Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!  (läst 7514 gånger)

småbrukartanten

  • Gäst
vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« skrivet: 23 apr-10 kl 09:18 »
Jag har för vilken gång i ordningen vet jag inte men nu har ja g skaffat vitlöksutsäde igen och som vanligt när de legat några dagar så börjar de ruttna. Vad gör jag för fel? Kan inte sätt ut dem än för här är för kallt. fröfirman skickar ut alla sättlökarna för de påstår att det är lättare för oss odlare att förvara dem. Jag har haft dem tillsammans med övrig sättlök svalt o torrt. Men de kanske ska förvaras på nåt annat sätt inte som gul o röd sättlök? Den vanliga löken brukar jag klara fram till sättningen. Sätter vanligtvis i maj början eller mitten.
Finns det någon som vet?
Kan jag sätta ner dem i krukor så länge o ha dem skyddat utomhus? Jag har inte så jättemycket lökar.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #1 skrivet: 23 apr-10 kl 09:31 »
Vitlök är bäst att sätta på hösten.
Jag vet inte vad som brukar rekommenderas för förvaring, men den vitlök jag skördade i höstas har (i brist på engagemang från min sida) legat i en plastkorg i köket hela vintern och de är hur fina som helst, ingen som har ruttnat eller skrumpnat.
Det går också att sätta dem inne i kruka på våren för senare utplantering.

 

Trivial

  • Gäst
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #2 skrivet: 23 apr-10 kl 09:39 »
Så tråkigt! Jag har inga bra teorier kring varför det blir så, men funderar på om du inte skulle kunna sätta ut vitlöken (de som fortfarande är fina) nu ändå? De klarar kyla utan problem (mina har iaf gjort det).

småbrukartanten

  • Gäst
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #3 skrivet: 23 apr-10 kl 10:07 »
Tack för svar! Jag tror jag försöker med krukor ute och senare utplantering på grönsakslandet.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #4 skrivet: 23 apr-10 kl 12:11 »
Vitlök tål kyla. Sätter man på våren så ska man sätta så tidigt det går. Det enda som krävs är att tjälen släppt så man kan få ner klyftorna i marken. Landet behöver vara iordninggjort på hösten om man ska sätta på våren.
Dock kan förkultivering i kruka vara ett alternativ. Då sätter man ut jordpluggarna lite senare. Det är bra att ha krukorna ute så blir lökarna avhärdade.
Sätt inte dåliga klyftor. Dock kan det finnas hyfsade klyftor bland de dåliga i samma lök. Klyftorna ska vara hårda (saftspända) med hela skalet kvar. Skalet ska se friskt ut. I varje fall inte med mögelfläckar el dyl.
Det bästa är att sätta på hösten, utom för vissa sorter (silverskin) men man kan sätta på våren så får man i alla fall sättlök till nästa höst och troligen lite mat också.
Jag förvarar mina vitlökar svalt-kallt, ljust och torrt. Det funkar även om det finns vissa teorier som säger delvis annorlunda. Mina håller sig ca ett år efter skörd.
« Senast ändrad: 23 apr-10 kl 16:35 av Anders Skarlind »

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #5 skrivet: 23 apr-10 kl 14:42 »
Jag har för vilken gång i ordningen vet jag inte men nu har ja g skaffat vitlöksutsäde igen och som vanligt när de legat några dagar så börjar de ruttna. Vad gör jag för fel? Kan inte sätt ut dem än för här är för kallt. fröfirman skickar ut alla sättlökarna för de påstår att det är lättare för oss odlare att förvara dem. Jag har haft dem tillsammans med övrig sättlök svalt o torrt. Men de kanske ska förvaras på nåt annat sätt inte som gul o röd sättlök? Den vanliga löken brukar jag klara fram till sättningen. Sätter vanligtvis i maj början eller mitten.
Finns det någon som vet?
Kan jag sätta ner dem i krukor så länge o ha dem skyddat utomhus? Jag har inte så jättemycket lökar.

Sättlökar ska förvaras VARMT och torrt, förvarar man sättlök (röd och gul lök) svalt kan de gå upp i blom sedan då man sätter ut dem.

Och vitlök tål kyla jag brukar sätta ner dem i november, ett år hade marken börjat frysa då jag satte ner dem det gick utmärkt + man har fler och bättre sorter att välja på ifall man köper utsäde på hösten.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #6 skrivet: 23 apr-10 kl 15:01 »
Ytterst få vitlökssorter (utsäde, alltså) klarar sig fram till maj. Sätt dem på hösten, det gör alla andra så det ska nog funka.

Vad gäller kepalöken har jag kommit drygt halvvägs med planteringen och tänker vara klar till valborg.
snus? vad är priset på en pris?

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #7 skrivet: 23 apr-10 kl 15:37 »
Vi planterar vår vitlök på hösten och året efter i slutet av sommaren plockar vi den. Av de vi planterade i höstas (ca800g)var det ca 6st som inte kom upp. Men luckorna fyldes ut av vitlök som jag hitta växande i andra delar av landet.  :P Missade vist några förra sommare.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #8 skrivet: 23 apr-10 kl 15:39 »
Har kollat igenom vitlökarna! Katastrof kunde peta ner sju klyftor! De måste ha varit dåliga redan när jag fick dem.
Om det är som ni säger att det är bäst att sätta på hösten då tycker jag att fröfirmorna skulle upplysa om detta o inte sälja sättvitlökar på våren. Man känner sig lurad o dum. :-[

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #9 skrivet: 23 apr-10 kl 16:07 »
Skicka efter utsädet till hösten ex. tomatklubben och Törnviks frö har utsäde (trädgårdsbutikernas är ofta ganska dåligt + de har få sorter och ibland vet de inte ens vad det är de säljer).

Utsädet är en engångskostnad, har man bra växtföljd kan man skörda eget utsäde från egna vitlökar.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #10 skrivet: 23 apr-10 kl 20:59 »
Vi brukar spara vitlök till nästa sättning. Kommer inte ihåg när vi köpte sist.  ??? Länge sen.

signe

  • Inlägg: 498
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #11 skrivet: 24 apr-10 kl 20:24 »
Vitlök sätts normalt på hösten. Men för att förbättra lagringsegenskaperna hos min vitlökssort så sätter jag de bästa lökarna jag har kvar i mars- april i lådor som jag har i källaren tills de går att sätta ut. Då är de bra rotade. Ifjol satte jag de som var kvar i juli! - då var de halvmjuka och fick rota sig i sommarvärme. De blev som purjolökar som vi använde som färsklök under hösten fram till snön kom. De som blev kvar över vintern verkar inte ha frusit bort och det ska bli spännande att se hur de kommer fortsätta växa. Men finaste vitlökarna får man vid höstsättning och lagrar man dem torrt i rumstemperatur ska de kunna hålla tills man börjar skörda nästa skörd.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #12 skrivet: 25 apr-10 kl 09:30 »
Tack än en gång för era råd! Jag ska försöka få tag på sättlökar till hösten istället!

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #13 skrivet: 25 apr-10 kl 11:53 »
Köp vitlök i mataffären till utsäde. Har den börjat gro är det ju liv i den..
Rata kinesisk, mycket kemikalier och bestrålad för att inte mögla, vilket gör att den inte gror, utan ruttnar...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #14 skrivet: 25 apr-10 kl 12:17 »
Åtminstone i södra Sverige är det inga större problem med att sätta vitlök på våren. Här i Skåne, där det ofta är väldigt blött i jorden, kan det till och med vara bättre att vänta fram till februari (det har vi erfarit mer än en gång).
Höns, stickning och pelargoner

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #15 skrivet: 25 apr-10 kl 20:49 »
Åtminstone i södra Sverige är det inga större problem med att sätta vitlök på våren. Här i Skåne, där det ofta är väldigt blött i jorden, kan det till och med vara bättre att vänta fram till februari (det har vi erfarit mer än en gång).

det är väldigt sortberoende vad som ger bra skörd efter vårsådd om man vill ha lökar. ska du odla färskvitlök så går det bra med vårsådd.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #16 skrivet: 05 jan-18 kl 14:26 »
Har nu gallrat ut dom märkbart dåliga lökarna ur min påse med utsäde....MEn nu är ju frågan hur man ska hantera dom som verkar bra?

Trädgårdslandet är just nu under storstädning av två svin. Odlingslådorna är ju en möjlig lösning men det känns lite trångt.
Är små pluggbrätte en bättre plats i väntan på att svinen jobbat färdigt och flyttat till frysen??
Det är aldrig för sent att ge upp.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #17 skrivet: 04 feb-18 kl 22:34 »
Plantera i krukor o ställ ut nånstans. Eller hinkar.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #18 skrivet: 06 feb-18 kl 19:03 »
Har nu gallrat ut dom märkbart dåliga lökarna ur min påse med utsäde....MEn nu är ju frågan hur man ska hantera dom som verkar bra?

Trädgårdslandet är just nu under storstädning av två svin. Odlingslådorna är ju en möjlig lösning men det känns lite trångt.
Är små pluggbrätte en bättre plats i väntan på att svinen jobbat färdigt och flyttat till frysen??

Sätt klyftorna i krukor eller brätt, låt sedan stå i 2-3 veckor i ca 5 plusgrader så att det bildas rötter, sedan kan du flytta dem utomhus i kylan, om det finns någon vinter kvar, annars kan du plantera ut dem direkt om tjälen har gått. Man kan flytta krukorna eller brättet utomhus direkt efter plantering också, men då tappar man lite tid eftersom rötterna börjar bildas först när det har blivit varmare utomhus.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: vitlöksutsäde (sättlökar) som bara ruttnar!
« Svar #19 skrivet: 06 feb-18 kl 20:41 »
Jag satte dom i brätte och sedan grävde ner dom inne i växthuset...
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser