta flaska ev kan du prova att vänja honum vid lammpellets istället.

Det är det jag kommer på just nu...

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Hur mata sjukt lamm - hur hjälpa mjölkstinn tacka?
« Svar #3 skrivet: 20 apr-13 kl 23:16 »
Det är en amningspump för människor jag (försöker) använda, men jag har vissa svårigheter milt sagt när hon skuttar och hoppar och sparkar. Jag ska prova igen med assistans får vi se hur det går.

Hur brukar ni göra för att mata ett lamm som inte vill?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Hur mata sjukt lamm - hur hjälpa mjölkstinn tacka?
« Svar #4 skrivet: 21 apr-13 kl 09:11 »
Försök få någon som håller tackorna så du kan mjölka ur lite så att lammet kan äta (eller åtminstone den ena tackan så får den andra gå i sin). Det bästa är ju om lammet kan fortsätta dia ett tag till, men försök ändå vänja honom vid pellets. Hö brukar de alltid testa själva att äta.
För att få lamm att äta ur flaska brukar jag stå på knä och klämma fast lammet mellan knäna så jag har båda händerna lediga och hålla lammets huvud med ena handen och flaskan i den andra. Du har ju fått många bra tips här, pröva dem och se vad som går bäst så blir det nog bra.
Åsenfår, hundar och katter

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Hur mata sjukt lamm - hur hjälpa mjölkstinn tacka?
« Svar #5 skrivet: 21 apr-13 kl 09:44 »
Jag har nu haft hjälp att mjölka lite på tackorna så att de inte är mjölkstinna. De kändes fullt så stinna idag, så möjligen har han fått komma till.

Att mata lammet känns ungefär som vattentortyr, han beter sig som om jag försöker dränka honom... Dock verkar han få det i rätt strupe.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Hur mata sjukt lamm - hur hjälpa mjölkstinn tacka?
« Svar #6 skrivet: 04 jun-13 kl 08:22 »
Kan tillägga att både lammet och hans båda mammor blev bra. Lammet troligen efter att han fått extra selen, svårt dock att säga vad det är som gör effekt.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser