Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  söker förslag på fleråriga foderväxter  (läst 7695 gånger)

Västerbotten inland

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: söker förslag på fleråriga foderväxter
« Svar #20 skrivet: 24 mar-18 kl 15:09 »
Glad att du önskar mig lycka till ser ingen mening i att kasta olika länkar fram och tillbaks, dom som är intresserad kan själv googla och bilda sig en egen uppfattning.
Angående detta  att göra tester på ting som redan är bevisat, det säger det mesta.
Finns en tid när det var bevisat att jorden var platt, men sysslar en del med svamp och inte helt fel att omvärdera gamla sanningar ibland, när du pratar om vallört utgår jag ifrån att du dömmer alla I släktet under samma, när jag pratar om comfrey  4 /14 pratar jag om en specifik art som är ganska beprövad som foder  i internationellt Exact vilken vallört är det dina får inte äter.
Jag lämnade ett förslag  på en fråga och sedan får folk med hjälp av googel och sunt förnuft fatta sina egna beslut jag har efter att pratat med en hel del folk och last en hel del fattat mitt.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: söker förslag på fleråriga foderväxter
« Svar #21 skrivet: 24 mar-18 kl 15:57 »
Hörners lantbruk, har du fått något bra uppslag? En tanke jag haft är nässla. Ett näringsrikt foder till både höns och kreatur. Men som måste slås och torkas för att vara tillgängligt.
Som lite godis är det utmärkt men jag har svårt att se nässelodling i större skala. Jag är inte sugen på att köra någon typ av pickup i en sträng med nässlor....

 

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: söker förslag på fleråriga foderväxter
« Svar #22 skrivet: 24 mar-18 kl 16:13 »
Glad att du önskar mig lycka till ser ingen mening i att kasta olika länkar fram och tillbaks, dom som är intresserad kan själv googla och bilda sig en egen uppfattning.
Angående detta  att göra tester på ting som redan är bevisat, det säger det mesta.
Finns en tid när det var bevisat att jorden var platt, men sysslar en del med svamp och inte helt fel att omvärdera gamla sanningar ibland, när du pratar om vallört utgår jag ifrån att du dömmer alla I släktet under samma, när jag pratar om comfrey  4 /14 pratar jag om en specifik art som är ganska beprövad som foder  i internationellt Exact vilken vallört är det dina får inte äter.
Jag lämnade ett förslag  på en fråga och sedan får folk med hjälp av googel och sunt förnuft fatta sina egna beslut jag har efter att pratat med en hel del folk och last en hel del fattat mitt.

Vad har svamp med saken att göra?

Den mesta "vilda" vallörten som identifierats i de områden jag nämnt, tillhör den hybrid som den såkallade "comfrey 14" också tillhör.

Som sagt, att ge diverse djur några små mängder av t.ex. nässlor (får älskar nässlor, om de är halvtorra till torra), eller något annat som de gillar, är inte samma sak som att "fodra" djur.

Att vinterfodra djur till god hälsa och prestationsförmåga, kräver kunskaper, som man kan läsa till i böcker, eller gå utbildningar för att lära sig. Det finns universitet och högskolor, som jobbar vetenskapligt med djurens utfodring.
Diverse entusiaster som skriver om sina stolleprov på nätet, kan man lämna därhän för det mesta.

Börja med att lära dig om idisslarnas matsmältning, och foderbehov. Se sedan vilken odlingszon du befinner dig, och vilka fodermedel som går att odla på ett rationellt sätt.
Det går åt väldigt många ton foder, som måste vara balanserat näringsmässigt och mikronäringsmässigt, för att föda en fårbesättning (även om den inte är så stor). Det fungerar inte med en gröda (en grässort, en baljväxt, en ört), utan för att få fram bra foder, så behövs en bra blandning.


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: söker förslag på fleråriga foderväxter
« Svar #23 skrivet: 26 mar-18 kl 16:40 »
Till höns vet jag att det slogs nässla som torkades och gavs till dom för att det skulle bli extra gula gulor. Annars vet jag att vi slog nässlor som kommit upp i hagarna, dom åts med god aptit bara dom legat lite. Det sas att det gav mer mjölk och lättare kalvning.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser